overload relay

رله اضافه بار یا به اصطلاح overload relay  یکی از انواع رله های حفاظتی است که اصولا برای بررسی رفتار های حرارتی موتورهای الکتریکی طراحی شده است و هنگامی که سنسور دما در آن به دمای ثابتی برسد جریان را قطع می کند. آن را می توان به صورت سری بین موتور و کنتاکتورقرار داد تا از روشن شدن دوباره موتور هنگام عبور جریان زیاد ناشی از اضافه بار جلوگیری کند. این مدل رله حفاظتی به دو مدل حرارتی و مغناطیسی تقسیم می شود. همچنین شما می توانید مقاله  تنظیم رله اضافه بار موتور چگونه است؟  را نیز در این رابطه مطالعه کنید

overload relay

1-  رله اضافه بار حرارتی یا بی متال

همان طور که از اسم آن ها مشخص است اساس کار آنها بر اساس افزایش دمای بی متال داخل رله دز اثر عبور جریان زیاد ناشی از اضافه باز است. بی متال ها یکی از تجهیزات حفاظتی هستند که برای قطع مدار برای وقتی که موتور جریان زیادی را می کشد طراحی شده اند. رله های اضافه بار برای محاسبه مشخصات گرمایشی موتور طراحی شده اند.آن ها به دو نوع حفره لحیم کاری شده و نوار بی متال تقسیم می شود.

بی متال

 

یکی از ویژگی های مهم این رله این است که مانع می شود موتور به صورت فوری راه اندازی مجدد شود. به عنوان مثال پس ازعمل کردن آن باید صبر کنیم تا نوارهای بی متال خنک شود. اگر کسی تلاش کند که سوئیچ استارت را برای اتصال سوئیچ های کنتاکتور فشار دهد موتور روشن نخواهد شد. شما می توانید مقاله مفاهیم کاربردی درباره رله های حفاظتی را مطالعه کنید.

 

2- رله اضافه بار مغناطیسی  

این نوع  با تشخیص قدرت میدان مغناطیسی که از جاری شدن الکتریسیته به سمت موتور تولید می شود، عمل می کند. این رله می تواند با یک هسته مغناطیسی متغیر در یک سیم پیچ که جریان موتور را نگه میدارد ساخته شود. ساختار شار ایجاد شده درون سیم پیچ ، هسته آن را به سمت بالا می کشد و زمانی که فاصله آن به اندازه کافی زیاد شد به نوعی در رله فرمان قطع صادر می شود. تفاوت اصلی انواع حرارتی و مغناطیسی این است که مدل اضافه بار مغناطیسی به دمای محیط حساس نیستند. معمولا از آنها حرارتی در مکان هایی استفاده می شود که تغییرات دمای محیط بسیار زیاد باشد. رله اضافه بار مغناطیسی به دو نوع الکترونیکی و نوع استوانه میراکننده تقسیم می شود.

تشخیص قدرت میدان مغناطیسی

3- رله اضافه بار الکترونیکی

رله های اضافه بار الکترونیکی از قطعات الکترونیکی برای سنس کردن و چک کردن مداوم جریان استفاده می کنند. این رله ها معمولا محدوده قابل تنظیمی از جریان را برای محافظت در برابر افت فاز، پیشنهاد می دهند و میتوانند به صورت اتوماتیک ریست شوند. روی آن ها، اعدادی نظیر 10، 20، 30 نوشته شده است که در واقع کلاس رله است و به معنی زمان پاسخ آن به خطا است. همچنین شما می توانید مقالات حفاظت موتور  بخش اول و دوم را مطالعه کنید.

سنس کردن جریان

شماتیک مدار اتصال رله اضافه بار 

دیاگرام سیم کشی رله اضافه بار، موتور و کنتاکتور ها در شکل زیر نمایش داده شده است . همان طور که میبینید اتصالات آن ها به صورت نمادین به شکل دو علامت سوال مخالف یا نماد S لاتین به نظر می آیند.اگرچه چندین نوع از مدل اضافه بار در بازار وجود دارد معمول ترین نوع آنها رله اضافه بار حرارتی بی متال می باشد. طراحی این رله می تواند به وسیله دو نوع متفاوت از نوار فلزی انجام شود که این نوارها می توانند به صورت متقابل متصل شوند و در زمان گرم شدن با سرعت های متفاوتی منبسط شوند. هر وقت نوار تا دمای خاصی گرم شود این دو نوار از هم جدا شده و مدار قطع می شود.

دیاگرام سیم کشی رله اضافه بار

همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل حفاظت بانک های خازنی با رله حفاظتی (بخش اول) و رله حفاظتی بوخهلتس چیست؟ را مظالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *