نقش کانتکت در کلید برق چیست؟

در رابطه با معرفی کلید برق، در قدم اول ما سعی کردیم که این وسیله را معرفی کرده و جایگاه آن را در مدارها، ابزارها و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مشحص نماییم. در قدم بعدی شروع به معرفی انواع و اقسام کلید برق پرداختیم که اولین نوع آن که معرفی کردیم، نوع یک پل بود و سپس در مقاله “کلید برق دو پل چیست و چه کاربردی دارد؟” در مورد نوع دو پل آن و چگونگی بسته شدن آن در مدار صحبت کردیم و در این نوشته این مسر را ادامه خواهیم داد.

کارکردهای عمده کلید برق

این قطعه یکی از اجزای تجهیزات الکتریکی است که سه کارکرد اساسی دارد:

  1. مسیر جریان را در یک مدار الکتریکی قطع یا وصل می کند.
  2. در یک جریان الکتریکی اختلال ایجاد می کند.
  3. جریان برق را از یک رسانا به رسانای دیگر منحرف می کند.

نقش کانتکت در کلید برق چیست؟

رایج ترین نوع کلید برق، نوع الکترومکانیکی آن است که متشکل از یک مجموعه یا بیشتر از کانتکت های الکتریکی قابل جابجایی است که به مدار خارجی متصل است. وقتی یک جفت کانتکت با هم متصل می شوند یعنی مدار وصل است و بنابراین جریان الکتریسیته می تواند از میان آن ها عبور کند و بنابراین با قطع تماس کانتکت ها، جریانی از میان آن ها و در نتیجه از مدار عبور نخواهد کرد.

کلید برق را می توان در شکل و شاکله های مختلف ساخت و تولید نمود. آن ها می توانند دارای چندین مجموعه از کانتکت ها باشند که با یک دکمه یا فعال کننده کنترل شوند. و کانتکت ها به سه طریق می توانند به این کنترل کننده ها پاسخ دهند.

  1. به طور همزمان (simultaneously)
  2. به ترتیب (sequentially)
  3. به طور متناوب (alternately)

در نوشته های آتی در رابطه با این مطلب صحبت خواهیم کرد که چگونه می توان از هر کدام از این روش ها در محل مناسب خود استفاده کرد. بنابراین می توانید نمونه هایی از کلید برق را که با روش های مختلف گفته شده کار می کنند در صفحه محصولات لیان الکتریک ببینید و در صورت نیاز می توانید سفارش خود را با کارشناسان و متخصصان ما مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *