کاربردهای پیچیده رله چیست؟

کارشناسان ما در لیان الکتریک بر این عقیده اند که هر چه کاربران و مشتریان استفاده از قطعات و وسایل برقی و الکترونیکی اطلاعات بیشتری راجع به نحوه کارکرد و ساختمان این قطعات داشته باشند، می توانند در انتخابشان عملکرد مطمئن تری داشته باشند، و آنچه تهیه و استفاده می کنند تناسب بیشتری با نیازهایشان داشته باشد. به همین جهت در این نوشته ها به معرفی کارکردهای رله پرداختیم.

در نوشته “سوئیچ کردن یکی از کارکردهای رله است” گفته شد که سوئیچ کردن، یعنی تبدیل جریان یکی از کارهایی است که ما از رله انتظار داریم. اما امروز می خواهیم بگوییم که از این قطعه می توان کارهای پیچیده تری را نیز انتظار داشته باشید. در واقع کاربرد رله تنها این نیست که در یک نقطه از مدار قرار گرفته و جریان با شدت بالا را به جریان با شدت پایین تبدیل کند و یا برعکس.

کاربردهای پیچیده رله چیست؟

یک ورودی و چند خروجی توسط رله

بنابراین آنچه قبلا گفته شد کاربردی ساده برای رله می باشد. اما کارکرد پیچیده تر این قطعه آن است که می تواند چندین مدار را فعال کند. یعنی با دریافت یک ورودی می تواند اثرهای بیشتری را راه اندازی کند. در ادامه به صورت فهرست وار این کارکردهای پیچیده تر را ذکر می کنیم:

  1. فعال سازی چند مدار توسط رله که در بالا چگونگی آن را عنوان کردیم.
  2. اجرای توابع منطقی بولی. که در واقع این عملکرد را رله وقتی ارائه می دهد که رله ها در ترکیب با یکدیگر به کار روند. اگرچه اجرای توابع منطقی بولی توسط سایر اجزا نیز امکان پذیر است ولی وقتی این کار را با استفاده از رله ها انجام می دهیم، از جهت هزینه های اقتصادی صرفه جویی زیادی کرده ایم. (توابع بولی توابع منطقی است که نمادهای منطقی در آن به صفر و یک برگردانده می شود و می توان در مدارهای الکتریکی از آن برای نمایش تابع اتصال و قطع جریان استفاده نمود.)
  3. رله های تاخیر زمان. این رله ها نیز برای آن است که تابعی پیشرفته را به مدار تحمیل می کند که تنها در زمانی مشخص سیستم راه اندازی شود، و یا اینکه پس از دوره ای مشخص از زمان، سیستم راه اندازی شود. به طور کلی در استفاده از این نوع از رله که تاخیر زمان (delay time relays) هستند، راه اندازی و خاموشی شما می توانید سیستم مورد نظر خود را زمان بندی کنید بدون اینکه نیاز باشد به طور حضوری و دستی این کار را انجام دهید.

یک ورودی و چند خروجی توسط رله

می توان در استفاده از این محصول به توابعی پیچیده تر و کاربردهای گسترده تر و فنی تری نیز اشاره نمود که همه این موارد به دلیل قابلیت بالایی است که این قطعه برای کنترل جریان در اختیار ما قرار می دهد. و برای سازه های مدرن و فناوری ها و تکنولوژی های برتر این کنترل بسیار مورد توجه و مورد استفاده است. به طوری که می توان گفت بدون حضور و استفاده از چنین قطعاتی امکان دستیابی به برخی تکنولوژی های برتر وجود نخواهد داشت.

برای آنکه بتوانید بررسی بهتری نسبت به مصادیق این تکنولوژی ها داشته باشید می توانید از متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک پرس و جو کنید. همچنین بهتر است که در این رابطه به صفحه رله لیان الکتریک نیز مراجعه کرده و نمونه های بیشتری را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *