راه انداز نرم چگونه طول عمر سیستم را افزایش می دهد؟

با اینکه در نوشته “راه اندازی دو فاز کنترل راه انداز نرم بخش دوم” درباره اینکه راه انداز نرم چگونه راه اندازی می شود بحث و گفتگو کردیم، اما همانطور که رویه کارشناسان لیان الکتریک است، آشناسازی با مفاهیم بنیادی صنعت الکتریک همواره از دغدغه های متخصصان ما معرفی محصولات و قطعاتی است که در تجهیزات برقی به کار رفته و آشنایی با آن ها مخاطبان را در به کارگیری مناسب تر و پر بازده تر از این محصولات کمک می کند.

راه انداز نرم چیست؟

در این نوشته قصد داریم شما را با قطعه ای به نام راه اندازم نرم یا soft starter آشنا سازیم که همراه با موتورهای با جریان آلترناتیو یا جریان متناوب (AC) به کار گرفته می شوند. کارکرد راه انداز نرم این است که هنگامی که قصد داریم موتور را استارت زده و به کار بیندازیم، گشتاور و همچنین باری را که به الکتروموتور وارد می شود، که کار انتقال قدرت را انجام می دهد، کاهش می دهد.

راه انداز نرم چگونه طول عمر سیستم را افزایش می دهد؟

این کاستن از بار و گشتاور وارده به سیستم انتقال قدرت توسط راه انداز نرم به صورت موقت و تنها در زمان استارت موتور صورت می گیرد. اما دلیل این کار چیست. می توان دلایل زیر را برای استفاده از راه انداز نرم در چنین سیستمی مورد اشاره قرار داد.

  1. در هنگام راه اندازی به طور ناگهانی بار زیادی به موتور و قطعات مکانیکی آن وارد می شود.
  2. راه انداز نرم با کاهش گشتاور سبب می شود فشار کمتری به قطعات سیستم وارد شده و از تنش مکانیکی وارده بر آن ها کم می کند.
  3. این کار متعاقبا منجر به این می شود که تنش های الکترودینامیکی که در حین راه اندازی به مدارهای جریان برق، شامل شبکه توزیع نیروی برق و کابل های انتقال قدرت وارد می شود، نیز کم شود.

همه این ها سبب می شود که در نتیجه کارکرد راه انداز نرم، هم قطعات الکترونیکی و هم قطعات مکانیکی موجود در سیستم فشار کمتری را متحمل شده و در نتیجه آسیب کمتری ببینند و از طول عمر بیشتری برخوردار شوند. برای آنکه بتوانید از جزئیات کارکرد این محصول اطلاعات بیشتری کسب کنید هم می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید و هم اینکه با متخصصان و کارشناسان لیان الکتریک تماس و گفتگو داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *