پیش از درایو کنترل دور، چگونه موتورها کنترل می شدند؟

اگر ما بتوانیم گشتاور و دور موتورهای الکتریکی را کنترل کنیم به مزیت هایی که در نوشته “کنترل سرعت موتورهای الکتریکی با درایو کنترل دور چه مزیتی دارد؟” به آن ها اشاره شد دست پیدا می کنیم. همین مزیت ها باعث شده است که محققان در زمینه برق و الکترونیک به سمت تولید درایو کنترل دور پیش بروند تا بتواند راندمان موتورها را افزایش دهند.

اما همانطور که از عنوان این مقاله بر می آید در اینجا قصد داریم به این بپردازیم که پیش از ساخت درایو کنترل دور، آیا موتورها را توسط وسیله هایی کنترل می گردند یا اینکه قبل از تولید درایو کنترل دور چنین مسئله ای پیش روی آن ها نبوده است. که در پاسخ باید ابتدا به این نکته توجه کنیم که کنترل کننده های موتور انواع مختلفی داشته اند.

انواع کنترل کننده های موتور شامل درایو کنترل دور

  1. کنترل کننده های الکترونیکی
  2. کنترل کننده های غیر الکترونیکی

پیش از درایو کنترل دور، چگونه موتورها کنترل می شدند؟

کنترل کننده های غیر الکترونیکی پیش از به بازار آمدن نوع الکترونیکی کنترل کننده ها، رواج داشته اند. مثلا در این روش سعی می کرده اند که جریان میدان را در موتور DC کنترل کنند. که برای این کار از مجموعه ای از مقاومت ها استفاده می کرده اند.

اما اولین کنترل کننده های الکترونیکی که شامل درایو کنترل دور نیز می شود، در دهه پنجاه میلادی وارد بازار شدند که نیمه رسانای قدرت یعنی تریستور تولید شد که می توانند ولتاژ آرمیچر را کنترل کنند. به این ترتیب می توان سرعت موتور DC را از طریق کنترل فاز آن کنترل کرد.

اما درایو کنترل دور نوع پیشرفته تری از این درایوها بودند که می توانند در موتورهای AC سرعت موتور را کنترل کنند. همین امر تحولی در زمینه کنترل سرعت موتور ایجاد کرد که می تواند به بالا بردن بازدهی موتورها کمک می کند.

صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک توانسته نمونه های برجسته ای از این محصول را خدمت مشتریان گرامی عرضه کند. متخصصان و کارشناسان لیان الکتریک آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به سوالات مشتریان در این زمینه می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *