درایو کنترل دور هیدرولیکی چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1629032411618{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #4f4f4f !important;border: 2px initial #e0e0e0 !important;border-radius: 10px !important;}”]

درایو کنترل دور هیدرو استاتیکی شامل یک پمپ هیدرولیکی و یک موتور هیدرولیکی است. به دلیل آنکه در استفاده از این مدل، از پمپ ها و موتورهای با حجم جابجایی مثبت استفاده می شود، دارای این نکته مثبت است که هر دور موتور یا پمپ دارای تناظر با حجم مجموعه ای از جریان سیال است که توسط جابجایی و صرفنظر از سرعت یا گشتاور موتور تعیین می شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

برای کنترل سرعت موتورها درایو کنترل دور ابزاری بود که پا به عرصه صنعتی گذاشت و به سرعت مورد استقبال استفاده کنندگان از ماشین های صنعتی شد. که دلیل آن به دو چیز برمی گیردد.

  1. با استفاده از درایو کنترل دور بازدهی ماشین های صنعتی افزایش یافت.
  2. انرژی بیشتری ذخیره شد و در واقع مصرف انرژی کاهش یافت.

اما همین امر سبب شد که انواع مختلفی از این محصول به بازار صنایع معرفی شوند که به ترتیبی که در نوشته  “انواع درایو کنترل دور چیست؟” عنوان شد، سه نوع عمده آن عبارت است از:

  1. نوع مکانیکی درایو
  2. نوع هیدرولیکی
  3. نوع الکتریکی

درایو کنترل دور هیدرولیکی چیست؟در مورد نوع مکانیکی این محصول در مقاله “درایو کنترل دور مکانیکی (Mechanical Drive) چیست؟” صحبت کردیم که توصیه می شود آن را مطالعه فرمایید. اما در این نوشته قصد داریم به بررسی و معرفی بیشتر درایو کنترل دور از نوع مکانیکی آن بپردازیم.

درایو کنترل دور هیدرولیکی قابل تنظیم

درایو کنترل دور هیدرولیکی خود دارای انواع مختلفی است که از قرار زیر می باشد:

  1. درایوهای هیدرو استاتیکی
  2. درایوهای هیدرو دینامیکی
  3. درایوهای هیدرو ویسکوز

درایو کنترل دور هیدرو استاتیکی

این محصول شامل یک پمپ هیدرولیکی و یک موتور هیدرولیکی است. به دلیل آنکه در استفاده از این مدل، از پمپ ها و موتورهای با حجم جابجایی مثبت استفاده می شود، دارای این نکته مثبت است که هر دور موتور یا پمپ دارای تناظر با حجم مجموعه ای از جریان سیال است که توسط جابجایی و صرفنظر از سرعت یا گشتاور موتور تعیین می شود. یعنی مقدار آبی که در هر گردش موتور جابجا می شود، ارتباطی با سرعت یا گشتاور موتور ندارد.

درایو کنترل دور هیدرولیکی قابل تنظیماز طرفی سرعت با تنظیم جریان سیال تنظیم می شود که این کار از طریق سوپاپ صورت می گیرد. همچنین می توان این کار را به وسیله تغییر حجم جابجایی موتور یا پمپ انجام داد. بسیاری از فاکتورهای طراحی در ساخت درایو کنترل دور هیدرو استاتیکی به کار گرفته شده است. در این درایو از طریق یک صفحه فلزی که متصل به پیستون محوری پمپ یا موتور است استفاده می شود و با تغییراتی که در زاویه آن صفحه فلزی داده می شود میزان حجم پمپ تنظیم می شود و از این طریق سرعت موتور را می توان کنترل کرد.

برای آگاهی بیشتر از روند کارکرد این محصول بهتر است به صفحه “درایوهای هیدرو استاتیکی” مراجعه نمایید که در آن توضیح داده شده است که چرا این محصول به عنوان ایزاری عالی جهت انتقال قدرت، برای وقتی که سرعت خروجی متغیر مورد نیاز استف در نظر گرفته می شود.

درایو کنترل دور هیدرو دینامیکی

درایو هیدرودینامیکی که به آن کوپلینگ مایع نیز گفته می شود، از روغن برای انتقال گشتاور استفاده می کند. این وسیله با استفاده از روغن می تواند گشتاور را میان پروانه ای که بر روی شفت ورودی با سرعت ثابت قرار دارد و روتوری که بر روی شفت خروجی با سرعت قابل تنظیم قرار دارد، منتقل کند.

درایو کنترل دور هیدرو دینامیکیاز این نوع از درایوها نیز در بخش های مختلفی از صنعت استفاده می شود. اما اگر بخواهیم به یکی از آشناترین کاربردهای آن اشاره کنیم باید به ماشین های با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک اشاره نماییم. در این ماشین ها انتقال قدرت توسط درایو هیدرو دینامیکی که در ماشین تعبیه شده است صورت می پذیرد.

درایو کنترل دور هیدرو ویسکوز

از لحاظ ساختاری تفاوت این نوع درایو با دیگر درایوهای هیدرولیکی در این است که شامل یک یا چند دیسک می شود که به شفت ورودی متصل هستند که این شفت به دیسک یا دیسک هایی که به سفت خروجی متصل هستند، پرس می شود. انتقال گشتاور از شفت ورودی به شفت خروجی از طریق روغن هایی که در بین دیسک ها پر شده اند، صورت می پذیرد.

برای محاسبه نسبت گشتاور خروجی به گشتاور ورودی باید فشاری که توسط سیلندرهای هیدرولیکی اعمال می شود و دیسک ها را به سوی هم فشار می دهد، محاسبه کرد. این تاثیر می تواند به عنوان کلاچ یا درایو سرعت متغیر در نظر گرفته شود. در اخر به شما پیشنهاد می شود که جهت آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد این محصول به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=” درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

درایو کنترل دور هیدرو ویسکوزسوالات متداول

  1. درایو کنترل دور هیدرولیکی چیست؟

پاسخ: این محصول درایوی است که در آن برای آنکه بتوانیم با استفاده از گشتاور ورودی، گشتاور و سرعت خروجی قابل تنظیم داشته باشیم از سیالاتی به عنوان انتقال دهنده قدرت استفاده می کنیم که با کنترل این سیال به شیوه های مختلف می توان گشتاور خروجی را کنترل نمود.

  1. درایو هیدرولیکی دارای چه انواعی است؟

پاسخ: این محصول دارای سه نوع متفاوت است که عبارتند از: درایو هیدرو استاتیکی، درایو هیدرو دینامیکی و درایو هیدرو ویسکوز.

  1. درایو کنترل دور هیدرولیکی چگونه کار می کند؟

پاسخ: هر کدام از انواع این محصول به شیوه متفاوتی قدرت را انتقال می دهند. درایو هیدرو استاتیکی از صفحه ای فلزی استفاده می کند که با تغییر زاویه آن می توان میزان جابجایی سیال و در نتیجه گشتاور خروجی را کنترل کرد. در درایو هیدرو ویسکوز نیز انتقال قدرت از طریق روغنی که بین دیسک ها آغشته شده استفاده می شود.

برای آگاهی بیشتر از جزئیات کارکرد این محصول و سفارش محصول مورد نظر خود می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در لیان الکتریک تماس بگیرید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *