[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1634541816336{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #eaeaea !important;border: 2px initial #2d2d2d !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله های دیستانس صرف نظر از انواع مختلفی که دارند بر مبنای اندازه گیری فاصله الکتریکی آن ها تا محل خطا کار می کنند. در مواقعی که حداقل جریان خطا قابل مقایسه با جریان بار باشد این مدل کاربرد وسیعی پیدا می کند و این مسئله از آنجا ناشی می شود که رله های دیستانس به جریان حساس نیستند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

رله های دیستانس برای حفاظت خطوط انتقال به کار می روند و از آنجا که فاصله خطا را با اندازه گیری امپدانس مشخص می کنند، بدین نام معروف شده اند. به طور کلی وقتی اتصالی یا خطایی در شبکه رخ می دهد این گونه رله ها نقش حفاظتی خط و تعیین فاصله اتصالی تا آن را به عهده دارند. (هماهنگی حفاظتی )

رله دیستانس چیست؟

معمولا حفاظت اصلی خطوط انتقال را مدل های دیستانس و حفاظت پشتیبان این خطوط را انواع جریان بر عهده دارند. دلیل این امر آن است که زمان عملکرد انواع دیستانس بر روی خطی که روی آن قرار دارند بسیار کم و زمان عملکرد رله جریان نسبتا زیاد است.

اصول کار رله های دیستانس

رله های دیستانس صرف نظر از انواع مختلفی که دارند بر مبنای اندازه گیری فاصله الکتریکی آن ها تا محل خطا کار می کنند. در مواقعی که حداقل جریان خطا قابل مقایسه با جریان بار باشد این مدل کاربرد وسیعی پیدا می کند و این مسئله از آنجا ناشی می شود که رله های دیستانس به جریان حساس نیستند. بلکه امپدانس ظاهری (فاصله الکتریکی) تا محل خطا را می سنجند. همچنین آن ها دارای یک امپدانس داخلی به نام امپدانس تنظیم  هستند. که این امپدانس (Z0) برابر با امپدانس قسمتی از خط است که رله باید آن قسمت را مورد حفاظت قرار دهد.

اصول کار رله های دیستانس

ساختمان رله دیستانس

این خانواده با دو عنصر ولتاژ و جریان سرو کار دارد و نسبت این دو پارامتر را می سنجد. یعنی در اصل از دو ترانس ولتاژ و جریان تشکیل شده است. به طور کلی می توان گفت که یک آن ها از قسمت های زیر تشکیل شده است.( انواع رله از نظر اتصال به شبکه قدرت)

  • بخش تحریک کننده
  • بخش سنجشی(عضو زمانی)
  • بخش جهت یاب
  • تعداد زیادی رله کمکی

طرز کار به این صورت است که از سیم پیچ عمل کننده جریانی متناسب با جریان اتصال کوتاه می گذرد و هنگامیکه جریان خطا به یک آستانه رسید این سیم پیچ تحریک شده و کنتاکت های مربوطه را به هم وصل می کند. در نتیجه رله عمل کرده و شبکه قطع می شود. در ضمن سیم پیچی که بازدارنده نام دارد نیروی مقاوم یا بازدارنده را تولید می کند و سبب تولید گشتاور در خلاف جهت گشتاور حاصل از سیم پیچ عمل کننده می گردد. لذا هر چه ولتاژ بیشتر باشد. یا نقطه اتصال کوتاه از رله دورتر باشد نیروی سیم پیچ بازدارنده بیشتر شده و در اصل مقاومت ظاهری خط تا نقطه اتصالی بیشتر می شود.

نحوه عملکرد رله دیستانس

به طور کلی در یک این خانواده از یک تحریک جریان زیاد و یک تحریک ولتاژ کم و در نتیجه از تحریک با امپدانس کم استفاده می شود. در تحریک توسط جریان زیاد از یک رله جریان زیاد که برای 0.8  تا 2 برابر جریان نامی ترانسفورمر جریان (CT) قابل تنطیم است استفاده می شود و می توان با توجه به نوع شبکه در مواقعی که نقطه صفر ستاره آن ایزوله باشد از دو عدد استفاده کرد. در مواقعی که شبکه مستقیما به زمین وصل شده باشد از سه رله استفاده می کنند که سومی از نوع  اتصال به زمین است.

نحوه عملکرد رله دیستانس

تحریک توسط دله های جریان زیاد در شبکه هایی قابل استفاده است که حداقل جریان اتصال کوتاه فازی از ماکزیمم جریان کار عادی و نرمال شبکه بیشتر باشد. ولی در تحریک با امپدانس کم نباید حداقل جریان اتصال کوتاه از ماکزیمم جریان عادی شبکه بیشتر شود چون این تحریک کننده ولتاژ و جریان را می سنجد.

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد در مقالات بعدی قصد داریم شما را با انواع این خانواده آشنا کنیم همچنین شما می توانید برای آشنایی با انواع دیگر، مقاله انواع رله های جریان زیاد را مطالعه کنید.

کاربردهای رله دیستانس

همانطور که گفته شد رله دیستانس یکی از انواع رله‌های حفاظتی است که کارکرد آن تابع امپدانس، یعنی مقاومت مدار در برابر جریان متناوب و در نتیجه تابع طول سیم است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای این قطعه اشاره می کنیم.

1.       محافظت از ترانسفورماتور

رله دیستانس می تواند در هنگام اتصال خارجی در مواقع اتصال لیش از ترانسفورماتور حفاظت کند. به همین جهت به آن قسمتی از ترانسفورماتور متصل می شود که محل اتصال آن با لیش است. اما زمانی که ترانسفورماتور میان دو شبکه فرعی نصب شود، لازم است که رله دیستانس در هر دو سوی آن نصب گردد. به این گونه ترانسفورماتورها، کوپلاژ گفته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

2.      حفاظت انتخابی یا سلکتیو

برای تصحیح و حفاظت شبکه های خطی جریان که تغذیه قدرت آن ها از دو سو صورت می گیرد و یا شبکه های حلقه ای که تغذیه قدرت آن ها از یک سو انجام می شود، استفاده از رله دیستانس مناسب است. زیرا برای حفاظت از این شبکه ها سه عامل اهمیت پیدا می کند:

  1. زمان
  2. شدت جریان ورودی
  3. جهت جریان اتصال کوتاه

به همین جهت استفاده از رله های دیگر نمی تواند برای حفاظت از این شبکه ها کارساز باشد. به دلیل آنکه آن ها دارای درجه بندی ثابتی هستند. اما رله دیستانس می تواند زمان قطع را بر اساس امپدانس و فاصله ای که میان مولد و محل اتصال وجود دارد، تنظیم کند.

کاربردهای رله دیستانس3.     محافظت از شبکه انتقال انرژی

برای حفاظت از شبکه های فشار متوسط و فشار قوی از رله دیستانس استفاده می شود. زیرا به راحتی می تواند در هر فاصله ای که اتصال رخ دهد، آن را قطع نماید.

سوالات متداول

  1. انواع رله دیستانس بر حسب کارکرد آن کدامند؟

پاسخ: بر اساس عملکرد رله دیستانس به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت است از: مشخصه مسطح، مشخصه چهار ضلعی، مشخصه اهمی، نوع امپدانسی، نوع مهو، نوع راکتانسی و نوع دیجیتال که هر کدام از این ها دارای کارآیی خاص خود می باشند.

  1. رله دیستانس چیست؟

پاسخ: همانطور که از نام این ابزار مشخص است، این محصولی است که برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی به کار برده می شود و بر اساس فاصله عمل می کند. به همین جهت به آن رله محافظت از راه دور نیز گفته می شود. در واقع عملکرد این دستگاه وابسته با فاصله ای است که میان منبع تغذیه و نقطه اتصال یا محلی که خطا در آن اتفاق می افتد، وجود دارد. این وسیله فاصله را از طریق نسبت میان ولتاژ و جریان اندازه گیری می کند.

  1. مزایا و معایب استفاده از رله دیستانس کدام است؟

پاسخ: از جمله مزیت های آن کاربرد بسیار ساده آن است که نیازی به تنظیم مجدد ندارد و می تواند با تنظیمات دائمی کار کند و ظرفیت عبور بارهای زیاد را دارد و همچنین بسیار سریع عمل می کند و محافظت را فورا انجام می دهد. اما از معایب آن می توان به این اشاره کرد که نمی تواند خطاهای داخلی و خارجی یک خط را از هم تشخیص دهد و همچنین نوسانات برق می تواند کارکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایا و معایب استفاده از رله دیستانسجهت آشنایی کامل تر با این محصول بهتر است مقاله “رله دیستانس، انواع و ویژگی های آن” را نیز مطالعه نمایید. برای انتخاب بهترین رله مورد نظر خود می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *