تابلو برق های کنترل ماشین ها و ادوات

شرکت های تابلو سازی برای صنایع مختلف موجود و بسته به نیاز بازار از جمله حوزه های مواد غذایی و آشامیدنی، آب و فاضلاب ، صنعتی ، نفت و گاز ، بسته بندی و… تابلو برق تولید می کنند. این تابلوها می توانند بسیار متفاوت از یکدیگر باشند و عملکردهای مختلفی را در آن بازارها ارائه دهند، اما مدل های داخلی آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در این مقاله به بررسی ویژگی ها و مشخصات تابلو  های مناسب برای صنایع غذایی و نوشیدنی می پردازیم.(معرفی انواع تابلو برق ساختمان)

کاربرد تابلو برق در صنایع غذایی و نوشیدنی

کنترل پنل ها برای صنایع غذایی و نوشیدنی معمولا برای دو نوع کاربرد تولید می شوند: تابلو برق های کنترل ماشین آلات یا تابلو  های کنترل نوار نقاله. در این صنعت از ماشین آلات برای ایجاد بسته هایی استفاده می شود که محصول غذایی یا آشامیدنی را در خود نگه می دارند و سپس این بسته ها با مواد و محصولات تولیدی پر می شوند.

تابلو برق های کنترل ماشین آلات با دستگاه هایی کار می کنند که به ساخت یا پر کردن آن بسته ها کمک می کنند در حالی که تابلو  های کنترل نوار نقاله برای انتقال بسته ها بین ماشین های مختلف در فرایند تولید به کار می روند تا فرایندهای  برچسب گذاری، پر کردن، مهر و موم و بسته بندی نهایی را طی کنند.(نکاتی که باید در طراحی تابلو برق در نظر گرفته شوند)

 

 تابلو برق های کنترل ماشین ها و ادوات

تابلوهای برق کنترل ماشین آلات به طور کلی بسیار کوچک هستند زیرا مخصوص به یک دستگاه مشخص هستند و معمولا روی خود ماشین نصب می شوند. ماشین آلات موجود در این صنعت در درجه اول بسته هایی را تهیه می کنند که مواد غذایی یا نوشیدنی ها را در آن نگهداری می کنند، که این بسته ها می توانند به شکل قوطی ، شیشه ، بطری ، جعبه و غیره باشند.

تابلو برق های کنترل ماشین ها و ادوات

بسته به قالب بسته نهایی، به طور کلی بین 10 تا 20 دستگاه لازم است که یک قوطی از یک رول آلومینیوم ساخته شود و فرایندهای مختلف روی آن صورت بگیرد تا برای پر شدن با مواد غذایی یا نوشیدنی ها آماده گردد. در بیشتر قسمت ها، هر دستگاه فقط یک عملکرد خاص را انجام می دهد. تابلو برق های کنترل ماشین به مراتب مختلف ایمنی احتیاج دارند زیرا دارای قطعات متحرک زیادی هستند که می توانند باعث آسیب دیدن اپراتور آن شوند.(تغییرات تابلو برق ها در طول تاریخ چه چیزهایی بودند؟)

این تابلو برق ها به طور کلی شامل ترمینال ها، تجهیزات تابلویی حفاظت مدار، کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) ، تجهیزات ارتباطی، رله های ایمنی، کنترلر موتور یا سروو موتور، کلیدهای فشایر، کلیدهای انتخابی و یک رابط انسان و ماشین (HMI) هستند. معمولاً چندین کلید قطع اضطراری دراطراف ماشین ها با نیز برای ایمنی بیشتر کاربر وجود دارد.

تابلو برق برای کنترل تسمه نقاله ها

تابلو برق های مربوط به کنترل نوار نقاله ها معمولا بزرگ تر هستند زیرا مخصوص انتقال محصولات یا بسته ها از دستگاهی به دستگاه دیگر هستند. نوار نقاله ها در این صنعت به هر شکل و اندازه ای عرضه می شوند. در یک مرکز مواد غذایی و آشامیدنی می توانید چند صد تا چند هزار متر نوار نقاله داشته باشید. برای به حداکثر رساندن کارآیی کلی کارخانه، نوار نقاله ها باید بتوانند مقدار زیادی از محصول را خیلی سریع از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنند. از آنجا که فضای کف زمین در کارخانه ها محدود است ، نوار نقاله ها قادر به جابجایی محصول به صورت افقی، عمودی و حتی وارونه هستند. این انعطاف پذیری باعث می شود صاحبان کارخانه بتوانند در صورت نیاز، کارخانه خود را رو به بالا و به صورت عمودی بسازند.

نقش تابلو برق در صنایع مختلف

هر نوار نقاله در یک کارخانه به یک تابلو برق متشکل از ترمینال ها، تجهیزات حفاظت مداری، PLC ها، رله ها، کنترل کننده های موتور، کلیدهای فشاری، کلیدهای انتخابی و یک HMI احتیاج دارد. برخی از تابلو  های مخصوص نوار نقاله ها می توانند تا 8 سلول بزرگی داشته باشند.(تابلو های مقاوم در برابر قوس الکتریکی)

بخش های مختلف تابلو برق نوار نقاله

یک تابلو برق نوار نقاله معمولا همچنین دارای چندین تابلوی کمکی کوچک است که به تابلو  اصلی متصل می شوند. این تابلو های کمکی همگی به داخل تابلو  اصلی سیم کشی شده اند و برای کنترل قسمت خاصی از نوار نقاله که در نزدیکی آن قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب این تابلوهای کوچک دارای کلیدهای فشاری هستند که کنترل های ساده را برای اپراتور در هر ناحیه امکان پذیر می کنند.

کلید های توقف اضطراری و پنل های قطع کننده موتور نیز در امتداد خط قرار گرفته و به تابلو برق اصلی وصل می شوند تا در صورت وجود نگرانی در مورد ایمنی یا تولید، گزینه سریع و آسان خاموش کردن دستگاه را در اختیار اپراتورها قرار دهد.(معرفی انواع تابلو  از نظر محل نصب)

نوار نقاله ها در صنایع غذایی و نوشیدنی غالباً دارای انواع سیستم های نظارتی هستند تا اطمینان حاصل شود که در جابجای محصولات بین دستگاه های مختلف خللی به وجود نیاید. این سیستم های نظارت به طور معمول دارای سنسورهای مجاورت، دوربین یا لیزر هستند که می توانند هنگام عبور محصولات از نقاط پایش معین، نرخ عبور آنها و حتی کنترل کیفی محصولات را نیز بررسی کنند. این سیستم ها به اپراتورها کمک می کنند تا متوجه شوند که ظرفیت کاری موجود در کارخانه به طور کامل در حال استفاده است یا خیر.(معرفی انواع تابلو برق از نظر عملکرد)

 

فناوری دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از اشعه های نور است که در صورت ورود افراد به نواحی تحت پایش و قطع نور، می تواند تشخیص دهد که افراد وارد ناحیه های غیر ایمن در زمان کار نوار نقاله شده اند و در نتیجه می تواند هشدارهای لازم را صادر کرده یا فرایند را متوقف کند. تمام این سیستم های نظارتی نیز در تابلو برق اصلی که می سازیم در PLC ها یا تجهیزات حفاظتی مربوطه برنامه نویسی می شوند تا از عملکرد هماهنگ تمامی تجهیزات اطمینان حاصل شود.

نوار نقاله ها در صنایع غذایی و نوشیدنی

در صنایع غذایی و آشامیدنی ، هر کارخانه ای به دلیل تفاوت در فضای فیزیکی که این ماشین ها و نقاله ها در آن قرار دارند متفاوت است. اگرچه غالب تابلو برق های مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی دارای تجهیزات مشابه هستند، چیدمان و خواسته های یک کارخانه خاص می تواند به طرز چشمگیری نحوه پیکربندی قطعات را تغییر دهد تا نیازهای مشتری تامین گردد.(انواع تابلو های ساختمانی(تابلو برق واحدهای مسکونی))

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *