در این مقاله قصد داریم قطعات مورد استفاده در مونتاژ تابلو های برق را به شما معرفی کنیم پیش از این می توانید مقاله انواع تابلو برق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری را مطالعه بفرمایید.

ترمینال تابلو برق

ترمینال های تابلو برق از گستردگی و تنوع بسیاری از نظر نوع، رنگ و کاربرد برخوردار هستند و به همین دلیل برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند از ترمینال ها در انتهای کابل هایی که جهت تغذیه ی مصرف کننده قرار داده شده اند استفاده می شود. تا بتوان مصرف کننده را به راحتی به تغذیه کننده متصل کرد. باید توجه داشت که کابل های تغذیه کننده و مصرف کننده توسط کابلشو تابلو برق به ترمینال متصل می شوند.

کابلشو در تابلو برق

برای متصل کردن ابتدای کابل به شینه ها و ترمینال ها در تابلو برق از کابلشو اشتفاده میشود. کابلشو ها در اندازه های متفاوت برای کابل های با قطر متفاوت ساخته می شوند.
به منظور اتصال کابلشو به سر کابل  ابتدا کابلشو متناسب با قطر سیم را انتخاب نموده و سپس روکش قسمتی از سر کابل را که در کابلشو می تواند قرار بگیرد با ابزار مناسب برمیداریم و در نهایت با استفاده از دستگاه پرس کابلشو را بر روی سیم محکم می کنیم. (تابلو برق توزیع و روشنایی در محیط های باز)
برای پرس کابلشو می توان از دستگاه پرس روغنی یا دستگاه پرس دستی استفاده نمود. هنگام پرس کابلشو بر روی سیم باید دقت نمود که پرس را از قسمتی شروع کنیم که به کابل نزدیکتر است و طی چند مرحله (سه یا چهار مرحله بسته به قطر کابلشو) تا قسمتی که نوک سیم درون کابشو می باشد را پرس می کنیم. باید توجه نمود که پرس را می توان دو بار انجام داد بار اول تیغه ای را که اندازه اش از کابلشو کمی بزرگتر است بکار ببریم و بار دیگر تیغه ی متناسب با کابلشو را استفاده کنیم.

این امر باعث می شود که برآمدگی سطح کابلشو بعد از پرس کمتر باشد و سطح صاف تری را داشته باشیم و این خود موجب میشود که گرادیان میدان روی کابلشو تابلو برق ها کمتر شود.پس از پرس زدن قسمتی از کابلشو را که نیازی نیست با هادی های دیگر در تماس باشد با عایق مناسبی مانند ریکم می توان پوشانید. (تجهیزات ارتباطی و کنترلی در تابلو برق)

نحوه ی عایق کردن به این صورت می باشد که ابتدا عایق را بر روی سطح مورد نظر قرار داده و سپس با حرارت مستقیم شعله عایق را کاملا بر روی هادی تثبیت می کنیم. باید دقت شود که حرارت بطور کاملا یکنواخت به عایق داده شود تا هوا در زیر آن نفوذ نکند و حرارت زیادی که ناشی از ثابت نگه داشتن شعله در یک نقطه است موجب سوختن عایق نگردد.

مقره در تابلو برق

به منظور ایزوله کردن شینه ها و سیم های درون تابلوبرق  از بدنه ی آن از مقره ها استفاده می کنند که جنس آنها باید خاصیت عایقی خوبی داشته باشد تا بتواند این امر را برای ما میسر سازد. و استفاده از آن ها بیشتر در تابلو های ولتاژ بالا مرسوم اسو معمولا در خطوط انتقال و پست های برق کاربرد دارند.  همچنین مقره ها با توجه به کاربرد شکل ظاهری متفاوتی دارند که با توجه به ولتاژ کاری باید از مقره با اندازه و خصوصیات متفاوت استفاده کرد.

شینه در تابلو برق

شینه ها در واقع مسیر الکتریکی مورد نیاز برای ارتباط بین کلید ها و فیوز ها را از طریق کابل ها فراهم می کنند. براي آماده سازي شينه ها از يك دستگاه برش مخصوص استفاده مي شود .

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل مراحل ساخت تابلو برق قسمت اول و دوم را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *