معرفی OPL-1

سیستم پی‌ال‌سی آنالوگ مدل OPL-1 (analog Power Line Carrier) مربوط به برند دیمات (Dimat) این امکان را می‌دهد تا یک کانال استاندارد ۴ کیلوهرتز از طریق خطوط ولتاژ بالا منتقل شود. باند فرکانس انتقال موثر این کانال بین ۳۰۰ هرنز تا ۳۸۵۰ هرتز قرار دارد. در صورت درخواست نسخه دو کاناله ترمینال OPL-1 قابل ارائه می‌باشد.

سیستم OPL-1 دارای توان خروجی (PEP) ۲۰ یا ۴۰ وات است که در خروجی کانکتور کواکسیال اندازه‌گیری می‌شود.

ترمینال OPL-1  این امکان را می‌دهد که دستورات تله‌پروتکشن (محافظت از راه دور) از یک واحد حفاظتی از راه دور آنالوگ خارجی، TPU-1 با رابط خط آنالوگ یا CPT-1 ارسال شود.

با استفاده از برنامه‌نویسی در برای ترمینال OPL-1 ، از فرمان تقویت قدرت ترمینال تله‌پروتکشن برای حذف اطلاعات ناخواسته از کانال استفاده می‌شود تا سیگنال فرمان با تمام توان موجود منتقل شود.

مهمترین پارامترهای عملیاتی مانند فرکانس‌های انتقال، سطح‌های ورودی و خروجی، درصد مدولاسیون و غیره کاملا از طریق یک مرورگر وب استاندار نصب شده در رایانه شخصی متصل به ترمینال OPL-1 از طریق رابط USB قابل برنامه ریزی هستند. مرورگر به وب سروری دسترسی پیدا می‌کند که تمام صفحات HTML لازم برای پیکربندی سیستم را ذخیره می‌کند.

پس از نصب وب سرور، نه تنها می‌توان تمام پارامترهای عملیاتی را از مرورگر وب برنامه‌ریزی کرد، بلکه می‌توان بر هر ترمینال  OPL-1 نظارت کرد و اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم را جمع‌آوری نمود.

نظارت بر لینک و همچنین برنامه‌نویسی از راه دور می‌تواند با استفاده از کانال داخلی Bd 50 که برای انتقال تماس، انجام کنترل خودکار افزایش (AGC) گیرنده، اندازه‌گیری نسبت سیگنال به نویز استفاده شده و همگام‌سازی لینک انجام شود.

ثبت زمانی هشدارها و رویدادها در ترمینال OPL-1 با توجه به ساعت واقعی داخلی آن انجام می‌شود و امکان همگام‌سازی آن با سیستم GPS وجود دارد.

تکنولوژی مورد استفاده در طراحی ترمینال‌های OPL-1 کاملا دیجیتال است و روش مدولاسیون سیگنال  بر اساس پردازش شیگنال دیجیتال است. ترمینال‌های OPL-1 با توصیه بین المللی IEC 495 در مورد تجهیزات PLC مطابقت دارند.

مدل‌های ترمینال OPL-1

مدل‌های مختلفی از ترمینال‌های OPL-1 وجود دارد. جدول زیر را مشاهده کنید، که با تعدا  کانال‌های ۴ کیلوهرتز، توان خروجی (PEP)، کانکتور کواکسیال اندازه‌گیری شده و کانال کانال استفاده شده متمایز می‌شوند.

هر کانال می‌تواند برای انتقال Speech-plus (نسخه T ) یا منحصرا برای انتقال داده (نسخه D) استفاده شود. به این ترتیب، در یک ترمینال دو کاناله، امکان ایجاد دو کانال اختصاصی برای داده (نسخه DD )، یک کانال داده و یک کانال Speech-plus (نسخه TD) یا دو کانال Speech-plus (نسخه TT) وجود دارد.

OPL-1

سیستم مدیریت محلی براساس یک رابط وب

ترمینال‌های OPL-1 از یک مرورگر وب نصب شده در رایانه شخصی متصل به یکی از ترمینال‌ها از طریق رابط USB مدیریت می‌شوند. برای اینکه مرورگر وب بتواند هر یک از پارامترهای ترمینال‌های OPL-1 را پیکربندی و نظارت کند، فقط لازم است در همان رایانه شخصی وب سروری که حاوی تمامی صفحات وب لازم برای مدیریت است نصب شود. وب سرور با استفاده از CD-ROM ارائه شده با هر ترمینال OPL-1 در رایانه شخصی نصب می‌شود. CD-ROM همچنین حاوی یک نسخه آفلاین از وب‌ سرور برای استفاده در مواردی که اتصال به ترمینال امکان پذیر نیست، است. این باعث می‌شود تا پیکربندی ترمینال در رایانه انجام شود، آن را به عنوان یک فایل ذخیره کرد و در صورت امکان در ترمینال بارگزاری کرد.

کاربر می‌تواند با وارد کردن آدرس http://localhost:50800 به وب سرور OPL-1 نصب شده در رایانه و وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور، به صفحه وب اصلی و سیستم مدیریت دسترسی داشته باشد.

به صورت پیش فرض سیستم‌ دارای دو نام کاربری ایجاد شده است که یکی Basic و دیگری Admin  می‌باشد. شناسه کاربری و رمز عبور را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. هر کدام دارای ظرفیت‌های مدیریتی متفاوتی هستند، در حالی که کاربر Admin قادر به تغییر و نظارت بر هر پارامتر ترمینال است، در صورتی که کاربر Basic فقط می‌تواند پارامترهای ترمینال را نظارت کند و قادر به تغییر عملکرد آن نیست.

OPL-1

در مقاله بعدی به معرفی ماژول‌های OPL-1 می‌پردازیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *