راه اندازی دوشتابه

داریوهای کنترل دور مخصوص پمپاژ دارای قابلیت‌های زیادی در جهت بهینه سازی و حفاظت از الکتروپمپ‌ها هستند. با استفاده از این روش‌ها و تنظیمات درست می‌توان یک راه‌اندازی بهینه داشت و همچنین از تجهیزات در برابر خطاهای گوناگون محافظت کرد. یکی از قابلیت‌هایی که امروزه در کاربرد پمپ‌های شناور مورد استفاده قرار می‌گیرد، راه‌اندازی دوشتابه می‌باشد. با استفاده از این قابلیت علاوه بر به همراه داشتن یک راه‌اندازی نرم، از پمپ نیز محافظت می‌شود و در واقع طول عمر پمپ افزایش می‌یابد. برای معرفی این قابلیت ابتدا به معرفی پمپ شناور و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم.

پمپ شناور

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ شناور که به آن پمپ شناور الکتریکی نیز می‌گویند، پمپ آبی است که به طور کامل در آب غوطه ور است و می‌توان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. موتور الکتریکی مورد استفاده در این فرآیند به صورت هرمتیک آب بندی شده و همچنین به پمپ متصل است. یکی از مزایای عمده پمپ شناور این است که به دلیل غوطه ور شدن در مایع، نیازی به بتونه‌کاری ندارد.

چنین پمپ‌هایی نیز کارایی بالایی دارند و نیازی به صرف انرژی برای جابجایی آب داخل پمپ ندارند. برخی از پمپ‌های شناور می‌توانند مواد جامد را به خوبی اداره کنند، در حالی که برخی دیگر فقط با مایعات موثر هستند. این‌ پمپ‌ها چون در زیر آب هستند بی‌صدا هستند و همچنین از آنجایی که فشار آب در پمپ جریان ندارد، کاویتاسیون هرگز مشکلی ایجاد نمی‌کند. اکنون که اصول اولیه مشخص شده است، بیایید در مورد اصل کار پمپ شناور صحبت کنیم.

راه اندازی دوشتابه

اساس کار پمپ شناور:

  • پمپ شناور کاملاً در آب غوطه ور است و برای فشار دادن آب به سمت سطح استفاده می‌شود.
  • آب چاه یا مخزن به پمپ می‌ریزد و به پروانه که دارای چندین تیغه ثابت است برخورد می‌کند.
  • این پروانه از طریق یک شفت به یک موتور الکتریکی متصل می‌شود و در ارتباط با شفت می‌چرخد.
  • همانطور که آب به پره‌های پروانه برخورد می‌کند، انرژی جنبشی آب را به سرعت تبدیل می‌کند و در نتیجه سرعت آب را افزایش می‌دهد.
  • آب پس از عبور از پروانه وارد دیفیوزر می‌شود که بیشتر سرعت آب را به انرژی فشار تبدیل می‌کند.
  • در نتیجه، دیفیوزر فشار آب مورد نظر را افزایش می‌دهد و این آب پرفشار سپس از طریق شیر خروجی پمپ تخلیه می‌شود.

این روشی است که یک پمپ شناور برای پمپ کردن آب به سطح انجام می‌دهد.

پمپ شناور کاربردهای مختلفی دارد. در زیر چند نمونه از کاربردهای این پمپ آمده است:

  • پمپاژ و تصفیه فاضلاب
  • معدن
  • چاه های نفت و گاز
  • لایروبی
  • جابجایی آب شور
  • آتش نشانی
  • آبیاری
  • تامین آب آشامیدنی
  • و ….

همانطور که مشاهده می‌کنید کاربرد پمپ‌های شناور در سیستم‌های پمپاژ بسیار زیاد است. با توجه به این‌ که این پمپ‌های در داخل چاه قرار می‌گیرند، لرزش و تنش‌های مکانیکی در هنگام راه‌اندازی عواقب زیادی به همراه دارد که به عنوان مثال می‌توان به ریزش دیواره به داخل چاه، تلاطم آب، غلیط شدن آب و … اشاره کرد که می‌تواند راه‌اندازی ما را ناموفق کند. جهت جلوگیری از این اتفاقات باید یک راه‌اندازی نرم برای پمپ در نظر بگیریم. در این صورت به کمک درایو که قابلیت کنترل سرعت دارد می‌توان سرعت چرخش پمپ را از صفر تا دور نامی پمپ در مدت زمان تعیین شده، تنظیم کرد و یک راه‌اندازی نرم و بدون ضربه(راه‌اندازی دوشتابه)به همراه داشت.

امروزه تمامی درایوها قابلیت تنظیم زمان شتاب‌گیری و کاهش شتاب را جهت راه‌اندازی مناسب ارائه می‌دهند. اما در برخی‌ از کاربردها مانند پمپ شناور نیاز به دو زمان شتاب‌گیری و کاهش شتاب است که به آن یک راه‌اندازی دوشتابه می‌گویند. در این قابلیت، درایو ابتدا طی یک مدت زمان اولیه تا فرکانس تنظیم شده شتاب‌گیری می‌کند و پس از رسیدن به آن فرکانس،طی مدت زمان ثانویه تا فرکانس نامی شبکه ادامه می‌دهد و این قضیه در کاهش شتاب نیز اعمال می‌شود.

راه اندازی دوشتابه

نمودار مربوط به یک پمپ شناور است که توسط یک درایو کنترل می‌شود. در این کاربرد تنظیمات دوشتابه درایو به گونه‌ای تنظیم شده است که پس از شروع به کار کردن پمپ، درایو تا سرعت نامی 1800 RPM  به مدت ۶ ثانیه سپری می‌کند و پس از آن تا دور نامی 3000 RPM را در مدت زمان ۳۰۰ ثانیه طی می‌کند.

در پمپ‌‌های شناور به دلیل تنش‌های مکانیکی مربوط به کفگرد راه‌اندازی دوشتابه یک ضرورت اساسی است. زیرا در غیر این صورت ریزش دیواره چاه و ماسه دهی باعث راه‌اندازی ناموفق می‌شود و یا در صورت استفاده نکردن از راه‌اندازی دوشتابه، طی گذر زمان کفگرد پمپ دچار آسیب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *