در بخش خطاهای رایج در راه انداز نرم و دلایل آن ها (بخش اول) به بررسی تعدادی از خطاهای رایج در راه اندازهای نرم و دلایل رخ دادن و نحوه برطرف کردن آن ها پرداختیم. در این مقاله نیز موضوع را ادامه می  دهیم و تعدادی دیگر از خطاهای رایج در راه اندازهای نرم را بررسی می کنیم.

خطاهای سافت استارتر

  • خطای اضافه جریان لحظه ای در راه انداز نرم

حفاظت های جریانی در راه اندازهای نرم به دو دسته تقسیم می شوند:  حفاظت اضافه بار و حفاظت اضافه جریان لحظه ای. حفاظت اضافه بار به اضافه جریان های کوچک واکنش نشان می دهد و بر مبنای محاسبات حرارت موتور عمل می کند. حفاظت اضافه جریان لحظه ای، همان طور که از نام آن پیدا است به صورت لحظه ای عمل می کند و بنابراین برای حفاظت در برابر خطاهای اتصال کوتاه با مقادیر جریان بالا در نظر گرفته شده اند. راه انداز نرم معمولا در شرایط زیر این نوع خطا را تشخیص داده و مدار را قطع می کند:

  • در صورتی که توان مصرفی موتور به صورت ناگهانی افزایش یابد، جریان کشیده شده از شبکه نیز افزایش خواهد داشت و موجب تریپ خواهد شد. این مورد معمولا زمانی رخ می دهد که اضافه بارهای موقتی افزایش زیادی داشته باشند و از حد عملکرد زمانی حفاظت اضافه جریان بالاتر بروند. در این حالت اگر اضافه بارهای رخ داده از نظر شما طبیعی باشند، می توانید با افزایش حد تریپ یا افزایش زمان تریپ مانع از تریپ دادن راه انداز نرم شوید.
  • در صورتی که یک افزایش جریان لحظه ای بسیار شدید در سیستم رخ دهد راه اندازهای نرم معمولا بدون در نظر گرفتن مقادیر تنظیم شده حفاظتی، اقدام به تریپ می کنند تا جلوی آسیب دیدن شدید موتور و خود راه انداز نرم را بگیرند. این مقادیر جریانی معمولا 6 تا 7 برابر جریان نامی راه انداز  می باشند. این افزایش ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل می تواند رخ دادن اتصال کوتاه در سیم پیچ های موتور را کابل بین سافت استارتر و موتور باشد. اتصال کوتاه یا خطای زمین عموما جریان های بسیار زیادی را می کشند و موجب تریپ راه انداز نرم با خطای اضافه جریان آنی می شوند. از سوی دیگر، قفل شدن روتور موتور نیز می تواند منجر به این خطا شود.

خطای اضافه جریان آنی در راه انداز نرم خطای مهم و بحرانی می باشد و بهتر است قبل از استارت مجدد، حتما تمامی موارد بررسی شوند.(تفاوت های اساسی راه انداز نرم و درایو کنترل دور(اینورتر) )

  • خطای قطع فاز در راه انداز نرم

راه انداز نرم معمولا قطع شدن یکی از فازهای ورودی را قبل از شروع به راه اندازی تشخیص می دهد. در نتیجه با این خطا بیشتر در لحظه استارت موتورها توسط راه انداز مواجه می شوید. اما گاها ممکن است در زمان روشن بودن موتور نیز با این خطا مواجه شوید. در صورت مواجه شدن با این خطا باید اتصالات تغذیه ورودی و خروجی راه انداز نرم و همچنین اتصالات کابل ها در ترمینال موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام از فاز ها دچار قطعی یا شل شدگی نیستند.

خطای قطع فاز همچنین می تواند در اثر خراب شدن و مدار باز شدن تریستورهای سافت استارتر رخ دهد. در این حالت به راحتی با تعویض تریستور توسط تعمیرکاران متخصص ما در شرکت لیان الکتریک ویرا، مشکل راه انداز نرم شما برطرف می شود و می توانید دوباره لذت یک راه اندازی نرم را تجربه کنید.

  • خطای افت ولتاژ در راه انداز نرم

در مقالات قبلی که به معرفی راه اندازهای نرم پرداختیم بیان کردیم که راه اندازهای نرم علاوه بر ولتاژ قدرت که برای راه اندازی موتور مورد استفاده قرار می گیرد، نیازمند یک ولتاژ کنترلی مجزا می باشند که معمولا سطح پایین تری داشته و برای تغذیه مدارات و بُردهای کنترل راه انداز نرم مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که موتور شما در قسمتی دوردست از شبکه قدرت نصب شده باشد یا قصد داشته باشید با یک دیزل ژنراتور آن را تغذیه کنید، احتمال دارد در لحظه راه اندازی با افت ولتاژ قابل توجه مواجه شوند. این افت ولتاژ در صورتی که شدید باشد، ممکن است از سطح ولتاژ مورد نیاز توسط بخش کنترلی راه انداز نرم نیز پایین تر بیاید و موجب شود بخش کنترلی خاموش شود که در این  حالت سافت استارتر نمی تواند به کار خود ادامه دهد و با تریپ افت ولتاژ متوقف می شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود از یک ترانسفورماتور تقویتی در ورودی راه انداز نرم استفاده شود یا از یک دیزل ژنراتور قدرتمند تر بهره برده شود. البته مشکل می تواند از خراب شدن خود بُردهای کنترلی نیز ناشی شود که در آن صورت باید برای تعمیر راه انداز نرم خود اقدام کنید.(عملکرد توابع حفاظت حرارتی و اضافه بار در راه اندازهای نرم)

  • خطای اضافه بار موتور

اضافه بار موتور یکی از رایج ترین خطاها در کار با موتورهای الکتریکی می باشد. اضافه بار به شرایطی اطلاق می شود که جریان موتور کمی از مقدار نامی اش فراتر برود. همان طور که در مقالات قبلی مطرح شد، موتورها مجاز هستند به صورت موقتی تا 1.5 برابر جریان نامی خود یا حتی بیشتر جریان بکشند، به همین دلیل حفاظت اضافه بار بر مبنای حرارت موتور و مدلسازی تجسم حرارتی عمل می کند. حفاظت اضافه بار تاخیر بالاتری نسبت به حفاظت های جریان آنی دارد و برای کارکردهای ماشین های القایی و موتورها که تحمل اضافه بار جزئی دارند بسیار مفید و کاربردی هستند.(روش های اتصال راه انداز نرم و موتور کدامند؟)

موتور و سافت استارتر

 

خطای اضافه بار عموما در موارد زیر رخ می دهد:

  • اگر تنظیمات مدل موتور، جریان نامی و حفاظت اضافه بار در راه انداز نرم به درستی انجام نشده باشد، ممکن است راه انداز نرم به طور اشتباه باعث تریپ موتور شود.
  • در صورتی که موتور چندین بار پشت سر هم توسط راه انداز نرم استارت شود ممکن است افزایش دمای شدیدی را تجربه کند. سافت استارتر با هر استارت مقدار افزایش دمای موتور را محاسبه می کند و در صورتی که ظرفیت حرارتی موتور پر شده باشد، آن را قطع می کند.
  • اگر بار روی موتور بیش از حد افزایش یابد موتور گرم شده و خطای اضافه بار در نمایشگر راه انداز نرم ظاهر می شود.
  • آسیب های جزئی به سیم پیچ موتور نیز می تواند باعث جریان کشی بیش از حد موتور و تریپ راه انداز نرم با خطای اضافه بار شود.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین می توانید مقاله عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟ را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *