سافت استارتر

در مقالات گذشته در ارتباط با راه اندازهای نرم و مزایای آن ها برای استارت و استپ نرم موتورها صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات مفید در باره اصول این تجهیزات می توانید مقاله اصول کار راه انداز نرم و انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم را مطالعه بفرمایید.

سافت استارتر

در این مقاله به بیان نحوه استفاده ار فیوز قبل از راه انداز نرم و بعد از MCCB می پردازیم. برای مثال فرض کنید که در حال استفاده از یک راه انداز نرم به همراه همزن صنعتی هستیم. در ابتدا یک MCCB وجود دارد، پس از آن فیوزها روی هر فاز قرار داده شده است و پس از آن هم راه انداز نرم قرار گرفته شده است.

چه مشکلاتی ممکن است هنگام استفاده از راه انداز نرم به همراه فیوز بوجود بیاید؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام کار راه انداز نرم برای فیوزها به وقوع بپیوندد، عملکرد فیوز (ترکیدن فیوز) در هنگام راه اندازی مدار است که جریان زیادی از آن ها باید عبور کند.

در این مثال ما، موتور مربوط به همزن صنعتی 160 کیلو وات توان دارد. در ابتدا پبش از آن از یک فیوز نیمه هادی 450 آمپری استفاده شده بود.

با این رنج فیوز ها مانع راه اندازی موفق موتور می شوند و در لحظه راه اندازی مدار را قطع می کنند. سپس جریان نامی فیوزها را به 550 آمپر افزایش می دهیم، که باز هم تاثیر ندارد و فیوز ها در لحظه راه اندازی می ترکند و از مدار خارج می شوند.

در این شرایط نحوه حل مشکل چیست؟ آیا نیاز است که فیوز ها از مدار خارج شود و فقط MCCB در مدار باشد؟

 

سافت استارتر

در ابتدا باید بررسی کرد که راه انداز نرم در حین راه اندازی چند برابر جریان نامی موتور را از مدار عبور می دهد. اگر این مقدار بیش از میزان تنظیم شده باشد یعنی راه انداز نرم به درستی کار نمی کند و دچار مشکل شده است.

وظیفه اصلی راه انداز نرم این است که ولتاژ موتور در لحظه استارت را تنظیم کنید تا جریان هجومی راه اندازی را تا حد قابل قبول ( که در راه انداز نرم به عنوان پارامتر وارد می شود) محدود کند. به طور معمول، این مقدار را می توان در حدود 110 تا 150 درصد جریان نامی تنظیم نمود.

این بدان معنی است که موتور جریان کمتری را از شبکه (در ولتاژ پایین تری) می کشد. رابطه بین این دو تقریبا خطی است، یعنی زمانی که ولتاژ به 80٪ ولتاژ نامی کاهش می یابد، جریان هجومی نیز به 80٪ مقدار ماکزیمم خود خواهد رسید.

اما گشتاور موتور، با توان دوم ولتاژ رابطه دارد. این بدان معنی است که در یک راه انداز نرم، گشتاور در 80 درصد ولتاژ نامی، فقط 64 درصد گشتاور در ولتاژ نامی می باشد.

همانطور که مشخص است پیدا کردن یک نقطه بهینه برای اعمل همزمان گشتاور کافی برای راه اندازی موفق موتور، و کاهش جریان راه اندازی به مقدار مورد نیاز توسط راه انداز نرم یک امر ضروری است. در این مقاله، استفاده از راه انداز نرم به همراه هم زن را به عنوان مثال مطرح کرده ایم.

در یک دستگاه همزن صنعتی، تراکم سیال ماده ای که هم زده می شود عاملی در تعیین گشتاور مورد نیاز برای کار مداوم و داشتن یک راه اندازی موفق از حالت توقف تا سرعت نامی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *