رله و حفاظت

رله های جریانی

همان طور که از اسن آن مشخص است این رله های جریانی برای حفاظت شبکه های الکتریکی و موتور های الکتریکی در مقابل مشکلات ناشی از خطاهای جریانی یا over current استفاده می شوند .
عموما مشکلات و مسائل زیر توسط رله های جریانی تشخیص داده می شوند

  • رخ دادن اتصال کوتاه در شبکه برق
  • تشخیص اضافه جریان(مربوط به موتورها)
  • اضافه بار(مربوط به موتورها)
  • تشخیص جریان نشتی (ارت فالت)
  • تشخیص عدم تعادل و تقارن جریان سه فاز
  • قطع مدار در صورت افزایش مدت زمان راه اندازی موتور
  • تشخیص قفل بودن روتور(مربوط به موتورها)
  • و در نهایت بخشی از وظایف رله کنترل فاز

وظایف این به طور کلی به صورت زیر تشریح می شود:

  1. تشخیص قطع یک یا دو فاز
  2. تشخیص جابجایی فازها
  3. قطع مدار در صورت متقارن نبودن ولتاژ سه فاز
  4. اعلام افزایش ولتاژ
  5. اعلام کاهش ولتاژ با علامت  >U
  6. قطع مدار در صورت وجود شوک های ناشی از قطع و وصل متوالی برق

 

رله و حفاظت

نکاتی در مورد رله جریانی

  • در مقاله انواع رله های اضافه جریان بر حسب زمان عملکرد به تفصیل دراین باره طریقه عملکرد این رله توضیح داده شده است اما به طور خلاصه پس از وصل شدن سه فاز و نول به ترمینال های L1 و L2 و L3 و MP در صورت مناسب بودن ولتاژها و صحیح بودن توالی فازها نشانگر U روشن می شود در صورت درست نبودن توالی فازها یا روشن شدن نشانگر PH می توان با عوض کردن جای دو فاز این مشکل را رفع کرد و بعد از طی شدن زمان تاخیر (حوالی 10 ثانیه) مجددا وصل می شود.
  • در صورت بروز هر گونه مشکی در روی صفحه علامت مربوط به آن اشکال روشن می شود به عنوان مثال برای خطای قطع یک فاز(دو فاز شدن) و جابجایی فازها چراغ PH و برای افزایش یا کاهش ولتاژ چراغ های U روشن می شود  و با خاموش شدن علامت RLY رله داخلی قطع می شود.
  • بر روی اغلب کنترل آن ها دو پیچ تنظیم وجود داردکه می توان زمان عکس العمل آن ها را تنظیم کرد که از آن برای پوشش دادن زمان شروع  و جلوگیری از عمل رله در مواقع نا مطلوب استفاده می شود.

رله حفاظتی جریانی

به طور کلی رله‌های حفاظتی باید دارای مشخصات زیر باشند:

1- سرعت عملکرد
از مهم ترین ویژگی های یه رله مناسب مشخصه زمان عملکرد آن است. چون آن ها حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه بیشتر بخش‌های معیوب را از قسمت‌های سالم جدا نمایند.

2-  حساسیت
منظور حداقل جریانی است که باعث قطع رله می شود.

3- تشخیص و انتخاب درست هنگام خطا
این پارامتر نیز بسیار مهم است، زیرا در شبکه‌هایی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا باید قسمت معیوب به درستی تشخیص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمت‌های سالم به کار خود ادامه دهد.

4-  پایداری
این پارامتر به این باز میگردد که یک رله حفاظتی به تمامی خطا‌هایی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطا‌های خارج از این محدوده عکس العملی نشان ندهد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید جهت شماوره و خرید انواع رله های حفاظتی با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک تماس حاصل کنید. همچنین می توانید مقالات انواع حفاظت ترانسفورمر با رله و معرفی انواع کدهای حفاظتی  ها را در این رابطه مطالعه بفرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *