تفاوت محافظ سرج (surge protector) با سرج ارستر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1630508046131{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #212121 !important;border-radius: 10px !important;}”]

سرج های تعویضی افزایش ولتاژهایی است که به وسیله تغییر در شرایط اجرا در سیستم به وجود می آید و اصلی ترین سرج ولتاژ برای ارسترهای کلاس ایستگاه (station-class) می باشند. سرج سوئیچ در واقع به جهت به دام انداختن انرژی و سپس آزادسازی متعاقب آن حاصل می شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

توزیع جریان در خطوط انتقال برق، گاهی سرج های مختلفی تجربه می کند. سرج در واقع همان ولتاژهای ناگهانی با اندازه بسیار است که می تواند در صورت عبور از مقاومت های وسایل الکتریکی آن ها را مورد آسیب قرار دهد. در نوشته “وظیفه برقگیر چیست؟” گفته شد که آنچه ما از برقگیر انتظار داریم این است که بتواند از وسایل برقی در برابر این پدیده محافظت کند.

برای بررسی اینکه چگونه سرج ارستر یا برقگیر می تواند عمل محافظت را انجام دهد می توانید به نوشته “برقگیر چگونه کار می کند؟” مراجعه نمایید. از جمله دلایل اصلی ایجاد سرج آذرخش یا همان رعد و برق می باشد. با توجه به گستردگی این اتفاق، لازم است تدبیری برای محافظت از تجهیزات برقی اندیشیده شود. دو عامل باعث اهمیت سرج ایجاد شده توسط رعد و برق می شود که عبارتند از:

  1. دلیل استفاده از برقگیر چیست؟به گفته محققان، سطح کره زمین در هر ثانیه حدود یکصد رعد و برق را تجربه می کند.
  2. رعد و برق یک اتفاق تصادفی و غیر قابل پیش بینی است.

به همین جهت همواره باید این آمادگی فراهم باشد که بتوانیم از مدارها و ابزارهای الکتریکی محافظت انجام دهیم. دو عامل دیگر غیر از رعد و برق را می توان به عوامل به وجود آورنده سرج اضافه نمود.

  1. سرج های تعویضی (switching surge)
  2. افزایش ولتاژهای موقت (temporary overvoltages)

محافظت برقگیر در برابر سرج های تعویضی

سرج های تعویضی افزایش ولتاژهایی است که به وسیله تغییر در شرایط اجرا در سیستم به وجود می آید و اصلی ترین سرج ولتاژ برای ارسترهای کلاس ایستگاه (station-class) می باشند. سرج سوئیچ در واقع به جهت به دام انداختن انرژی و سپس آزادسازی متعاقب آن حاصل می شود. در واقع انرژی الکتریکی انباشته شده و به صورت ناگهانی آزاد می شود که این موجب ایجاد جریانی با ولتاژ بالا و ناگهانی می گردد. که برقگیر آن را به سمت زمین منحرف می کند.

محافظت برقگیر در برابر سرج های تعویضیبرای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره اینکه برقگیر چگونه می تواند در برابر چنین جریانی از سیستم محافظت کند به صفحه “سرج تعویضی” مراجعه نمایید. همچنین می توانید به صفحه برقگیر Fanox در سایت لیان الکتریک مراجعه نموده و با نحوه کارکرد این محصول آشنا شوید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیر Fanox در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

محافظت برقگیر در برابر افزایش ولتاژهای ناگهانی

دلیل رخ دادن چنین افزایش ولتاژهای ناگهانی آن است که نقصی در فاز زمین رخ می دهد. یعنی یکی از فازها دچار خطای زمین می شود و ولتاژ در فاز غیر معیوب افزایش می یابد تا اینکه این نقص بتواند پاک شود. یعنی به جای آنکه دو فاز یا سه فازی که جریان برق را تغذیه می کنند به صورت متعادل کار کنند، یکی از فازها دچار نقص می شود و بنابراین ولتاژی که آن فاز دریافت می کند، دیگر نمی تواند تامین گردد.

محافظت برقگیر در برابر افزایش ولتاژهای ناگهانیبرای حفظ تعادل ولتاژ در فاز یا فازهای دیگر افزایش پیدا می کند و همین می تواند باعث شود که وسایلی که جریان انرژی خود را از آن فاز تامین می کنند، دچار صدمه گردند. برای این منظور باید فاز معیوب اصلاح شود تا دوباره ولتاژ فازها به تعادل برسد. برای آشنایی با روش های پیشگیری از به وجود آمدن چنین آسیب هایی توسط برقگیر می توانید با متخصصان و تکنسین های ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

  1. تفاوت محافظ سرج (surge protector) با سرج ارستر یا برقگیر چیست؟

پاسخ: از جهت عملکرد هر دو یکسانند. اما تفاوت آن ها در محل به کارگیری شان می باشد. محافظ سرج برای تجهیزات گران قیمت که در خانه یا اداره استفاده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. مانند محافظ های الکتریکی که برای یخچال یا تلویزیون در خانه ها استفاده می شود. اما سرج ارستر یا برقگیر به منظور محافظت از تجهیزات بزرگ به کار می رود. مثلا برای حفاظت از ترانسفورمرهایی که تحت ولتاژهای بالا کار می کنند، سرج ارستر بهترین وسیله است.

  1. تفاوت محافظ سرج (surge protector) با سرج ارستراستفاده از برقگیر در چه جاهایی نیاز است؟

پاسخ: برقگیرها دارای نوع 1 و نوع 2 هستند. هر دو نوع لازم است که در مبدا تغذیه محلی که می خواهیم از آن در برابر سرج محافظت کنیم نصب گردد. این وسیله می تواند درون واحد مصرف کننده موجود نصب گردد. به این ترتیب می تواند از واحد مصرف کننده تغذیه گردد و جریان از این طریق به آن متصل گردد و همچنین درون محفظه مورد نظر خود نصب گردد. نحوه اتصال آن می تواند شیوه های متفاوت دیگری داشته باشد که در این زمینه کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک به شما کمک خواهند کرد.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

  1. طول عمر برقگیرها چقدر است و چه زمانی لازم است آن ها را تعویض کنیم؟

پاسخ: در واقع این پرسش پاسخ مشخصی ندارد که برای همه موارد قابل اطلاق باشد. بلکه طول عمر مفید برقگیرها وابسته به میزان کارکرد آن هاست. بنابراین اگر در حوزه ای به کار گرفته شوند که سرج های زیادی در آن اتفاق می افتد، و انرژی جذب شده توسط این قطعات بالا باشد، زودتر فرسوده شده و باید تعویض گردند. اما اگر سرج های کمی را تجربه کنند می توانند طول عمر طولانی تری داشته باشند. البته معمولا دو سال را به عنوان طول عمر این وسیله در نظر می گیرند ولی همانطور که گفته شد این عدد قطعی نیست.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *