در مقالات گذشته در ارتباط با انواع روش های راه اندازی و نحوه استفاده از راه انداز نرم توضیحاتی را ارائه داده ایم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم و انواع راه انداز نرم مطالعه بفرمایید. یکی از روش های راه اندازی با سافت استارتر، به کمک روش اتصال مثلث داخلی (Inside Delta) است. استفاده از این روش هرچند سبب کاهش جریان می شود، اما محدودیت ها و معایبی را برای سیستم به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

محدودیت ها و معایب

  • هنگام راه اندازی موتور با راه انداز نرم با اتصال مثلث داخلی کنترل سه فاز لازم است. در اتصال مستقیم اگر یکی از فازهای آن بسوزد، میتوان آن را با دوفاز راه اندازی نمود ولی در اتصال مثلث داخلی راه انداز نرم قابلیت راه اندازی با دو فاز را ندارد.
  • علاوه بر این ویژگی های کنترل تطبیقی، و ترمز هم در حالت اتصال مثلث داخلی برقرار نمی باشد. بنابراین توقف نرم امکانپذیر نیست. در هنگام استفاده از راه انداز نرم به صورت مثلث داخلی، استفاده از کنتاکتور اصلی الزامی می باشد.
  • در اتصال موتورها به صورت ستاره نیاز به وجود شش سر سیم پیچ های موتور می باشد. ممکن است تجهیز مورد نظر قابلیت اتصال به صورت مثلث داخلی را نداشته باشد.
  • جریان مانیتور شده بر اساس محاسبات جریان خط است. اگر عدم تقارن به وجود بیاید این مقدار با مقدار اصلی عبوری از سیم پیچ متفاوت می شود. تجهیزات حفاظتی (کلید حرارتی) باید یک رنج بالاتر باشد. (نکات ایمنی هنگام کار با راه انداز نرم)
  • هم چنین در اتصال مثلث داخلی نقطه مشترک وجود ندارد، بنابراین بارهایی که به اتصال خنثی نیاز دارند، قابل اتصال به این نوع سیستم را ندارند. هم چنین داشتن نقطه مشترک سبب کاهش نویز می شود و مسیری را برای عبور خطا، عدم تعادل ها و هارمونیک های جریانی فراهم می کند. در اتصال مثلث داخلی در راه انداز نرم دامنه ولتاژ سیم پیچ باید مطابق با دامنه ولتاژ نامی خط باشد.

راه اندازی موتور با سافت استارتر

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه نمایید و یا با متخصصین این شرکت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *