کلمه DTC مخفف Direct Torque Control به معنای کنترل مستقیم گشتاور می باشد. شکل زیر لوپ کنترلی استفاده از روش DTC در یک درایو کنترل دور AC را نشان می دهد. با کمک تکنولوژی پیشرفته DTC که توسط کمپانی مطرح ABB توسعه داده شده است، میدان مغناطیسی دوار بدون فیدبک از موتور، بدون استفاده از مدولاسیون PWM، و با استفاده از تئوری های پیچیده برای محاسبه گشتاور موتور به صورت مستقیم با استفاده از بدست می آید. در این روش، پارامتر کنترلی توسط درایو ، شار مغناطیسی موتور و گشتاور موتور است. ( نحوه عملکرد درایو کنترل دور)

با کمک روش DTC، درایو کنترل دور دیگر نیازی به مدولاتور، تاکومتر، و یا انکودر برای دریافت فیدبک سرعت یا مکان شفت موتور ندارد. روش DTC از سریع ترین سخت افزارهای دیجیتال پردازش سیگنال استفاده می کنند و با کمک روش های ریاضیاتی پیچیده نحوه عملکرد موتور را تعیین می نماید. در نتیجه درایو دارای قابلیت کنترل و پاسخ به گشتاور است که عملکردش تا 10 برابر سریع تر از درایوهای گنترل دور DC و AC معمولی است. ( انواع روش های کنترل دور موتور در درایو کنترل دور چیست؟ )

تفاوت DTC با سایر روش های کنترل دور موتورها چیست؟

دقت سرعت دینامیک درایوهای کنترل دور که از فناوری DTC استفاده می کنند تا 8 برابر بهتر از درایوهای کنترل دور AC حلقه باز (Open Loop) و با یک درایو کنترل دور DC که از فیدبک استفاده می کند، برابر است. DTC نخستین درایو در جهان می باشد که قابلیت درایوهای کنترل دور AC و DC را با هم دارد. در ادامه روش های کنترل دور در موتور ها را بررسی و با روش DTC مقایسه می کنیم.

تصویر اول و چهارم شباهت های بین درایوهای کنترل دور DC و DTC را نشان می دهد، هر دوی آن ها از پارامترهای موتور برای کنترل مستقیم گشتاور استفاده می کنند. بنابراین عملکرد دینامیک بسیار سریع و مناسبی دارند. اما DTC مزیت های دیگری هم چون عدم نیاز به تجهیزات فیدبک و تحریک خارجی را نیز به همراه دارد. ( کنترل حلقه بسته درایو کنترل دور )

در مقالات بعدی توضیحات جامعی در ارتباط با این روش در کنترل دورها و مزیت های ویژه آن ارائه خواهد شد. در صورت تمایل برای دریافت قیمت انواع کنترل دورها، با متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *