راه انداز نرم چگونه عمل می کند؟

در نوشته “معرفی راه انداز نرم (Soft Starter)” درباره کاربرد این محصول و انواع مختلف آن صحبت کردیم. در این نوشته راجع به تابع عملکرد آن گفتگو خواهیم کرد.

تابع عملکرد راه انداز نرم

همانطور که در مقاله “موتورهای القائی پیشرفته” قابل مشاهده است، هنگام راه اندازی، این موتورها جریانی بیش از جریان معمول را از شبکه دریافت می کنند. این جریان اولیه می تواند حدود پنج الی ده مرتبه بیش از جریان نامی باشد. علت این پدیده آن است که برای آنکه بتوانیم از طریق میدان مغناطیسی ولتاژ القائی تولید کنیم، طبق قانون القای فارادی نیاز به تغییرات میدان مغناطیسی در زمان وجود دارد.

برای ساخت و طراحی اتصالات و تجهیزات برقی لازم است این میزان بالای جریان راه اندازی ملاحظه گردد به خصوص برای دو مورد زیر:

  1. سیستم های حفاظتی
  2. برق کشی

بنابراین هنگامی که یک موتور را روشن می کنیم، جریان بسیار زیادی را از شبکه الکتریکی جذب می کند تا بتواند شتاب گرفته و به سرعت نامی خود دست پیدا کند. به این جریان اولیه که به طور ناگهانی و با مقداری زیاد به سمت موتور شارش پیدا می کند، جریان هجومی (inrush current) گفته می شود. درباره این مفهوم می توانید در صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک بیشتر مطالعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

کارکرد راه انداز نرم آن است که از موتور و تجهیزات الکتریکی در برابر این جریان هجومی محافظت نماید. راه انداز نرم جریان هجومی را محدود می کند و باعث می شود که این جریان در بازه طولانی تری به موتور منتقل شده و در نتیجه گشتاور موتور را می تواند کنترل کند. در نتیجه سه فایده عاید ما می شود:

  1. شروع به کار موتور با ایمنی و ملایمت بیشتر صورت می گیرد.
  2. گرمایی که به دلیل شروع و توقف های مکرر اتفاق می افتد، کاهش پیدا می کند.
  3. از تنش های الکترودینامیکی که بر کابل های برق وارد می شود نیز کاسته می شود.

بنابراین توصیه ما به شما این است که حتما از سافت استارتر برای راه اندازی موتور در سیستم های خود بهره بگیرید و برای سفارش مورد مناسب این محصول بهتر است با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در تماس باشید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *