کاربردهای درایو

نیکولا تسلا اولین موتور AC سه فاز را در سال 1887 به ثبت رساند که کارایی و دوام بهتری نسبت به موتور DC توماس ادیسون داشت. با این حال، کنترل سرعت موتور AC دشوار بود که منجر به قابل اعتماد بودن موتورهای DC شد. بعد از چندین دهه اجزای کوچکی طراحی شدند که باعث ایجاد درایوهای فعلی(کاربردهای درایو) شد. درایوها در آن زمان برای استفاده در صنایع سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما با پیشرفت تکنولوژی، برای استفاده روزمره کاربرد بیشتری پیدا کردند. به لطف سخت افزار کنترل و ظهور ریزپردازنده‌ها، درایوها تطبیق پذیری بالایی دارند و فشار کمتری را در موتور ایجاد می‌کنند.

درایوها اساساً یک مبدل هستند که ولتاژ AC متناوب را به جریان پایدارتر تغییر می‌دهند. با تبدیل آن به DC، می‌توان آن را قبل از اینکه به عنوان AC به خروجی فرستاده شود، حتی بیشتر اصلاح کرد. این ولتاژی که به خروجی فرستاده می‌شود به جای شکل سنتی سینوسی مربع شکل است و امکان خروج تدریجی جریان را فراهم می‌کند. برخی دیگر از مزایای درایوها عبارتند از:

  • کاهش مصرف انرژی
  • راحتی کار
  • توان خروجی بالا
  • کنترل گشتاور و سرعت
  • راه‌اندازی نرم موتور

درایو یک جزء حیاتی در هر سیستم دارای موتور الکتریکی می‌باشد. این یک کنترل کننده موتور است که با تغییر ولتاژ و فرکانس اعمال شده به موتور الکتریکی، وظیفه هدایت یک موتور الکتریکی را بر عهده دارد.

درایوهای کنترل دور کاربردهای بی‌شماری در صنعت‌های مختلف دارند. در زیر برخی از موارد مهم کاربردهای درایو که بیشترین استفاده را دارند بیان‌ شده است:

  1. سیستم‌های پمپاژ

استفاده از درایو در سیستم‌های پمپاژ مزایای متعددی برای این بخش دارد، از جمله کاهش هزینه‌های سیستم‌های پمپاژ.

در اینجا از درایو در موتور در ارتباط با منحنی سیستم‌ پمپ استفاده می‌شود.

این منحنی در یک برنامه شبیه‌سازی ترسیم می‌شود که نشان می‌دهد چگونه تغییر سرعت بر ماهیت پمپ تأثیر می‌گذارد. این تغییر، همراه با تغییر در کیلووات توان مصرفی پمپ در نقاط مختلف کار، به شما اجازه می‌دهد تا تصمیم درستی بگیرید.

امروزه بیشترین استفاده از درایوهای کنترل دور(کاربردهای درایو) در دنیا در سیستم‌های پمپاژ می‌باشد.

کاربردهای درایو در سیستم پمپاژ

  1. برنامه های کاربردی جرثقیل و بالابر

استفاده از درایو در جرثقیل و سایر کاربردهای بالابر به دلیل دقت ارائه شده توسط درایو منجر به راندمان تا 90٪ می‌شود. در اینجا، درایوها(کاربردهای درایو) در موتورهای ناهمزمان در کاربردهای بالابر سقفی و جرثقیل برای بلند کردن مقدار قابل توجهی وزن با سهولت و کارایی استفاده می‌شوند.

کاربردهای درایو در جرثقیل

۳. موتور شناور

درایوها همچنین در موتورهای شناور برای کنترل سرعتی که موتورها در آن کار می‌کنند استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین بازده کلی سیستم پمپاژ شناور را افزایش می‌دهند و نتایج بهتر و پایدارتری ارائه می‌دهند. همچنین با استفاده از درایو(کاربردهای درایو) طول عمر مکانیکی این موتورها افزایش می‌یابد و از موتورها در برابر اضافه بار و یا بی‌باری محافظت می‌شود.

  1. سیستم تهویه مطبوع

این یک استفاده بسیار رایج از درایو فرکانس متغیر برای کنترل دما است. این استفاده از درایو پیامدهای زیست محیطی بزرگتری دارد زیرا انتشار دی اکسید کربن در جو را کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود.

به خصوص در مناطق نیمه گرمسیری که استفاده از تهویه مطبوع نسبتاً زیاد است، درایوها به تولیدکنندگان در ارائه طرح های جدید با فناوری هوشمند و مکانیسم های صرفه جویی در انرژی برای مقابله با مسائل مهم زیست محیطی کمک می‌کنند.

کاربردهای درایو در سیستم تهویه مطبوع

۵. صنعت سیم و کابل

استفاده از درایو(کاربردهای درایو) در صنعت سیم و کابل به حل مشکل کنترل الکتریکی قفسه سیم و چرخ جمع‌آوری کمک کرده است. در اینجا، به جای استفاده از ماژول های A/D، D/A و PLC، درایو از PID داخلی و کنترل حلقه بسته برای عملکرد در ماشین‌ها استفاده می‌کند.

کاربردهای درایو در صنعت سیم و کابل

۶. صنعت نفت

صنعت نفت از موتور درایو با سرعت ثابت در پمپ‌های روغن استفاده می‌کند. با این حال، از آنجایی که مصرف برق با اندازه بار متغیر متفاوت است، منجر به هدر رفتن انرژی زیادی می‌شود.‌ استفاده از درایو در کنار موتورهای AC با افزایش دامنه فرکانسی، پاسخ دینامیکی، افزایش دقت و مصرف انرژی محدود، صنعت را متحول کرده است.

کاربردهای درایو در صنعت نفت

۷. ماشین آلات نساجی

درایوها به طور گسترده‌ای در ماشین‌های نساجی استفاده شده‌اند و به پیشرفت فنی در این صنعت کمک می‌کنند. کارخانه‌های نساجی به سختی می‌توانند بدون تهویه مطبوع کار کنند و کنترل درایو(کاربردهای درایو) به کاهش مصرف برق و هزینه های برق کمک می‌کند.

کاربردهای درایو در سیستم نساجی

۸. نیروگاه حرارتی

درایوهای ولتاژ متوسط معمولاً در نیروگاه های حرارتی در موتورهای ناهمزمان بزرگ استفاده می‌شوند. آن‌ها تا حد زیادی در بازسازی پمپ های تامین آب برای دقت بهتر و صرفه جویی در انرژی استفاده می‌شوند.‌ درایوها سرعت موتورها را در صورت نیاز به آب کمتر برای عملیات کاهش می‌دهند و بالعکس، میزان انرژی مصرف شده در نیروگاه را کنترل می کنند.

کاربردهای درایو در نیروگاه حرارتی

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که در هر کاربرد و صنعتی که در آن یک موتور الکتریکی وجود دارد و تغییر سرعت موتور دارای اهمیت باشد، باید از درایو کنترل دور(کاربردهای درایو) استفاده کرد. همچنین در کاربرد‌هایی که حتی نیاز به تغییر سرعت نیست هم به دلیل کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی و افزایش راندمان استفاده از درایو برای موتور الکتریکی پیشنهاد می‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *