معرفی راه انداز نرم (Soft Starter)

راه انداز نرم همانطور که از اسمش پیداست، دو وظیفه اساسی را بر عهده دارد:

  1. به راه انداختن موتورهای الکتریکی
  2. راه اندازی آن ها به صورت ملایم

در مقاله “اصول کار راه انداز نرم” در رابطه با اینکه چگونه راه انداز نرم می تواند کارآیی فوق را برای ما داشته باشد، صحبت کردیم. در این بخش می خواهیم شما را با انواع این محصول آشنا سازیم. راه انداز نرم الکتریکی به دو شکل عمده وجود دارد:

  1. سافت استارتر آنالوگ (Analog Soft Starter)
  2. سافت استارتر دیجیتال (Digital Soft Starter)

برای آگاهی از تفاوت این دو نوع محصول می توانید با متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

معرفی راه انداز نرم (Soft Starter)ویژگی های فنی راه انداز نرم

در مقاله “کنترل موتور جریان متناوب با راه انداز نرم” گفته شد که این محصول می تواند موتورهای AC را کنترل و راه اندازی کند. در اینجا می گوییم که این ابزار دارای چه ویژگی هایی است که دارای این قابلیت می باشد. موتورهای AC سه فاز جزو موتورهای پر استفاده در کاربردهای صنعتی می باشند. اما نحوه راه اندازی آن ها همواره جزو مسائلی است که توجه مهندسان و متخصصان این حوزه را به خود معطوف داشته است. و علت اهمیت این موضوع دو جنبه می باشد:

  1. راه اندازی اگر کنترل شده نباشد می تواند به شبکه برقی که به موتور متصل است صدمه وارد نماید.
  2. علاوه بر آن ممکن است این راه اندازی کنترل نشده باعث آسیب رسانی به خود موتور و اجزای آن گردد.

دلیل این امر آن است که هنگامی که موتور را استارت می زنیم، جریانی که در لحظه به راه افتادن به موتور وارد می شود، حدود پنج الی هشت برابر جریان نامی موتور است که در حالت نرمال از آن عبور می کند. این جریان به اندازه بسیار زیاد در تمام مدت زمان راه اندازی که می تواند بین کمتر از یک ثانیه الی نیم دقیقه طول بکشد، به موتور وارد می شود. بنابراین باعث کاهش ولتاژ شدیدی در شبکه برق می شود. به همین جهت می تواند باعث آسیب به تجهیزات برقی و ابزارهای کنترلی گردد.

ویژگی های فنی راه انداز نرمدیگر گزینه های راه اندازی غیر از راه انداز نرم

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم، و آسیب های احتمالی، متخصصان به چاره ای اندیشیدند که بتوانند موتور را به صورتی به کار بیندازند که از صدمات و عوارض جانبی آن در امان باشند. به همین جهت شیوه های مختلفی برای راه اندازی موتورها ابداع شد که از این قرار می باشند:

  1. راه اندازی مستقیم که به آن راه اندازی مستقیم بر خط (Direct Online) گفته می شود.
  2. راه اندازی به شیوه ستاره ثلث
  3. راه اندازی با استفاده از اتو ترانسفورمرها
  4. به راه انداختن موتور به وسیله اینورتر و یا درایو فرکانس متغیر که شما می توانید در صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک بیشتر در این باره مطالعه نمایید.
  5. به راه انداختن موتور با استفاده از راه انداز نرم

هر کدام از شیوه های مذکور از جهتی دارای مزیت و از جهتی ممکن است معایبی داشته باشند. کم هزینه ترین شیوه، شیوه اول است که همانطور که گفتیم می تواند سیستم برق و موتور را با مشکلاتی مواجه کند. برای آشنایی با شیوه استفاده از سافت استارتر می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *