بررسی اینورتر

در این مقاله سعی می کنیم مشکلاتی را که عموما در زمینه تعمیرات اینورتر رخ می دهد را تشریح کنیم. لازمه ی این کار آشنایی کلی با اجزای اصلی یک درایو فرکانس متغیر است. در تصویر زیر شمای کلی بخش قدرت یک اینورتر (درایو فرکانس متغیر) را می بینید.

درایو فرکانس متغیر

  • قسمت اول مربوط به یکسو کننده است. برای تکفاز باشد 4 دیود و برای سه فاز 6 دیود مطابق شکل خواهیم داشت.
  • قسمت بعدی مربوط به باس دی سی (DC-bus) است که متشکل از یک سلف و یک خازن برای فیلتر کردن ولتاژ و جریان است.
  • در قسمت سوم IGBT های سه فاز وجود دارند که شامل 6 عدد IGBT قدرت می باشند.

اولین مرحله از تعمیرات اینورتر (درایو)

در این بخش به سه مورد از عیب های رایجی که در اینورتر ها اتفاق می افتد می پردازیم:

  • رایج ترین مشکل از عدم اطلاع کاربران از برچسب اطلاعات یا دفترچه راهنما (Data sheet) روی درایو نشئت می گیرد که در نهایت منجر به این می شود که  ولتاژ ورودی نا مناسبی را به درایو اعمال می کنند. با این کار آسیب جدی به پل دیودی وارد می شود و عملکرد دیگر تجهیزات حفاظتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  • دومین مشکل رایج که در تعمیرات اینورتر مشاهده می شود خرابی خازن ها هستند. خازن ها به عنوان ضعیف ترین قسمت در درایو شناخته می شوند به همین جهت طول عمر آنها در مقایسه با سایر قطعات پایین تر است. بنابراین باید هنگام تعمیرات درایو، خازن ها را با دقت بسیار زیادی تعویض کنیم تا هنگام نصب روی برد آسیبی به آنها وارد نشود.
  • در نهایت مشکل رایج سوم ازعدم تهویه مناسب و گرم شدن بیش از اندازه قطعات به وجود می آید. اگر عناصر اینورتر به خصوص IGBT ها یا دیود ها خیلی گرم شوند و این عمل باعث بروز خطا در مدار راه انداز یا شوک حرارتی در بخش قدرت می شود که در نهایت منجر به ایجاد شکست در کلید های قدرت مثل IGBT ها و دیود ها می شود.

عیب های رایج

 

در این قسمت سعی شد با گام های اولیه در تعمیرات آشنا شوید در ادامه تلاش می کنیم یک نمونه تخصصی از  تعمیرات را در مقاله ی نمونه ای از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی شرح دهیم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: اقدامات اولیه در تعمیرات اینورتر ، انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *