تعمیرات اینورتر

در مقالات قبل با نحوه تست و تعمیرات اینورترها آشنا شدید. اولین نکته ای که مطرح شد این بود که ما همواره باید درک کلی مناسبی از ماژول های اصلی یک اینورتر داشته باشیم تا بتوانیم با دید درست به تست، عیب یابی و تعمیر محصول بپردازیم. همانطور که مطرح شد، اینورترها از سه ماژول اصلی پل دیودی در ورودی، خازن ها در لینک DC و کلیدهای قدرت IGBT‌در خروجی تشکیل شده اند.

اینورتر

همچنین بیان کردیم که برای تست کلیات هر کدام از این سه ماژول، می توانید به راحتی با استفاده از یک مولتی متر پیشرفته با انجام یک سری اندازه گیری های ساده مقاومتی و دیودچک، به خرابی احتمالی ماژول های مذکور پی ببرید و نسبت به تعمیرات اینورتر اقدام کنیدو خواندن مقالات مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر و نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن می تواند به شما کمک کند.

حال که با نحوه تست کلی ماژول های داخلی اینورترها آشنا شده اید، می توانید گام اول را در عیب یابی بردارید و وارد فاز بررسی داخلی المان های اینورتر شوید. از قدیم گفته اند، تا دست به کار نشوید، نمی توانید چندان تجربه ای کسب کنید. بنابراین در این سری مقالات سعی خواهیم کرد نمونه های واقعی اینورترهای خراب را مورد بررسی قرار دهیم، تست های لازم روی آن ها را انجام دهیم و نسبت به تعمیر اینورتر اقدام نماییم. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله اقدامات اولیه در تعمیرات اینورتر را مطالعه کنید.

به عنوان اولین مطالعه موردی، یک درایو دانفوس مدل FC302 را مد نظر قرار داده ایم.

تعمیرات اینورتر

تعمیرات اینورتر FC302 دانفوس

 

همان طور که در قبل نیز مطرح کردیم، نباید تغذیه قدرت را به اینورتر متصل کنید. قبل از این کار باید حتما از وضعیت مدارات قدرت اینورتر مطمئن شوید. اگر خدای نکرده مدارات قدرت اینورتر مثلا دچار اتصال کوتاه شده باشند و شما تغذیه را برقرار کنید، باید انتظار هر اتفاقی را داشته باشید، اول از همه شاید با صدای یک انفجاز مواجه شوید! بنابراین عجله نکنید و گام به گام پیش بروید.همچنین مطاللعه انواع خطا در تعمیرات اینورتر شما را با انواع خطاهای رایج آشنا می کند

به تجربه ثابت شده است که سه نوع خطا یا خرابی در تعمیرات اینورترها بسیار رایج هستند و در نتیجه با دانستن آن ها می توانید با صرف وقت کمتر، به تعمیر اینورتر خود بپردازید. این خرابی ها عبارتند از:

  1. شاید برایتان عجیب باشد، ولی بیشترین تعداد خرابی ها عوامل انسانی دارند! بی دقتی ناآگاهی یا گاها غرور، باعث می شود که افراد بدون توجه به مشخصات برچسب روی اینورتر سطح ولتاژ نامناسبی را به اینورتر اعمال کنند. این کار باعث خرابی پل دیودی یا وریستورهای حفاظتی در ورودی می شوند. بدتر از آن این است که در مواردی برق قدرت را به خروجی اینورتر متصل می کنند! آسیب ناشی از استارت اینورتر در این حالت تقریبا جبران ناپذیر است و شاید تعمیرات اینورتر دیگر امکان پذیر نباشد.
  2. دومین عامل خرابی خازن های اینورتر هستند که جزو ضعیف ترین المان های الکتریکی هر درایوی محسوب می شوند. طول عمر خازن ها از هر قطعه دیگری در اینورترها کمتر است بنابراین توصیه می شود هر گاه می خواهید یک اینورتر را تعمیر کنید، محض اطمینان خازن های آن را نیز تعویض کنید.
  3. سومین عامل خرابی و نیاز به تعمیرات اینورترها عموما حرارت بالاست. دما دشمن ادوات الکترونیکی است و به راحتی آن ها را با مشکل مواجه می کند. اگر قطعات الکترونیک قدرت درون اینورتر مثل پل دیودی یا IGBT که هر دو با فرکانس های بالا در حال کلیدزنی هستند تهویه هوای خوبی نداشته باشند و دمای اطراف آن ها افزایش پیدا کند، ممکن است دچار خرابی و اتصال کوتاه شوند. این حرارت معمولا توسط کلیدزنی خود IGBT یا عبور جریان های اضافه بار و اتصال کوتاه زیاد از مدار قدرت اینورتر به وجود می آید.

 

خنک کننده

اینورتر FC302 مورد نظر را در تصویر بالا مشاهده می کنید. این یک اینورتر 2.2 کیلوواتی است که با برق 400 ولت متناوب سه فاز کار می کند.

هر چند از طرف مشتری به ما اطلاع داده شده بود که خرابی این اینورتر در ناحیه قدرت تجهیز است اما باید با انجام تست های اندازه گیری اطمینان حاصل می کردیم. برای اندازه گیری ها نیاز به یک مولتی متر مجهز به اندازه گیری دیودچک دارید.

برای اولین تست باید همان طور که مطرح کردیم، از ترمینال های ورودی و ترمینال های لینک DC استفاده می کنیم. حال فرایند تست پل دیودی را که در مقاله قبل آموزش دادیم را اجرا کردیم و ابتدا سرهای مولتی متر را روی ترمینال –DC و سه فاز ورودی قرار دادیم و سپس آزمایش را با قرار دادن سرهای مولتی متر روی ترمینال +DC‌ و سه فاز ورودی ادامه دادیم. در این حالت باید مقادیری بین 0.3 تا 0.5 ولت را مشاهده نمایید. اگر مقدار صفر را دیدید می توانید مطمئن شوید که آن دیود اتصال کوتاه شده است. جای سرهای مولتی متر را روی دیود مورد نظر عوض کنید، اگر همچنان عدد نمایش داده شده تغییر نکرد، باید با آن دیود خداحافظی کنید.

پل های دیودی معمولا کمتر دچار خرابی می شوند و نایز به تعمیر کمتری دارند، همان طور که در مورد اینورتر FC302‌ما هم صادق بود. معمولا اشکال کار از IGBT هاست و درصد بالایی از تعمیر اینورتر ها به این ماژول اختصاص پیدا می کند. در نتیجه در گام بعد باید IGBT ها را تست کنیم.

کلیدهای قدرت IGBT، همانطور که مطرح شد، دارای دیودهای فلایویل هستند که کار اندازه گیری را آسان تر می کنند. در واقع، شما نمی توانید عملکرد خود کلیدهای IGBT (یا ترانزیستورها) را بررسی کنید و باید به تست دیود فلایویل بپردازید که این تست اطلاعات زیادی را برای تعمیرات اینورتر در اختیار شما قرار می دهد. معمولا وقتی IGBT‌ خراب شود، دیودش نیز خراب می شود، بنابراین اگر نتوانید اندازه گیری درستی از دیودچک داشته باشید یا با یک دیود اتصال کوتاه طرف بودید، می توانید مطمئن باشید که IGBT نیز کارش تمام است.

همان طور که در مقاله قبل آموزش دادیم، برای تست IGBT نیز می توانید مثل تست پل دیودی عمل کنید و آزمایش های قبلی را با ترمینال های +DC، -DC و خروجی های قدرت به سمت موتور ادامه دهید. در برخی تعمیرات اینورترها باید برای دسترسی به ترمینال های لینک DC ابتدا اینورتر را باز کنید. در مورد اینورتر FC302 نیز این مساله صادق است و در نتیجه مجبور شدیم اینورتر را باز کنیم و پس از انجام آزمایشات متوجه شدیم برخی دیودهای فلایویل دچار اتصال کوتاه شده اند.

تعمیرات اینورتر

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر ، یک نمونه از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی و نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن … می باشد را مطالعه کنید. همچنین جهت مشاوه در مورد تعمیرات اینورتر و خرید انواع آن می توانید از کارشناسان مجرب شرکت لیان مشورت لازم را به عمل بیاورید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *