راه انداز نرم چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1628691010876{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial #565656 !important;border-radius: 10px !important;}”]

در حالی که راه اندازی موتور های معمولی که از راه انداز نرم در آن ها استفاده نشده است، دچار حمله تمام جریان الکتریکی در یک لحظه به سوی موتور می شوند، راه انداز نرم یک شیب افزایشی ملایم و ثابت را برای افزایش قدرت فراهم می کند. به این ترتیب موتور در یک بازه زمانی به نهایت جریان ورودی دست می یابد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

اگر برای راه اندازی سیستم هایی که با موتور کار می کنند، از راه انداز نرم استفاده نشود، پس از مدت زمانی آسیب های وارده به قطعات و بخش های مختلف سیستم خود را نشان داده و باعث از کار افتادن سیستم می گردد. برای آنکه بدانید اگر به جای راه انداز نرم یا سافت استارتر از راه انداز معمولی برای موتور استفاده شود، چه تفاوتی در کارکرد آن ایجاد می شود می توانید به مقاله “مقایسه راه انداز نرم و راه انداز مستقیم بر خط (DOL) در کاربردهای صنعتی” مراجعه نمایید.

نگاهی دیگر به راه انداز نرم

گرچه ما در نوشته های قبلی ارائه شده توسط کارشناسان لیان الکتریک سعی کردیم که معرفی جامعی از سافت استارتر خدمت خوانندگان عزیز ارائه کنیم و همانطور که در “اصول کار راه انداز نرم چیست؟” می توانید مطالعه نمایید، شرحی از عملکرد آن نیز ارائه نمودیم. اما در این نوشته قصد داریم از زاویه ای دیگر به معرفی و آشنایی با این محصول و فناوری پیشرفته بپردازیم.

راه انداز نرم چیست؟محرک اختراع راه انداز نرم

برای آنکه بدانیم چه شد که محققان و دست اندرکاران این حوزه به سوی ساخت چنین محصولی گام برداشتند، باید در ابتدا توجه خود را به این نکته جلب کنیم که آن ها متوجه بودند که روش معمولی و نرمال در راه اندازی موتورها روشی ایده آل نیست و صدمات و آسیب هایی را می تواند به موتور و سایر تجهیزات وارد کند. بنابراین چنین سوالی مطرح شد که آیا روش دیگری برای استارت زدن موتور وجود دارد؟

با تحقیقات صورت گرفته این نتیجه به دست آمد که پاسخ پرسش های بالا مثبت است و می توان راهی دیگر برای راه اندازی موتورها ابداع کرد. راهی که بتواند فواید بیشتری را برای ما تامین نماید و همچنین موتور را از صدمات مصون دارد. این راه بدیل همان استفاده از سافت استارتر است که در این نوشته قصد داریم مقداری پیرامون آن صحبت کنیم.

محرک اختراع راه انداز نرمنکاتی درباره راه انداز نرم

  1. یک سافت استارتر در واقع وسیله و ابزاری است که می تواند به موتورهای الکتریکی با جریان AC اضافه گردد و به موتور اجازه دهد که از روشی متفاوت برای شروع به کار و استارت استفاده کند.
  2. هدف از به کار گیری این وسیله آن است که بتوان از کرنشی که به موتور هنگام به راه افتادن معمول موتور و استارت قدرت در موتور ایجاد می شود، بکاهد.

برای آنکه با دلایل چنین کرنش هایی آشناتر گردید می توانید به صفحه راه انداز نرم در سایت لیان الکتریک مراجعه نموده و بررسی های ارائه شده در مورد این محصول را مطالعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. برای آنکه بتوان راه اندازی موتور را به روش ذکر شده به خوبی به انجام رساند، سافت استارتر به آرامی و به تدریج ولتاز اعمال شده به موتور را افزایش می دهد.
  2. این کار باعث می شود که قدرت موتور با ملایمت شتاب بگیرد، به جای آنکه با شدت و به صورت ناگهانی قدرت زیادی به موتور منتقل گردد.

نکاتی درباره راه انداز نرمبه دلیل آنکه این انتقال قدرت ناگهانی قابلیت و پتانسیل آن را دارد که باعث صدمه زدن به موتور و به طور کلی به کل سیستم گردد. حتی ممکن است کابل های انتقال قدرت نیز در سیستم در اثر استارت ناگهانی آسیب ببینند.

در حالی که راه اندازی موتور های معمولی که از راه انداز نرم در آن ها استفاده نشده است، دچار حمله تمام جریان الکتریکی در یک لحظه به سوی موتور می شوند، سافت استارتر یک شیب افزایشی ملایم و ثابت را برای افزایش قدرت فراهم می کند. به این ترتیب موتور در یک بازه زمانی به نهایت جریان ورودی دست می یابد.

این امر باعث می گردد که:

  1. اولا فرسودگی و گسست در مدارهای موتور به صورت کلی کاهش پیدا کند.
  2. سبب می شود که دستگاه به طور کلی سالم تر کار کند و احتمال از هم گسستن آن بسیار کمتر گردد.

البته باید دقت داشته باشید که هر یک از انواع راه انداز نرم های تولیدی می تواند با نیازی ویژه انطباق بیشتری داشته باشد. بنابراین بسته به آنکه شما از کدام مدل از سافت استارتر یا راه انداز نرم بهره می برید و چه نوعی از آن را انتخاب کرده اید، برخی از آن ها دارای این قابلیت هستند که ولتاژ استارت و طول زمانی را که موتور نیاز دارد به نهایت قدرت خود دست یابد، تنظیم کنند.

انواع راه انداز نرم های تولیدیدر واقع این سیستم ها به دلیل هوشمندی می توانند زمان لازم برای افزایش ولتاژ ورودی به موتور را تغییر دهند و در برخی موارد این عملیات با سرعت بیشتری انجام شود و در برخی دیگر از موارد سرعت افزایش قدرت زمان بیشتری را از موتور بگیرد. برای آنکه بدانید چه مدلی را باید برای راه انداز نرم خود انتخاب کنید و با توجه به سیستم و کارآیی مورد نظر شما چه مدلی می تواند بازدهی بیشتر و در عین حال هزینه مناسب تری برای شما داشته باشد، بهتر است که با کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک در بخش فروش در ارتباط باشید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”blue” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *