تعمیر درایو

در این مقاله می خواهیم به طور تخصصی به تعمیرات اینورتراز یک نمونه مدل Danfoss FC302 بپردازیم. قسمت مربوط به قدرت این اینورتر (درایو) دچار مشکل شده است با این حال برای ضریب اطمینان بیشتر، سعی می کنیم قسمت های دیگر آن را نیز همانطور که در مقاله های مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر  ذکر کردیم به دقت بررسی کنیم. وسایل اندازه گیری مورد نیاز یک عدد مولتی متر با قابلیت تست دیود می باشد. همچنین به ورودی برق سه فاز و DC-bus نیاز خواهیم داشت.

 

تعمیر درایو

چک کردن دیودها در تعمیرات اینورتر :

ابتدا یکی از پروب های مولتی متر را روی پایه منفی خط DC و دیگری را روی ترمینال سه فاز میگذاریم.  مرحله بعد همین عمل را با پایه مثبت DC و ترمینال سه فاز تکرار می کنیم. در حالت سالم بودن اینورتر روی مولتی متر باید اعداد بین 0.3 تا 0.5 را نشان دهد.

در صورتی که این عدد صفر باشد یک دیود عیب را دارد. اگر روی اعداد مولتی متر هیچ تغییری مشاهده نکردیم باید جای پروب ها را تعویض کنیم، اگر باز تغییری حاصل نشد این دیود نیز خراب است.

چک کردن IGBT ها در تعمیرات اینورتر :

گام بعد از دیود ها IGBT ها هستند. این امکان وجود دارد که تمام دیود ها سالم باشند و مشکل از IGBT ها باشد در اینصورت قبل از راه اندازی باید IGBT ها نیز تست و بررسی شوند.

چک کردن دیودها

در مدار داخلی IGBT ها  یک دیود غیر موازی وجود دارد که این مسئله در بحث اندازه گیری به ما بسیار کمک می کند. خود IGBT ها به تنهایی داخل مدار قابل تست نیستند ولی می توانیم دیود غیر موازی را چک کنیم که خود این موضوع، چیز های زیادی را به ما نشان می دهد.

معمولا در صورت خرابی IGBT ، دیود همراه با آن هم همین طور است و نیاز به تعمیر وجود دارد. دقت داشته باشید که اگر در حین اندازه گیری دیود اتصال کوتاه شده بود IGBT هم همین طور می باشد.

با همین روش شما می توانید IGBT ها و سپس پل دیودی را اندازه گیری کنید. پس از آن یکی از پروب ها را روی DC-bus قرار دهید و با پروب دیگر ترمینال خروجی درایو را بررسی کنید.

در ادامه می خواهیم یک مثال از اتصال کوتاه شدن بخش قدرت در تعمیرات اینورتر ببینیم.

بخش قدرت اینورتر

برای اندازه گیری بخش قدرت گاهی اوقات کل دستگاه باید باز شود. تصویر بالا بخش قدرت اینورتری است. در سمت بالا چوک و خازن ها و سمت چپ منبع تغذیه سوئیچینگ و آی سی های راه انداز IGBT ها قرار گرفته اند.

در تصویر زیر ماژول قدرت معیوب را می بینید که از دستگاه جدا شده است.

این تصویر یک مدار مجتمع قدرت است که در آن دیود های یکسو کننده و IGBT ها در یک مجموعه قرار گرفته اند.

بعد از پیدا کردن مشکل دنبال یک ماژول جایگزین با مشخصات ولتاژ و جریان نامی مشابه با ماژول قبلی می رویم. از بین گزینه های موجود در بازار و متناسب با هزینه می توانیم سراغ انواع نو و حتی کارکرده هم برویم و این مسئله تا حد زیادی هزینه تعمیرات اینورتر را کاهش می دهد.

گام بعد باید مدار های راه انداز IGBT ها را تست کنیم، وقتی IGBT ها آسیب ببینند مدار راه انداز هم به احتمال زیاد آسیب دیده است. این کار نیاز به آشنایی کامل با مدار راه انداز تمام IGBT ها دارد.

 

و مرحله آخر در تعمیرات اینورتر، مدار درایو است که  از حداقل حفاظت برخودار می باشد و قابلیت اطمینان خوبی ندارند، مانند دیودهای زنر و مقاومت هایی در گیت IGBT. در صورت خرابی و ترکیدگی IGBT،  توصیه می شود حتما این آی سی ها را تعویض نمایید.

 

در این مقاله سعی شد به صورت تخصصی تعمیرات اینورتر را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در مقاله ی دیگری در حوزه ی تعمیرات اینورتر سعی می کنیم به تعمیرات مدار درایو نیز بپردازیم. به منظور بررسی و انجام تعمیر سافت استارتر، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *