تعمیر درایو

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1625563005276{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #e5e5e5 !important;border: 1px solid !important;border-radius: 10px !important;}”]

در این مقاله می خواهیم برخی از رایج ترین مشکلاتی را که در تعمیرات اینورتر  با آنها برخورد می کنیم و نحوه چک کردن انها را بررسی کنیم. لازم به ذکر نیست که گام اول پیش از هر اقدامی ایمنی می باشد. این امکان وجود دارد که هنگام کار با اینورتر حتی اگر به برق وصل نباشد، ولتاژهای زیادی در آن وجود داشته باشد (به دلیل انرژی ذخیره شده در خازن ها)  پیش از تعمیرات اینورتر از انجام تمامی اقدامات حفاظتی برای ایمن کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید. پس از قطع دستگاه از منبع برق حدودا 5 دقیقه صبر کنید تا اینورترکاملا دشارژ بشود و سپس تعمیرات را شروع می کنیم. 

[/vc_column_text][vc_column_text]

در این مقاله می خواهیم برخی از رایج ترین مشکلاتی را که در تعمیرات اینورتر  با آنها برخورد می کنیم و نحوه چک کردن انها را بررسی کنیم. لازم به ذکر نیست که گام اول پیش از هر اقدامی ایمنی می باشد. این امکان وجود دارد که هنگام کار با اینورتر حتی اگر به برق وصل نباشد، ولتاژهای زیادی در آن وجود داشته باشد (به دلیل انرژی ذخیره شده در خازن ها)  پیش از تعمیرات اینورتر از انجام تمامی اقدامات حفاظتی برای ایمن کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید. پس از قطع دستگاه از منبع برق حدودا 5 دقیقه صبر کنید تا اینورترکاملا دشارژ بشود و سپس تعمیرات را شروع می کنیم. 

بررسی چشمی اینورتر

دقت کنید که اتصال تمامی سیمها به درستی انجام شده باشد و دستگاه را برای مشکلاتی که با چشم قابل رویت است بررسی کنید مانند:

  • سوختن قسمت هایی از اینورتر و اتصالات سیمها
  • سیستم خنک کننده در صورت امکان چک کنید که مجموعه خنک کننده با گرد و خاک یا مانع بیرونی مسدود نشده باشد.

برای آشنایی با موارد بشتری که می توانید به صورت چشمی در مورد عیوب درایوها متوجه شوید با متخصصان لیان الکتریک تماس بگیرید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

مشکلات عمومی در تعمیرات اینورتر

1- خاموش بودن صفحه نمایش

خاموش بودن صفحه نمایش در تعمیرات اینورتر

  • در صورت خاموش بودن صفحه نمایش، برق ورودی را بررسی کنید و مطمئن شوید در محدوده مقدار ولتاژ نامی باشد، همچنین برای دستگاه های سه فاز، که هر سه فاز را چک کنید.
  • پس از جدا کردن و قطع برق و دشارژ کامل، تمامی سیمها را به غیر ازسیم های ورودی و زمین را از آن جدا کنید (مانند سیمهای موتور و ورودی ها و خروجی های اینورتر) و دوباره اینورتر را راه اندازی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل اینورتر از سیم های متصل به آن بوده است یا نه.
  • مجددا برق را به اینورتر وصل کنید. اگر باز هم صفحه نمایش روشن نشد، یکی از گزینه های احتمالی خراب بودن درایو است که منجر به تعمیرات اینورتر می شود و آن را چک کنید.

2- سوختن فیوزهای برق ورودی

سوختن فیوزهای برق ورودی در تعمیرات اینورتر

  • پس از رفع اتصال کوتاه احتمالی می توانید فیوزهای ورودی را تعویض کنید. اگر دلیل آن ذوب شدن فیوز آن باشد، تعویض فیوزها و اتصال مجدد برق امکان بروز صدمات بسیار جدی به اینورتر و بقیه اجزای اطراف آن را دارد.
  • بعد از اینکه مشخص شد مشکلی در قسمت توان ورودی ترمز وجود ندارد، فیوزها را جایگزین کنید و مجددا برق را به اینورتر وصل کنید.
  • اگر دوباره فیوزها ذوب شدند، به معیوب بودن درایو شک کنید.

3- هنگام تعمیرات اینورتر مشاهده می کنیم که  اینورتر راه اندازی نمی شود

در صورتی که صفحه نمایش روشن می شود، اما اینورتر راه اندازی نمی شود اطمینان حاصل کنید که اینورتر در شرایط خطا (fault) نیست. در این صورت سعی کنید خطا را برطرف کنید. در صورت تمایل می توانید به مقاله انواع خطا در تعمیرات اینورتر رجوع کنید

  • چک کنید که ورودی اعمالی مناسب به درایو اعمال می شود سیمهای و اتصالات شل می تواند از دلایل آن باشند.

4- اینورتر راه اندازی می شود اما عملی انجام نمی دهد

معمولا اینورتر پیام های راه اندازی را دریافت می کند ولی سیگنالهای سرعت را خیر (با توجه به اینکه چگونه پیکربندی شده است، از طریق ترمینالهای I/O یا کابلهای ارتباطی با دیگر تجهیزات).  برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطاهای درایو با توجه به مدل آن به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، مشکلا رایج و اقدامات اولیه در تعمیرات اینورتر ، یک نمونه از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی و … می باشد را مطالعه کنید.

شروع تعمیرات اینورتر

در ابتدا شما نباید درایو را بدون آنکه بخش قدرت آن را بررسی کرده باشید راه اندازی کنید. اگر شما اینورتر را بدون آن که بخش جریان را بررسی و اندازه گیری کرده باشید، راه اندازی کنید، و اینورتر دارای کمبود در بخش قدرت باشد، ممکن است به سیستم آسیب برساند. بنابراین همانطور که در مقاله “قدم اول در آشنایی با مباحث تعمیرات اینورتر چیست؟” توضیح داده شد، انجام این مرحله نیاز به دقت و احتیاط دارد.

چند نکته پیرامون عیب یابی و تعمیرات اینورتر

با درایو ها و موتورها ممکن است با برخی مشکلات مواجه شوید که در ادامه به معرفی آن ها و شیوه هایی که می تواند به تعمیرات اینورتر و تعمیر درایو کمک کند، خواهیم پرداخت.

درایوها موتور را راه اندازی نمی کنند.

این یکی از سوالاتی است که از متخصصان تعمیرات درایو مکرر پرسیده می شود. در حالیکه یک درایو بد می تواند منشا این مشکل باشد ولی می توان کارهایی انجام داد تا مطمئن شد که ریشه مشکل را به درستی پیدا کرده اید، که عبارتند از:

  1. قدرت خط (Line Power): مطمئن شوید در وهله اول که درایو واقعا جریان را دریافت می کند. بهترین شیوه برای انجام این کار آن است که ولتاژ تامین شده را از نزدیک ترین محل ممکن به درایو اندازه بگیرید. ایده آل آن است که درست در پایانه ورودی اینورتر ولتاژ را اندازه بگیرید.
  2. اتصال قدرت به موتور: اگر سیم های موتور مستقیما به پایانه اینورتر وصل نباشند، هر وسیله بیرونی می تواند مورد شک واقع شود که منبع مشکل باشد. بیشتر موتورهای DC دارای یک مقاومت آرماتور به اندازه ده اهم یا کمتر هستند. مقاومت موتور را درست در خود درایو اندازه بگیرید. اگر اندازه مقدار بالایی از مقاومت را نشان دهد، مشکل از اینورتر نیست، بلکه باید رله ها پلاگ ها، اتصال ها و غیره را بررسی کنید.
  3. مطمئن شوید که موتور سیگنال دریافت می کند؛ به این جهت لازم است که ولتاژ را در پایانه خروجی اینورتر اندازه بگیرید. اگر ولتاژ داشته باشیم، پس پس درایو به موتور دستور چرخش می دهد. اگر موتور حرکت نمی کند، پس مشکل را باید در سیم پیچی موتور و یا خود موتور جستجو کنیم.
  4. کنترل سیگنال: باید مطمئن شویم که اینورتر سیگنال لازم را برای دستور حرکت به موتور دریافت می کند. برای این منظور باید از پتانسیومتر سرعت استفاده کرد.

شروع تعمیرات اینورترسوالات متداول

1.       معمول ترین مشکلی که متخصصان تعمیرات اینورتر در مورد این محصول با آن مواجه می شوند، چیست؟

این مشکل ناشی از این است که افراد برچسب روی درایو را مطالعه نکرده و با ولتاژ مورد نیاز آن آشنا نمی شوند. این امر باعث می شود که با اتصال به ولتاژ نامناسب پل دیود از بین رفته و برخی محافظ های داخلی (VDR- Varistor) نیز نابود شود.

2.      دومین مشکل رایج که باعث نیاز به تعمیرات اینورتر می شود، چیست؟

این مشکل مربوط به کندانسورها یا خازن ها می باشد که ضعیف ترین قطعه و جزء در سرتاسر درایو می باشند. طول عمر خازن ها نسبت به سایر اجزای درایو کمتر است. بنابراین اگر شما هر درایو فرکانس متغیر (VFD) را تعمیر کنید، باید که خازن ها را نیز تعویض نمایید.

3.     علت سومین مشکل رایج منجر به تعمیرات اینورتر چیست؟

این مشکل غالیا به دلیل حرارت بالا ایجاد می شود. اگر ترانزیستور دو قطبی با گِیت عایق شده (IGBT) یا دیودها خیلی داغ شوند، تعدادی از آن ها از دست می روند. علت این امر می تواند به نقصی در مدار درایو IGBT ها برگردد و یا اینکه علت آن یک شوک حرارتی باشد که به بخش قدرت درایو وارد می آید.

برای آنکه بتوانید در این مرحله علت یابی دقیقی داشته باشید می توانید به صفحه تعمیرات اینورتر در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%b1-4/” button_title=”تعمیرات اینورتر” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *