وسایل الکتریکی

اینورتر یکی از مهمترین قطعات در سیستم های الکتریکی به خصوص موتورهای الکتریکی می باشد که در کنترل سرعت موتور نقش کلیدی بازی می کند. همچنین در ساختمان تعداد زیادی از وسایل الکتریکی خانه نیز مورد استفاده قرار میگیرد به همین جهت تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

عیب یابی اینورتر

شناخت نسبی خوب درمورد اجزای تشکیل دهنده آن  و همچنیکارایی اینورتر و چگونگی اتصال قطعات آن تا حد زیادی می تواند در تشخیص عیب و در نتیجه این تعمیرات کمک شایانی به شما بکند قبل از اینکه متحمل هزینه گزافی بشوید.

 

کنترل دور موتور

ابتدا برای تعمیرات اینورتر یک نگاه کلی به اجزای تشکیل دهنده آن می اندازیم:

  1. قسمت مدار یکسو کننده

  2. قسمتDC

  3. قسمت مداری وارونگر

عملکرد مدار یکسو کننده در اینورتر به گونه ایست که برق ورودی AC را به برق  DC  میانی تبدیل نمایید. واحد DC ،  برق DC میانی را که قسمت قبل تولید کرده بود در خازن های توان بالایی که قابلیت تحمل و ذخیره ولتاژ زیادی را دارند برای مدتی نگه می دارند و قسمت آخر نیز وظیفه تبدیل برق DC   به ولتاژ نوسانی یا اصطلاحا سینوسی AC را به عهده دارد.

 

عیب یابی صحیح در تعمیرات اینورتر

اولین گام برای تعمیرات اینورتر به هنگام مواجهه با مشکل بررسی دقیق صفحه نمایش و اتصالات اینورتر است بیشتر مواقع شل شدن اتصالات ورودی و خروجی و قظعات اینورتر موجب قطع شدن آن میگردد. سپس دمای آن را چک کنید اگر متوجه مشکل نشدید قسمت درایو فرکانس متغییر را بازدید کنید. همچنین در صورت وجود گرد و غبار بر روی درایو آن را برطرف کنید و سپس از محکم بودن اتصالات آن نیز مطمئن بشوید.

 

وسایل الکتریکی

قطع و یا محکم نبودن اتصال برق ورودی به درایو و یا موتور معمولا از مهمترین دلایل صحیح کارنکردن آن است که در دراز مدت منجر به تعمیرات اینورتر می شود. در قسمت بعد میخواهیم نگاهی تخصصی تر نسبت به این قضیه داشته باشیم و در صورتی که به صورت چشمی به مشکل اینورتر پی نبردید باید اجزای دیگر آنرا بررسی کنید.

 

 

  • ولتاژ سه فاز ورودی نباید مقداری بیشتر یا کمتر از 5 درصد از مقدار ولتاژ نامی مجاز اینورتر داشته باشد.
  • هر کدام از این حالت ها به اصطلاح اضافه ولتاژ و یا کاهش ولتاژ سبب عدم کارایی اینورتر می شود
  • همچنین مسائلی مانند اضافه بار موتور نیز می تواند باعث بروز مشکل در اینورتر بشود

هر کدام از این عوامل می توانند به عنوان یک فاکتور بیرونی برای اینورتر ما مشکل ایجاد کنند که با کنترل آنها نیاز به تعمیرات اینورتر را به حداقل می رسانیم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما در مورد اینورتر و تعمیرات آن را که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، یک نمونه از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، تعمیرات اینورتر و مراحل آن، بررسی انواع رله و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *