استصال سه سیمه سافت استارتر و موتور

راه انداز نرم را می توان به نحوی پیکربندی کرد تا در حالت 6 سیمه کار کند. این حالت اتصالات به دلایل زیر در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار میگیرد:

  • امکان کاهش سایز سافت استارتر و صرفه جویی در فضای تابلو و هزینه.
  • در این صورت اتصالات راه انداز نرم برای استفاده به صورت ستاره و یا مثلث (بسته به این که سافت استارتر مورد نظر تاکنون چه نوع سیم بندی داشته است) در دسترس است.
  • سایز کابل موتور کاهش می یابد.

مزیت اصلی استفاده از راه انداز نرم با این روش این است که جریان در SCR به میزان 58% کمتر از جریان در همان موتور متصل به اتصال سه سیم است. شکل زیر نحوه اتصال موتور به سافت استارتر در اتصال شش سیم را نشان می دهد. این نوع اتصالات هم چنین به عنوان اتصال مثلث داخلی یا Inside Delta شناخته می شود. (محدودیت ها و معایب استفاده از راه انداز نرم با مدار مثلث داخلی)

راه انداز نرم و اتصال شش سیمه

اتصال سه سیم/ شش سیمه راه انداز نرم

اتصال استاندارد یک راه انداز نرم به صورت سه سیمه است. یک اتصال جایگزین به صورت مثلث داخلی در نظر گرفته می شود. این عمل معمولا هنگام تعویض موتور از نوع ستاره یا مثلث صورت می گیرد. شکل های زیر تفاوت های بین یک سافت استارتر را در اتصال سه سیم و شش سیم نشان می دهند.

راه انداز نرم حفاظت پیشرفته موتور را با کلاس های اضافه بار قابل انتخاب توسط کاربر، اضافه جریان و کاهش جریان، عدم تعادل فاز و حفاظت ترمیستور را برای محافظت هر چه بهتر از موتور و خود سافت فراهم می کند. نکته مهم این است که سیم کشی اتصال بین موتور و راه انداز نرم به درستی دنبال شود تا از محافظت مناسب و عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود. سافت استارتر دارای ترانسفورماتور جریان داخلی برای نظارت بر جریان در هنگام شتاب گیری، کاهش سرعت و بایپس است. (نحوه انتخاب کنتاکتور اصلی و بایپس در راه انداز نرم بر چه مبنایی است؟)

نوع اتصال راه انداز نرم و محل اتصال ترانسفورماتورهای جریان باید همیشه به گونه ای باشد که بتوان جریان موتور را کنترل کرد. این امر برای اطمینان از حفاظت دائم از سافت استارتر، موتور و بار مهم است. نصب صحیح ترانسفورماتورهای جریان برای عملکرد مطلوب سیستم کنترل گشتاور سافت استارتر بسیار مهم است. در برخی شرایط مانند عملکرد شش سیمه، ممکن است لازم باشد که ترانسفورماتورهای جریان خارج از راه انداز نرم نصب شوند. برای عملکرد شش سیمه، ترانسفورماتورهای جریان باید روی خط تغذیه ورودی نصب شوند تا جریان خط کنترل شود (نه جریانهای فاز). (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *