نحوه بستن کلید برق دو پل در مدار

کلید برق از جمله ابزار و تجهیزات الکترونیکی بسیار ضروری است که در نوشته “اهمیت کلید برق چیست؟” علاوه بر اینکه راجع به جایگاه آن در وسایل برقی و کارکرد آن در مدارهای الکتریکی سخن گفتیم به یکی از انواع مهم آن که در بسیاری از لوازم خانگی برقی و همچنین لامپ های مورد استفاده در فضاهای کوچک استفاده می شود، پرداختیم که همان کلید برق تک پل است.

در این نوشته قصد داریم در پی گسترش اطلاعات در رابطه با انواع تجهیزات و ابزارهای برقی به یکی دیگر از گونه های آن بپردازیم که عبارت است از کلید برق دو پل که در ادامه هم درباره نحوه بسته شدن آن در مدار و هم در مورد کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

نحوه بستن کلید برق دو پل در مدار

ابتدا باید دقت کنید که این گونه از کلید برق ها دارای یک پیچ مشترک و دو پیچ غیر مشترک هستند. در ابتدا سیم فاز که از فیوز خارج می شود و به داخل جعبه تقسیم می آید را در نظر بگیرید. جعبه تقسیم در واقع مربوط به یکی از واحدها یا بخش های ساختمان است مکه برای آنکه بتوانیم کنترل و دسترسی بهتری نسبت به آن داشته باشیم از جعبه تقسیم استفاده می شود.

کلید برق دو پل چیست و چه کاربردی دارد؟

سپس سیم فاز را از جعبه تقسیم به سمت پیچ مشترک کلید برق دو پل می کشیم. سپس از دو پیچ غیر مشترکی که در آن وجود دارد، دو سیم خارج می شود که به این دو سیم خروجی، سیم های برگشت فاز گفته می شود. این دو سیم به ته دو سرپیچ برده شده و به آن متصل می شوند. سپس از بدنه سرپیچ سیم هایی را به نول شبکه متصل می کنیم.

اگر تعداد لامپ ها یا وسایل مورد نظر بیش از دو لامپ باشد، باید که آن ها را به دو دسته تقسیم کرد و آن ها را با مدارهای موازی به یکدیگر وصل کرد و همه سیم های فاز ورودی از یک نقظه گرفته شده و همه نول های برگشتی نیز به یک نقطه اتصال مشترک وصل می شود. به این ترتیب هر دسته از لامپ ها به مثابه یک لامپ در این مدار تلقی می شود و کلید برق دو پل جریان برق را برای آن ها تامین می کند.

کاربردهای متنوع کلید برق دو پل

چنانچه مشاهده کردیم با نحوه بستن کلید برق دو پل در مدار آشنا شدیم. در مرحله بعد باید به چند مورد از کاربردهای ان اشاره نماییم که عبارتند از:

  1. در جایی که دو لامپ یا دو دسته لامپ وجود دارد که قرار است با یک کلید روشن و خاموش شوند.
  2. استفاده برای لوسترها و یا لامپ های اتاق پذیرایی

نحوه بستن کلید برق دو پل در مدار

در موارد بالا و مثال های دیگری که می توان ذکر کرد و خود شما هم احتمالا با آن برخورد کرده اید و یا از آن استفاده می کنید، کلید برق دو پل می تواند این کمک را کند، که در برخی مواقع تنها یک دسته از لامپ ها و در زمان دیگر دسته دیگر لامپ ها روشن شود و یا آنکه می تواند در زمان مورد نیاز هر دو دسته را با هم روشن نمود.

اینها برخی نمونه های کاربرد این محصول است. البته شما می توانید با مشورت با متخصصان لیان الکتریک با سایر نمونه های کاربردی این محصول آشنا شوید که در صفحه محصولات لیان الکتریک می توان مشاهده نمود و تنوع کاربری های کلید برق را به تماشا نشست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *