درایو کنترل دور مکانیکی گام متغیر

درایو کنترل دور نام دیگر اینورتر می باشد که در مقاله “استفاده از درایو کنترل دور چگونه به حفظ انرژی کمک می کند؟” هم به کارکرد اصلی این وسیله پرداختیم و هم اینکه به جهت کنترل سرعت می توانیم به کنترل انرژی بپردازیم و مانع از هدر رفت انرژی سیستم شویم.

چرا درایو کنترل دور دارای انواع مختلف است؟

امروزه کمتر پیش می آید که در تولید وسایل و ابزار گوناگون، تولید کنندگان تنها یک نوع و مدل از آن وسیله را تولید کنند. به دلیل کاربردهای متفاوت در دستگاه های مختلف باید انواع مختلفی از آن وسیله تولید شود که هر مدل با کاربرد ویژه خود تناسب بیشتری دارد. جهت آشنایی انواع درایو کنترل دور که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

دلیل دیگر این تنوع روند تاریخی پیشرفت وسایل و ابزار است. یعنی ابتدای تولید درایو کنترل دور متناسب با پیشرفت های تکنولوژی زمانه خود بوده است و به تدریج با پیشرفت فناوری ها و تکنولوژی های الکتریکی و مکانیکی و هیدرولیکی، انواع و اقسام جدید درایو کنترل دور پا به عرصه گذاشتند. در نوشته “انواع درایو کنترل دور چیست؟” گونه های مختلف این محصول را خدمتتان معرفی نموده ایم.

درایو کنترل دور مکانیکی (Mechanical Drive) چیست؟درایو کنترل دور مکانیکی

همانطور که ذکر شد یکی از اقسام اینورترها نوع مکانیکی آن است. که می توان آن ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. درایوهای گام متغیر (variable pitch drives)
  2. درایوهای کششی (traction drives)

سیستم کار درایوهای گام متغیر

در واقع این نوع از اینورترهای مکانیکی متشکل از تسمه و قرقره هستند. در این محصول قطر گام یک یا هر دو قرقره قابل تنظیم است. یعنی می توان با تغییر قطر گام یکی از قرقره ها نسبت نیروی انتقالی را تغییر داد. بنابراین با کمک این متغیر می توان نیرو و در نتیجه سرعت انتقالی را تحت کنترل درآورد.

سیستم کار درایوهای کششی

اما در مورد درایو کنترل دور مکانیکی از جنس کششی از غلتک های فلزی برای کنترل و انتقال قدرت استفاده می شود. در واقع این محصول قدرت را از طریق غلتک هایی فلزی منتقل می کند که در مقابل غلتک های فلزی که با آن جفت هستند، حرکت می کند.

سیستم کار درایوهای گام متغیرسطح تماس غلتک ها فاکتوری مهم است که در محاسبات نقشی تعیین کننده دارد. در واقع نسبت سرعت ورودی به خروجی در این اینورترها به وسیله حرکت دادن غلتک ها که متعاقب آن قطر مسیر تماس تغییر می کند، قابل تنظیم است. بنابرای برای کم یا زیاد شدن نسبت سرعت ورودی به خروجی باید غلتک ها را در جهت کم شدن یا زیاد شدن قطر مسیر تماس حرکت داد و بهاین ترتیب این اینورترها می توانند قدرت انتقالی به موتور را کنترل کنند.

برای آنکه بتوانیم بازدهی بهینه را به دست آوریم لازم است که غلتک هایی با شکل و اندازه های مختلف را به کار ببریم که بیشترین تناسب را با نیاز ما داشته باشد. به همین منظور در طراحی های مکانیکی برای ساخت این محصول بخش اصلی محاسبه شکل و ابعاد غلتک ها می باشد. برای کسب اطلاع از نحوه طراحی این محصول می توانید با کارشناسان ومتخصصان ما در لیان الکتریک در ارتباط باشید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *