در این مقاله به بررسی مشکلاتی که ممکن است پس از تعویض پمپ و موتور برای راه انداز نرم بوجود بیاید می پردازیم و برخی از علت های این اتفاق و هم چنین راه حل هایی برای بهبود آن را ارائه خواهیم کرد. در برخی اوقات پس از این کار، جریانی که سافت استارتر برای یک استارت موفق نیاز دارد بیشتر از حالت معمول و کارکرد با موتور قدیمی می باشد. علاوه بر این ممکن است پس از تعویض پمپ یا موتور با مشکلات زیر مواجه شویم:

مشکلات پمپ و راه انداز نرم

  • پمپ جدید ممکن است قادر باشد تا کمی فشار بالاتری را نسبت به پمپ قبلی داشته باشد، بنابراین ممکن است نسبت به پمپ قبلی به توان بیشتری نیاز داشته باشد. این قضیه بدان معنی است که راه انداز نرم باید توانایی تحویل و کارکرد در توان بالاتری را داشته باشد.
  • موتور جدید ممکن است راندمان بالاتری نسبت به موتور قدیمی داشته باشد. در این صورت غالبا نیاز به جریان راه اندازی بالاتری می باشد. یعنی راه انداز نرم باید قادر باشد تا جریان بالاتری را برای یک راه اندازی موفق تامین نماید.
  • موتور جدید معمولا جریان نامی (Full Load Current) کمتری دارد، بنابراین به احتمال زیاد برای کار با لغزش پایین تر از موتور قدیمی طراحی شده است. اما اگر پمپ همان طراحی قبلی را داشته باشد، ممکن است منجر به دریافت توان بیشتر برای مجموعه موتور / پمپ شود. این امر به طور عملی ثابت شده است که زمانی که با تغییر پمپ، موتور تغییری نکرده است، سافت استارتر مجبور به تامین توان بالاتری خواهد بود.
  • اگر راه انداز نرم مجبور باشد تا ولتاژ راه اندازی را برای مدت طولانی پایین نگه دارد، سپس جریان راه اندازی برای مدت طولانی نسبتا بالا می ماند و باعث گرم شدن بیش از حد سیم پیچ موتور می شود.
  • جریان خروجی از راه انداز با سینوسی کامل فاصله دارد و هارمونیک تولیدی زیاد، باعث ایجاد تلفات هسته در مس یا آهن موتور می شود، بدون اینکه به گشتاور راه اندازی کمک کند.
  • اگر پمپ تازه تعویض شده به طور موازی با سایر پمپ ها کار کند، ممکن است به دلیل فشار تخلیه بیشتر، قسمت زیادی از بار را تحمل کند که ممکن است منجر به ایجاد خطای اضافه بار در سافت استارتر گردد. (عملکرد توابع حفاظت حرارتی و اضافه بار در راه انداز نرم)
  • یک راه انداز نرم که برای چندین سال کار کرده است، ممکن است نیاز به تنظیمات و راه اندازی مجدد با موتور جدید را داشته باشد (ممکن است نتواند به طور خودکار تغییرات را درک کند و مانند گذشته راه اندازی شود). ممکن است لازم باشد تا پارامترهای جدید را به صورت دستی وارد سافت استارتر کنید یا در برخی از حالت های دیگر راه اندازی را برای یک استارت موفق امتحان کنید. (پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟)

نکاتی درباره راه انداز نرم و موتور تازه تعویض شده

ابتدا باید بررسی کنید که پمپ جدید از نظر الکتریکی به درستی نصب شده است.(روش های اتصال راه انداز نرم و موتور) جریان و فشار در پمپ افزایش می یابد، در نتیجه امکان افزایش درجه حرارت نیز در سافت استارتر و هم چنین موتور وجود دارد. بنابراین باید تمامی پارامترهای الکتریکی مربوطه مانند ولتاژ و جریان در هنگام راه اندازی و در حالت پایدار و غیره را در سافت استارتر به درستی وارد کنید. نکته مهم دیگر بررسی این نکته است که آیا راه انداز نرم به محض رسیدن به سرعت نامی کنتاکتور بای پس خود را می بندد یا خیر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با راه انداز نرم، مشخصات و نیازمندی های آن ها، به سایت لیان الکتریک ویرا مراجعه بفرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *