رله حفاظتی فاصله یا دیستانس (Distance Relay) چیست؟

رله دیستانس یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع رله است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت و تفاوت آن را با سایر انواع این محصول بررسی می نماییم. شما می توانید با کاربردهای مختلف این محصول محافظتی در نوشته “محافظت رله از ترانسفورماتور” آشنا شوید.

تفاوت رله فاصله با دیگر انواع این محصول

معمولا دیگر انواع این محصول برای آن که بتوانند کارکرد محافظتی خود را ارائه دهند، کارکردشان بر اساس اندازه جریان و یا اندازه ولتاژ است. ولی رله فاصله که به آن رله امپدانس (impedance) نیز گفته می شود، بر اساس نسبت این دو کمیت کار می کند. بنابراین علی الاصول متفاوت از بقیه گونه ها می باشد.

در واقع می توان گفت رله های دیستانس، ترکیبی از دو رله کمیت هستند که متشکل از دو سیم پیچ است که یکی از سیم پیچ ها توسط ولتاژ و سیم پیچ دیگر توسط جریان، انرژی الکتریکی دریافت می کنند. به شکلی که:

  1. المان و عنصر جریان، گشتاور مثبت و رو به افزایش تولید می کند.
  2. المان و عنصر ولتاژ گشتاور منفی و بازگشتی تولید می نماید.

رله حفاظتی فاصله یا دیستانس (Distance Relay) چیست؟رله امپدانس هنگامی کار می کند که نسبت ولتاژ به جریان به میزانی کمتر از حد از پیش تعیین شده یا تنظیم شده برسد. هنگامی که خطایی بر روی خط انتقال جریان رخ می دهد، جریان خطا افزایش پیدا می کند و ولتاژ نقطه خطا کاهش پیدا می کند. به این ترتیب نسبت ولتاژ به جریان در آن نقطه کم می شود. این نسبت در محل CT ها و PT ها اندازه گیری می شود.

ولتاژ در مکان PT بستگی به فاصله میان خطا و PT دارد و همچنین اگر ولتاژ اندازه گرفته شده کمتر باشد به معنای آن است که خطا نزدیکتر است و هر چه ولتاژ بیشتر باشد، به معنای دورتر بودن فاصله رخ دادن خطا می باشد. جهت آشنایی با کاربردهای این نوع رله می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس برقرار نمایید.

[button title=”تماس با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

کارکرد و انواع رله امپدانس” مقاله ای است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه نمایید. علاوه بر آن شما می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نموده و در صورت نیاز به انواع مختلف این محصول آن را سفارش دهید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”رله لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *