Over Current Relays

  1. رله­ های اضافه جریان آنی (Instantaneous Over Current Relays)

  2. رله­ های اضافه جریان زمان معین (Difinite Time Over Current Realys)

  3. رله­ های اضافه جریان زمان معکوس (Inverse Time Over Current Relays)

 

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آنها امری ضروری است.همان طور که از اسم آن مشخص است در این مدل کمیت اندازه گیری شده جریان است و یه طور کلی طریقه عملکرد رله حفظتی اضافه جریان یا Over Current Relays به گونه ایست که جریان عبوری از سیستم  سنس میشود و با قطع سیستم از آن حفاظت می­ کند.

 

Over Current Relays

مکانیزم عملکرد  دستگاه رله­ اضافه جریان

در این خانواده ا یک کویل به صورت سری با بار مورد نظر وجود دارد از آنجایی که جریان دو المان سری با هم برابر است پس جریان عبوری از آن همان جریان بار می باشد. تا وقتی که جریان عادی یا همان جریان مجاز بار از سیم ­پیچ عبور می­ کند، میدان مغناطیسی کویل قدرت جابجایی قسمت متحرک  و متعاقبا قطع جریان را ندارد . چنان چه جریان به دلیل افزایش مصرف بار و یا وقوع خطا در مصرف­ کننده افزایش پیدا کند میدان مغناطیسی نیز متناسب با آن افزایش و تقویت میابد در نتیجه قسمت متحرک آن عمل کرده و ارتباط با شبکه برق قطع خواهد ­شد. همچنین شما می توانید مقالات انواع رله (بخش اول) ، بخش دوم و سوم  را مظالعه کنید.این مدل ها بر اساس زمان عملکرد به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

Over Current Relay

1- رله  اضافه جریان آنی

دلیل نام گذاری این مدل در واقع عملکرد آنی و بدون تاخیر آن است و با افزایش جریان از مقدار مشخص شده یا به اصطلاح جریان آستانه عملکرد سریعا عمل می کند.

  

2- رله­ اضافه جریان زمان معین

بر خلاف  نوع آنی در این مدل یک تاخیر عمدی در عملکرد گرفته می ­شود و دلیل این تاخیر آن است که در بعضی مواقع ممکن استعامل خطا پس از مدت اندکی رفع شود و نیازی به قطع کردن سیستم نباشد. با توجه به  طراحی و محل مورد استفاده این زمان قابل تنظیم است.

3- رله اضافه جریان زمان معکوس

از آنجایی که انواع  جریان آنی نیز تاخیری در حدود چند صدم ثانیه دارند این مدل معرفی شد که اساس عملکرد آن بر اساس یک مشخصه ذاتی در المان های القای دوار است. به این صورت که در این رله ­ها با افزایش جریان و در واقع حادتر بودن خطا، زمان خیلی کمتری برای قطع مدار صرف می­ شود.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف  حفاظتی ، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور ، رله حفاظتی SILG، ، و … می باشد را مطالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *