روش های راه اندازی یک الکترو موتور

 

 

مقدمه

همانطور که در مقاله بررسی تخصصی انواع سافت استارتر  بررسی کردیم، انواع راه انداز نرم موجود در بازار آن ها با هم تفاوت هایی به لحاظ ساختار، نحوه عملکرد، دستورهایی که می دهند و … وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو نوع از آن ها می پردازیم:

1. آنالوگ

2. دیجیتال

 چه تفاوت هایی میان راه اندازنرم  آنالوگ (analog) و دیجیتال (digital) وجود دارد؟

از یک جهت انواع سافت استارتر های موجود را می توان به دو دسته راه  انداز نرم به نام های آنالوگ و دیجیتال طبقه بندی کرد. ولی چه تفاوتی  این میان وجود دارد:

1.     راه اندازنرم آنالوگ یا غیر دیجیتال:

این نوع از سافت استارترها از اولین مدل های ساخته و معرفی شده بوده اند که جایگزین مدار ستاره مثلث شده است. در سافت استارترهای آنالوگ برای انجام تنظیمات سافت استارتر متناسب با موتور و بار، یک سری پتانسیومتر و سوئیچ وجود دارد و شما می بایست از آن ها استفاده کنید. در واقع، سافت استارتر آنالوگ نمایشگر و کی پَد (keypad)  ندارد. (عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟)

نکته : مهم ترین مزیت سافت استارتر های آنالوگ: مهم ترین مزیتشان قیمتشان است که نسبت به سافت استارتر دیجیتال ارزان تر و مناسب تر می باشند. سافت استارتر آنالوگ معمولا در توان های پایین تر تولید می شود و خیلی از اوقات از نوع دو فاز کنترل می باشد.

راه انداز نرم

2.     راه اندازنرم دیجیتال:

با پیشرفت تکنولوژی و به منظور راحتی بیشتر، سافت استارترهای جدید بیشتر از انواع دیجیتال می باشند. در سافت استارتر برخلاف نوع آنالوگ آن کی پد یا نمایشگر وجود دارد و به همین دلیل می توانید تنظیمات سافت استارتر را که شامل تعداد بسیاری پارامتر می باشد – با کمک دکمه های روی کی پَد – به طور کامل متناسب با نیاز موتور سه فاز تنظیم نمایید و بهترین عملکرد سافت استارتر را در دسترس داشته باشید. همچنین مقادیر مختلف کارکرد موتور مانند جریان، ولتاژ، گشتاور و … را هم از روی نمایشگر سافت استارتر دیجیتال مشاهده و مانیتور نمایید. (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما)

علاوه بر این برای موتور سه فاز، میزان حفاظت های سافت استارتر دیجیتال نسبت به سافت استارتر آنالوگ عموما بسیار بیشتر و کامل تر می باشد و همچنین قیمت نوع دیجیتال نسبت به آنالوگ عموما بیشتر می باشد.سیگنالهای خروجی  درایو کنترل دور

جمع بندی

امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما همراهان همیشگی لیان الکتریک قرار گرفته باشد. همچنین شما میتوانید در سایت لیان الکتریک مطالب تاثیر عوامل محیطی در عملکرد سافت استارترها و عملکرد راه انداز نرم به طور کلی چگونه است ؟ مطالعه کنید و نسبت به کاربرد راه انداز نرم آگاه تر گردید.

راه انداز نرم دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *