رنگ کردن تابلو برق

تابلو برق یک محفظه بسته عموما از جنس فلز است که تجهیزات الکتریکی مختلف برای مقاصد مختلف درون آن قرار می گیرند و با مدارات لازم به یکدیگر متصل می شوند. استفاده از تابلو برق اهداف مختلفی در پی دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا تجهیزات الکتریکی روی خود بار نصب می شوند یا روی دیوار کارگذاری می شوند که عمل رایجی است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از تجهیزات مثل درایوها با IP محیطی بالا بسیار رایج است. (تجهیزات ارتباطی و کنترلی در تابلو برق)

در برخی کشورها همچون ایران، تابلوسازی یک اصل در استفاده از تجهیزات الکتریکی می باشد.کمتر کاربرد الکتریکی را می توانید در کشور ما بیابید که در آن از تابلو برق استفاده نشده باشد. در این مجموعه مقالات قصد داریم یکی از مراحل ساخت این تجهیز الکتریکی یعنی طریقه رنگ کاری آن را توضیح بدهیم.

در مقاله مراحل رنگ کاری تابلو برق (بخش اول)  توضیحاتی در مورد مراحل اولیه رنگ کاری تابلو ارائه کردیم. پس از اجرای چربی زدایی ، زنگ زدایی و فسفاته کاری نوبت به انتخاب رنگ و روش مناسب رنگ کاری می رسد. برای انتخاب رنگ مناسب ، باید یک سری شرایط را با توجه به  شرایط جغرافیایی  و مکان مورد استفاده تابلو در نظر گرفت. این اطلاعات به صورت زیر است:

  • فضای قرار گیری تابلو بسته است یا باز؟
  • آیا تابلو برق قرار است در محلی عمومی نصب شود؟
  • افراد غیر حرفه ای به تابلو دسترسی دارند؟
  • میسر بودن رنگ آمیزی در هر زمانی از سال؟
  • بررسی شرایط نصب محل تابلو مثل کارخانجات صنایع شیمیایی و معدن
  • آیا تابلو برق در محل نصب مونتاژ می شود یا یک تکه
  • آیا تابلو پس از تولید بلافاصله استفاده می شود یا قرار است برای مدت زیادی در انبار نگهداری شود و همچنین در صورت استفاده از انبار فضای آن سر پوشیده است یا رو باز؟
  • و در آخر در نظر گرفتن طول عمر مفید تابلو برق

انتخاب رنگ تابلو برق

قانون کلی در این رابطه به گونه ایست که ضخامت کم برای محیط با شرایط مناسب و ضخامت بالا برای محیط با شرایط سخت و شیمیایی و مرطوب در نظر گرفته می شود. همچنین از استفاده از رنگ براق پرهیز کنید.( ساختار عمومی تابلو برق)

  1. جهت ماندگاری رنگ بیش از ۲۰ سال استفاده از رنگ های مرکب پودری از جنس روی و آلومینیوم و اپوکسی ، الکیدی با ضخامت ۱۰۰تا ۲۰۰ میکرون توصیه می شود
  2. جهت ماندگاری رنگ بین ۱۰ تا۲۰ سال استفاده از رنگ های مرکب پودری اپوکسی دو جزئی و رنگ اپوکسی کولتار با ضخامت ۸۵ تا ۱۵۰ میکرون توصیه می شود.
  3. به منظور ماندگاری رنگ بین ۵ تا ۱۰ سال استفاده از رنگ های مرکب پودری روی و آلومینیوم یک جزئی و دو جزئی ضد مواد شیمیایی با ضخامت ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون توصیه می گردد
  4. به منظور ماندگاری رنگ کمتر از ۵ سال استفاده از رنگ های مرکب پودری با اپوکسی دو جزئی و یک جزئی باضخامت ۴۰ تا ۸۰ میکرون توصیه می گردد.

رنگ کاری تابلو برق

اثر دما و زمان بر رنگ تابلو برق

یکی از روش های کاهش زمان خشک کردن رنگ استفاده از دمای زیاد در کوره های بزرگ است. با استفاده از این روش رنگ به خوبی تا آخرین حد فرو رفتگی های سطح  و زیر سازی تابلو برق و کریستال های فسفاتهنفوذ کرده که این امر سبب استحکام و سختی رنگ می گردد.

 

روش پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک  در رنگ کاری تابلو برق

پس از اینکه اتمام مراحل چربی زدایی و زنگ زدایی و فسفاته کاری روی ورقه ها صورت گرفت ، ورقه ها به بخش مخصوص رنگ آمیزی منتقل می شوند. همان طور که قبلا گفتیم در مرحله اول باسیتی ورقه های فسفاته کاری شده در حالت غوطه وری با آب شسته شوند و به کوره خشک کن انتقال یابند ، بعد از خشک شدن کامل ، ورق به بخش رنگ کاری منتقل می شود.

روی ورق به وسیله دستگاه الکترواستـاتیک پودری ، رنگ پودری که از دو نوع پلیستر و اپوکسی می باشد روی ورق ها بطور یکنواخت رنگ پودری پاشیده می شود و نوع رنگ بر اساس سفارش مشتری و از لحاظ استفاده تابلو برق در محیط سر بسته یا باز انتخاب می شود . معمولا برای تابلوهای  محیط باز از نوع رنگ پلی استر و برای تابلوهای فضای بسته از نوع رنگ اپوکسی استفاده می شود.

رنگ کردن تابلو برق

مرحله بعدی پس از پاشیدن رنگ پودری بصورت یکنواخت  انتقال ورق های تابلو برق رنگ آمیزی شده به بخش کوره به اصطلاح  پخت رنگ است . دقت کنید که هر نوع رنگ با توجه به کارخانه سازنده ی آن دارای استاندارد دمایی و زمان پخت خاص خود است باید حتما این نکته را در نظر داشت و با توجه به استاندارد گفته شده شرکت سازنده ، دما و زمان ماندن قطعه را در کوره مشخص می شود .( تابلو توزیع و روشنایی در محیط های باز)

در حالت کلی یک ورق تابلو برق بعد از رنگ کاری پودری، جهت پخت رنگ به دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و مدت زمان ۱۰ دقیقه نیاز دارد . پس از این مدت رنگ ورق ها می پزد و تابلو آماده بهره برداری و مونتاژ می گردد.

 آزمون فیزیکی بعد از رنگ کاری تابلو برق

ورقه های به اصطلاح پخته شده باید تحت یک سری آزمون های تایید کنترل کیفی جهت استفاده نهایی قرار بگیرند برای این منظور ۵ نوع آزمون روی ورقه های پخته شده انجام می پذیرد

  • چسبندگی
  • ضربه
  • خمش
  • سختی رنگ
  • براقیت

جهت تست سختی رنگ ورق رنگ شده را توسط یک وسیله مانند مداد یا ناخن خراش می دهیم اگر نیروی وارده از ما بر سطح رنگ ورق تاثیر نگذارد و همچنان رنگ پیوسته گی خود را حفظ کند رنگ مورد نظر کیفیت لازم را دارا می باشد. و جهت تست براقی بودن ورقه ها ‌صفحه آزمونه را بر روی دستــگاه براقـیت سنج قرار داده و عدد گلاسومتر آن را می خوانی که استاندارد های مخصوص به خود را دارد و باقی قسمت ها نیز ابزار خاص خود را دارند.

رنگ کاری تابلو برق

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد، در مقلات بعدی سعی می کنیم به ابعاد دیگری از مراحل ساخت آن بپردازیم. همچنین شما می توانید مقالات دیگر ما در این زمینه شامل معرفی انواع تابلو برق از نظر محل نصب را نیز مطالعه بفرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *