در مقالات گذشته با عناوین درایو کنترل دور چیست؟ و نحوه عملکرد درایو ها در ارتباط با نحوه انتخاب و عملکرد این تجهیزات بحث کرده ایم. اکنون ما به دنبال معرفی روش راه اندازی آن ها و تنظیمات درست پارامترهای مورد نیاز خواهیم بود. در واقع باید تنظیمات را متناسب با موتور و نحوه کنترل مورد نیاز تنظیم نمود. همانطور که قبلا توضیح داده شد، تنظیمات موجود در درایو کنترل دور توسط مقادیر وارد شده برای پارامترها کنترل می شوند.

درایو کنترل دور اینورتک دارای سیزده گروه پارامتر اساسی است که اجازه می دهد تنظیمات درایو برای بیشتر کاربردها قابل اجرا باشد. هر جند در بسیاری از موارد مانند پمپ، فن، و غیره می تواند به صورت کاملا دقیق مشخص کرد که درایو کنترل دور برای چه کاربری استفاده خواهد شد و از ویژگی های خاص درایو مربوط به آن کاربری بهره برد.

نحوه نمایش پارامترهای درایو کنترل دور

پارامترها را می توان از طریق صفحه نمایشگر که روی درایو کنترل دور تنظیم کرد، که این نمایشگرها ممکن است به صورت ساده 7-Segment و یا چند خطی LED باشد. در درایو اینورتک، نگه داشتن دکمه شش ضلعی یا Navigate منوی پارامترها را باز می کند، و در منوی پارامترها با فشار دادن مجدد این دکمه، می توان به مقادیر پارامترها دسترسی پیدا کرد و  با کمک جهت های بالا و پایین مقادیر آن ها را تغییر داد. پس از انجام تنظیمات با یک بار فشار دادن دکمه شش ضلعی تغییرات ذخیره خواهد شد و مجددا با نگه داشتن دکمه Navigate به صفحه اصلی درایو باز می گردید و درایو آماده حرکت خواهد بود.

فرمان استارت و استپ نیز از طریق پنل درایو کنترل دور قابل اجراست. برای این کار با فشردن دکمه سبز رنگ حرکت می کند و با فشردن دکمه قرمز رنگ، درایو  متوقف می شود. علاوه بر این، در حین حرکت با کمک دکمه جهت بالا سرعت چرخش موتور افزایش، و با کمک جهت پایین سرعت چرخش موتور توسط درایو کنترل دور کاهش پیدا می کند.

پارامترهای مهم درایو کنترل دور

در درایوهای کنترل دور اصلی ترین گروه پارامتری گروه 1 است و مهم ترین پارامترها در این گروه اساسی نیز مربوط به موتور است که P1-07، P1-08،  P1-09و P1-10 را شامل می شود. با استفاده از این پارامترها، درایو کنترل دور می تواند جزئیات موتور مورد استفاده را تشخیص دهد. هم چنین تنظیم دقیق این پارامترها این اجازه را به درایو  می دهد تا موتور را به صورت کاملا بهینه مدیریت و مهمتر از آن محافظت کند.

با وارد کردن جریان دقیق موتور، درایو کنترل دور می تواند اثر گرمایش جریان عبوری را در حین کار موتور محاسبه کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور آلارم صادر کند و یا تریپ دهد. پارامترهای دیگر ولتاژ و فرکانس موتور را برای درایو مشخص می کنند و درایو را قادر می سازد تا بهترین ولتاژ را در یک فرکانس خاص به موتور اعمال نماید. سرانجام، با مشخص کردن دور در دقیقه موتور (Rate Per Minutes : RPM)، صفحه نمایش می تواند سرعت موتور محاسبه شده را نشان دهد. به طور خلاصه پارامترهای مربوط به موتور در درایو کنترل دور اینورتک شامل موارد زیر است:

  • P1-07: ولتاژ نامی موتور
  • P1-08: جریان نامی موتور. باید کاملا دقیق و مطابق با پلاک موتور وارد شود
  • P1-09: فرکانس نامی موتور
  • P1-10: سرعت موتور. با تنظیم مقدار غیر صفر برای پارامتر، تمام نمایشگرهای فرکانس به RPM تغییر می کنند.

پارامترهای فرعی

اکنون درایو کنترل دور به خوبی با موتور مطابقت دارد، و حالا باید به تنظیم پارامتر های دیگر برای مطابقت با بار و نوع کاربرد پرداخت. پارامترهایP1-01  حداکثر و P1-02 حداقل فرکانس آن را تعیین می کنند. تنظیمات پیش فرض کارخانه روی 50 هرتز و 0 هرتز هستند. هنگامی که یک موتور را در بالاتر از فرکانس نامی آن به کار بگیریم، حداکثر گشتاور کاهش می یابد، همچنین ممکن است مشکلاتی از نظر تحمل مکانیکی برای شفت موتور و اتصالات مربوط به آن به وجود آید. برای کاربردهای پمپ و فن نیز می توان حداقل فرکانس را مقدار غیر صفر تنظیم کرد.

P1-03 و P1-04 نیز مقادیر مربوط به زمان افزایش شتاب (Ramp up rate) و کاهش شتاب (Ramp down rate) را تعیین می کند. بر اساس این پارامترها، درایو کنترل دور زمان بین فرکانس 0 تا فرکانس نامی P1-09 را در مدت زمان شتاب، و فرکانس نامی تا توقف را در مدت زمان کاهش شتاب طی خواهد کرد. باید در نظر داشت که زمان کاهش شتاب به اینرسی بار و نوع بار بستگی دارد، بنابراین ممکن است تنظیم کردن P1-04 خیلی پایین برای بارهای با اینرسی بالا، سبب بازگشت انرژی از موتور به سمت درایو و آسیب رسیدن به تجهیزات داخلی آن گردد. تنظیمات پیشفرض این دو پارامتر در درایو کنترل دور اینورتک 5 ثانیه است که همانطور که گفته شد برای بارهای با اینرسی بالا باید مقادیر بیشتری را تنظیم نمود.

پارامتر P1-05 نحوه توقف موتور را تعیین می کند.به طور معمول زمانی که دکمه استپ درایو کنترل دور را فشار می دهید، با توجه به زمان وارد شده در پارامتر P1-04 سرعت شروع به کاهش می کند تا به فرکانس صفر برسد. همه چیز در مورد توقف است. علاوه بر این حالت های دیگری هم برای متوقف کردن موتور و درایو کنترل دور وجود دارد که از آن ها می توان به حالت خلاص و استفاده از ترمز اشاره کرد. در حالت خلاص (P1-05= 1, Coast to stop) موتور و بار پس از فشردن دکمه استپ خلاص می شوند تا انرژی ذخیره شده در آنها به صورت انرژی جنبشی یا گرمایی تلف شود و موتور متوقف گردد.

در این مقاله به معرفی پارامترهای ضروری برای تنظیم یک درایو کنترل دور اینورتک پرداخته شده است. در مقاله بعدی به معرفی بقیه این پارامترها خواهیم پرداخت. در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید مقالات انواع روش های کنترل دور موتور در درایو  چیست؟ و انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش اول را که در سایت شرکت لیان الکتریک ویرا منتشره شده است مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *