تابلو برق

پیش از شروع این مقاله جهت آشنایی با تابلو می توانید مقاله تابلو برق را مطالعه بفرمایید. تابلو  RMU که مختصر عبارت RING MAIN UNIT‌ می باشد. تابلو برق RMU یک سوئیچ گیر با ابعاد کمپکت و کوچ و محکم بسته شده فلزی است که به طور گسترده در شبکه توزیع نیروی برق محلی مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو  RMU شامل ترکیبی از یک یا چند کلید به همراه ارت سوئیچ (کلید زمین) به عنوان دستگاه تغذیه کننده ورودی و خروجی و دژنکتور به همراه سکسیونر و ارت سوئیچ برای فیدرهای بار است.

تابلو برق

در صورتی که سوئیچ گیر مورد استفاده برای قطع مدار یک دژنکتور با قدرت قطع مناسب باشد، تابلو برق RMU معمولا به رله حفاظتی نیز مجهز می شود. رله های حفاظتی مورد استفاده برای تابلو  RMU معمولا یا از نوع سلف پاور (تغذیه سرخود) هستند یا در حالات خاص از رله های حفاظتی پیشرفته تر با ویژگی های پیچیده مخابراتی بهره برده می شود. دلیل استفاده غالب از رله های حفاظتی سلف پاور در تابلو برق RMU این است که به دلیل طراحی کمپکت این نوع تابلو، معمولا فضای زیادی برای قرارگیری باتری شارژر UPS برای تغذیه جداگانه رله در این نوع تابلو  ها وجود ندارد.همچنین برای آشنایی بیشتر با تابلو های فشار قوی می توانید به مقاله تجهیزات اصلی تابلو برق فشار قوی و متوسط و ضعیف رجوع کنید.

بسته به نیاز ، تابلو برق RMU در رده های مختلف ولتاژی موجود است و برای نصب داخلی و خارجی مناسب است. دامنه ولتاژ و جریان برای تابلو RMU معمولاً به ترتیب به 24 کیلو ولت و 630 A می رسد. قابل توجه است که تابلو  های RMU تولیدی اکثر سازندگان در تمامی رنج های ولتاژی و جریانی مختلف دارای ابعاد یکسانی است. دلیل این امر توجیه اقتصادی تولید انبوه و رسیدن به یک طراحی بهینه پس از سال ها تجربه در تولید تابلوهای برق می باشد. همچنین در مقاله تابلو  GIS چیست؟ می توانید با نوع دیگری از تابلو های برق آشنا شوید.

تابلو برق RMU در شبکه توزیع کابل زیرزمینی در محل اتصال بار و اتصالات شبکه توزیع نوع حلقوی استفاده می شوند. این تابلو همچنین برای استفاده در کاربرد های زیر مناسب است:

  • پست های فرعی ثانویه
  • نیروگاههای بادی
  • نیروگاه های خورشیدی
  • صنایع کوچک
  • هتل ها، ساختمان های اداری، مجتمع مسکونی، مراکز خرید، مراکز تجاری، بیمارستان ها، فرودگاه ها و غیره

ring main unit

 

کلیه دستگاه های سوئیچینگ و شین های درون تابلو برق RMU در یک محفظه بسته ایزوله شده با SF6 محصور شده اند تا طراحی فشرده امکان پذیر گردد و در عین حال اطمینان از سطح بالایی از ایمنی و قابلیت اطمینان و همچنین یک سیستم بدون تعمیر و نگهداری، حاصل گردد. برخی از ویژگی های مهم این تابلو شامل عایق بندی گاز SF6، ساخت و ساز جمع و جور و ماژولار، سیستم حفاظت یکپارچه، گزینه های کاملاً قابل ارتقا و هزینه تعمیر و نگهداری کم است.

 

مزایای تابلو برق RMU

تابلو برق RMU یک راه حل ابتکاری است که مدیریت بسیاری از چالش های توزیع برق را آسان تر می کند. تابلو RMU یک راه حل کمپکت و ایمن است و دارای نصب آسان و تعمیر و نگهداری آسان و می تواند کمک شایانی به شبکه های توزیع در بهبود قابلیت اطمینان و کاهش خاموشی های شبکه و کاهش هزینه های عملیاتی بکند. از جمله مزایای این تابلو عبارتند از:

  • طرح های کمپکت با ویژگی های متعدد: تابلو برق RMU یک سوئیچگیر فشرده عایق SF6 است که مجهز به کلید قطع کننده SF6 و دژنکتور خلاء است. از سوی دیگر طراحی جمع و جور آن کمترین فضای ممکن را برای نصب و راه اندازی اشغل خواهد کرد.
  • صرفه جویی در وقت و هزینه: تابلو برق RMU یک تابلو  کامل است و نصب آن بسیار آسان است که موجب صرفه جوی قابل توجه در زمان مورد استفاده برای نصب و راه اندازی آن می گردد. مستقل از آب و هوا و در مقابل شرایط محیطی مقاوم ، هزینه های بهره برداری و نگهداری این واحدها نیز به دلیل عدم وابستگی به شرایط آب و هوایی و هزینه های عملیاتی و تعمیر و نگهداری پایین، بسیار کم است.
  • ایمنی و کارایی: طراحی کامپکت مدرن و جدیدترین فناوری تابلو برق های RMU اطمینان حاصل می کند که ایمنی کامل، اتصال دائمی، قابلیت اطمینان و کارآیی سیستم بهبود پیدا کند.
  • قابلیت های هوشمند: در صورت داشتن دستگاه های الکترونیکی هوشمند و قابلیت های ارتباطی و مخابراتی، تابلو برق RMU به سادگی با سیستم مدیریت توزیع تجمیع می شود و می تواند به ساخت یک راه حل هوشمند کمک کند.

 

در سیستم توزیع برق شهری مدرن، تابلو برق RMU به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد تا به طور مؤثر نیازهای رو به رشد انرژی قابل اعتماد را برآورده کند. تابلو  RMU یک راه حل با قابلیت های جامع است. شکل زیر یک پیکربندی معمولی تابلو برق RMU را نشان می دهد که در آن سکسیونرهای بار به عنوان وسیله ای برای تعویض فیدر کابل های ورودی عمل می کنند و دژنکتور یا مدار شکن به عنوان وسیله تعویض کننده فیدر ترانسفورماتور توزیع کار می کند.

دیاگرام ابلو برق RMU

شکل زیر طراحی کلی یک تابلو برق RMU با سه فیدر را نشان می دهد. در این شکل، این ترکیب از سکسیونر بار برای دو فیدر ورودی و یک سکسیونر فیوزدار بار برای فیدر ترانسفورماتور توزیع تشکیل شده است. کابل های ولتاژ متوسط ورودی و خروجی نیز به ترمینال های مربوطه متصل خواهند شد. این تابلو دارای طراحی عملکردی سه حالته بستن، باز کردن و زمین کردن است. بست به واسطه فرمان دستی رخ می دهد. فنر شارژ مکانیکی باید ابتدا توسط بهره بردار شارژ گردد و سپس با فشردن یک کلید کلید دژنکتور تابلو برق RMU بسته خواهد شد. برعکس این عملیات می تواند برای باز کردن کلید نیز انجام شود. با این تفاوت که دستور فرایند باز شدن می تواند از دو مرجع فرمان دستی یا تشخیص یک خطا صادر شود.

فنر شارژ مکانیکی

زمین کردن نیز توسط یک شفت چرخشی مستقل امکان پذیر است که تیغه های زمین را باز یا بسته می کند. سوراخی که به منظور دسترسی به شفت تعبیه شده است دارای یک روکش است. این روکش تنها زمانی باز می گردد که دژنکتور یا کلید مورد نظر باز باشد و در زمان برق دار بودن سیستم بسته می ماند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: ، ، تست هایی که باید برای تایید تابلو برق انجام شوند بخش اول و بخش دوم و  بخش سوم و چهارم، تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط و … می باشد را مطالعه کنید.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *