نقش کانتکتور بای‌پس (Bypass Contactor) در راه انداز نرم

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633880941251{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial #303030 !important;border-radius: 10px !important;}”]

راه انداز نرم با مدارهای کنترل استاندارد درارتباط است. در برخی از محصولات و سافت استارترها یک کنتاکتور بای‌پس نیز بسته می شود که کارکرد آن این است که پس از آن که یکسوکننده سیلیکونی کنترل شده کاملا پر شد بتواند راندمان کاری بالاتری فراهم آورد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در واقع آن چیزی که ما از راه انداز نرم انتظار داریم و وظیفه اصلی آن می باشد، آن است که بتواند در حین راه اندازی سرعت و گشتاور موتور را به گونه ای کنترل کند که دچار تنش نگردد. راه انداز های مختلف این کار را به روش های متفاوتی انجام می دهند. دو روش عمده عبارت است از:

  1. کنترل جریان هجومی اولیه که در مقاله “نمایش نموداری تاثیر راه انداز نرم” نسبت جریان ورودی به موتور را بر حسب سرعت آن در دو حالت بهره مند از سافت استارتر و فاقد آن بررسی کردیم.
  2. تنظیم سرعت و گشتاور موتور توسط کنترل ولتاژ که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

نقش SCR و کانتکتور بای‌پس در راه انداز نرم چیست؟کنترل گشتاور به وسیله ولتاژ در راه انداز نرم

بنابراین برخی از سافت استارترها به جای شدت جریان، ولتاژ را کنترل می کنند. در این حالت تغییرات موتور متناسب است با مربع نسبت ولتاژ کاهش یافته به ولتاژ خطی نرمال موتور. یعنی برای محاسبه تغییرات گشتاور در این نوع از سافت استارترها، باید ولتاژ نرمال موتور، یعنی ولتاژ جریانی که در حالت معمولی موتور دریافت می کند، محاسبه گردد. سپس کاهش ولتاژی که توسط راه انداز نرم ایجاد می شود نیز محاسبه گردد، سپس نسبت این دو را به توان دو برسانیم، آنگاه تغییرات گشتاور موتور به دست می آید.

وقتی که اپراتور یا کاربر سیستم دکمه استارت را می زند، اتفاقات زیر در سیستم به جریان می افتد:

  1. سیستم منطقی راه انداز نرم یک دستور روشن (On) را به ماژول قدرت مخابره می کند.
  2. این دستور سبب می شود که یکسوکننده های سیلیکونی کنترل شده (SCRها) روشن شوند و به آرامی ولتاژ را در پایانه های موتور افزایش دهند.
  3. یا آنکه SCR ها جریان ورودی به پایه موتور را افزایش دهند. اینکه یکسوکننده های سیلیکونی کنترل شده کدام یک از فرآیندهای (2) یا (3) را انجام دهند، بستگی به تنظیمات اعمال شده به سیستم منطقی راه انداز نرم دارد.
  4. هنگامی که یکسوکننده های سیلیکونی کنترل شده به طور کامل روشن شوند، موتور به نهایت ولتاژ ورودی خود دست می یابد. در تصویر زیر می توانید یک دیاگرام از نحوه استارت یک راه انداز نرم را مشاهده نمایید.

کنترل گشتاور به وسیله ولتاژ در راه انداز نرممدار منطقی در راه انداز نرم

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می نمایید، این راه انداز نرم از شش SCR با درجه بندی جریان کامل به عنوان دستگاه های قدرت خود استفاده می کند. در این سیستم، مدار منطقی بر سه چیز نظارت می کند که عبارتند از:

  1. ولتاژ ورودی سه فاز
  2. ولتاژ خروجی سه فاز
  3. جریان خروجی

از طریق سه ورودی، راه انداز نرم می تواند محدودیت جریان استارت را اعمال نماید. علاوه بر آنکه محافظت از سیستم را در برابر جریان های بیش از حد (overcurrent protection) اعمال نماید و همچنین در برابر کاهش فاز و یا ولتاژ پایین نیز از سیستم حفاظت نماید. این ها وظایفی است که راه انداز نرم از طریق مدار منطقی بر آن ها نظارت کرده و آن ها را اجرایی می نماید.

نقش کانتکتور بای‌پس (Bypass Contactor) در راه انداز نرم

راه انداز نرم با مدارهای کنترل استاندارد درارتباط است. در برخی از محصولات و سافت استارترها یک کنتاکتور بای‌پس نیز بسته می شود که کارکرد آن این است که پس از آن که یکسوکننده سیلیکونی کنترل شده کاملا پر شد بتواند راندمان کاری بالاتری فراهم آورد. می توانید در تصویر زیر دیاگرام آن را مشاهده نمایید.

تصویر فوق یک پایه تک فاز راه انداز نرم است که در آن یکسوکننده سیلیکونی کنترل شده روشن می شود و تبدیل به مسیر جریان برای شارش قدرت می شود که این جریان را از منبع به سمت موتور هدایت می نماید. جهت کسب جزئیات این فرایند می توانید با کارشناسان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

سوالات متداول

  1. نقش SCR و کانتکتور بای‌پس در راه انداز نرم چیست؟

پاسخ: در واقع این دو کنترل کننده جریان و ولتاژ آغازین هستند. هنگامی که موتور استارت می شود، جریان از SCR عبور کرده و با توجه به کنترل ولتاژ، می تواند گشتاور موتور را کنترل کند. اما زمانی که موتور به حداکثر سرعت خود می رسد دیگر نیازی به این نیست که جریان از مسیر SCR عبور کند. در این هنگام کنتاکتور بای‌پس بسته می شود و مسیر میانبری برای عبور جریان به سمت موتور فراهم می نماید.

  1. چرا پس از اتمام فرآیند راه اندازی SCR از مدار خارج می شود؟

پاسخ: علت آنکه پس از رسیدن موتور به حالت نرمال، جریان از کانتکتور بای‌پس عبور داده می شود و دیگر از طریق SCR هدایت نمی شود، آن است که عبور جریان از SCR باعث افت انرژی می شود و همچنین انرژی گرمایی تولید می کند که راندمان کار موتور را کاهش می دهد. بنابراین پس از عبور از فرآیند استارت دیگر نیازی به استفاده از آن نخواهیم داشت.

  1. نحوه نصب بای پس در راه انداز نرم چگونه است؟

پاسخ: می توان آن را به صورت درونی داخل ساختمان سافت استارتر نصب نمود. که این نوع از سافت استارترها نسبت به آن مدل که فاقد بای پس درونی هستند، سبک‌ترند و حجم کمتری اشغال می کنند.

برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه می توانید به صفحه “کانتکتور بای‌پس چیست؟” مراجعه نمایید. شما می توانید با مراجعه به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک درباره سایر ویژگی های این محصول نیز تحقیق نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *