توابع حفاظتی درایو

در مقاله‌ی قبلی در مورد تابع حفاظتی پایش بار که بسیار حائز اهمیت است، صحبت کردیم. در این مقاله چند نمونه از توابع حفاظتی درایو اینورتک و درایو لیان که درایوهای مخصوص سیستم‌های پمپاژ هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این توابع حفاظتی در درایو عبارتند از:

  • مدیریت اضافه بار
  • پاکسازی پمپ
  • چرخش دوره‌ای
  • تعمیر و نگه‌داری
  • پیش گرمایش

تابع مدیریت اضافه بار

یکی از توایع حفاظتی درایو که بسیار مهم و کارآمد می‌باشد تابع مدیریت اضافه بار است. در برخی از مناطق همچون شمال ایران میزان ماسه‌دهی چاه‌ها بسیار بالا است. این امر باعث می‌شود که آب چاه غلیظ شده و وزن آن سنگین‌تر می‌شود و پمپ برای انجام پمپاژ دچار اضافه بار می‌شود که با تریپ مواجه شده و عملا راه‌اندازی ناموفق می‌شود. در این شرایط برای انجام یک راه‌اندازی موفق نیاز به یک درایو با تابع مدیریت اضافه بار می‌باشد. عملکرد این تابع به این شکل است درایو سرعت پمپ را به صورت خودکار به نحوی تغییر می‌دهد که جریان هیچ‌گاه از مقدار تنظیم شده توسط کاربر فراتر نرود و در عین حال کاربرد دچار خطا نشود. با استفاده از این تابع راه‌اندازی موفق صورت می‌گیرد و در صورتی که غلظت آب به حداقل خود برسد درایو به صورت خودکار سرعت را تا دور نامی افزایش می‌دهد. این قابلیت در درایو Invertek مدل ECO و در درایو لیان  مدل LEV500 وجود دارد.

تابع پاکسازی پمپ

این تابع یک مکمل برای تابع پایش بار است که در مقاله قبلی در مورد عملکرد آن صحبت کرده بودیم. زمانی که تابع پایش بار انسداد را تشخیص دهد می‌توان با فعال کردن تابع پاکسازی پمپ، در صورتی که این انسداد کوچک باشد آن را برطرف کرد. در صورتی که با تابع پاکسازی این انسداد رفع نگردید درایو با خطا از کار می‌ایستد و  باید از لحاظ مکانیکی وضعیت پمپ بررسی گردد. نحوه عملکرد تابع پاکسازی به این شکل است که در صورتی که انسداد تشخیص داده شود، پمپ به صورت خودکار چند بار اقدام به چرخش با سرعت‌های مختلف و در جهت مخالف می‌کند تا بتواند این انسداد پیش‌ آمده را رفع کند. این قابلیت در درایو اینورتک وجود دارد و شما می‌توانید مدت زمان چرخش و سرعت چرخش پمپ را نیز تنظیم کنید.

توابع حفاظتی درایو

 

تابع چرخش دوره‌ای

مورد بعدی توابع حفاظتی درایو، تابع چرخش دوره‌ای است. در صورتی که پمپ برای مدت زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، خطر ته نشینی رسوبات و مسدود شدن مسیر لوله‌ها و پره‌های پمپ وجود دارد. با فعال کردن تابع چرخش دوره‌ای، درایو به طور هوشمند پس از گذشت مدت زمان تعیین شده توسط کاربر پمپ را به چرخش در می‌آورد تا از انسداد احتمالی جلوگیری به عمل آید. همچنین درایو باید دارای تنظیمات جهت مشخص کردن زمان، سرعت و جهت چرخش پمپ باشد. همچنین باید بتوان فاصله زمانی بین چرخش دوره‌ای را نیز تنظیم کرد.

تابع تعمیر و نگه‌داری

درایو باید دارای قابلیت تنظیم دوره‌های زمانی تعمیر و نگه‌داری باشد. بدین صورت که باید پارامترهای خوانشی برای دیدن زمان باقی‌مانده تا دوره سرویس وجود داشته باشد. همچنین باید یک نشانگر چشمک‌زن بر روی صفحه نمایش درایو باشد تا هنگام فرارسیدن زمان تعمیر و نگه‌داری فعال شود. رله‌های خروجی درایو نیز باید قابلیت تنظیم برای زمان تعمیر و نگه‌داری داشته باشند.

توابع حفاظتی درایو

 

تابع پیش‌گرمایش

این تابع قبل از به چرخش در آوردن پمپ، یک پیش گرمایش را در موتور بدون چرخاندن آن به وجود می‌آورد تا رطوبت‌های احتمالی شکل گرفته روی موتور قبل از راه اندازی تبخیر شوند. همچنین این تابع می‌تواند قطرات به وجود آمده روی موتور به دلیل میعان ناشی از سرد شدن ناگهانی موتور در هنگام توقف را تبخیر کند.

تابع تشخیص ترکیدگی لوله

درایو باید دارای یک تابع تشخیص عدم تامین فشار خروجی باشد که به واسطه آن بتواند تخلیه غیر معمول یا شکستگی لوله را تشخیص داده و تریپ یا هشدار را اعمال کند. این با استفاده از یک سنسور در خروجی مسیر پمپاژ و ارسال فیدبک به درایو میسر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *