راه اندازی موتور

تاریخچه درایو کنترل دور در آسانسور

قبل از آنکه از درایو برای کنترل کردن سرعت الکتروموتور AC در صنعت های  مختلف مثل آسانسور و پله برقی و دیگر تجهیزات الکتریکی استفاده شود از  تابلو فرمان دو سرعته در صنعت استفاده می شد. در این تابلو فرمان از یک مدار رله ی کنتاکتوری که فقط قابلیت فرمان دو سرعت کند و تند را دارد استفاده می شود که این محدودیت در کنترل سرعت و همچنین قطع و وصل لحظه ای تغذیه موتور آسانسور مشکلاتی را به وجود می آورد که در زیر به آن اشاره می کنیم. همچنین می توانید در این رابطه مقاله مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها را نیز مطالعه کنید و از دیگر کاربرد های آن نیز می توان به مزایای درایو کنترل دور برای پمپ های صنعتی نیز اشاره کرد.

آسانسور

  1. لرزیدن اتاقک آسانسور به هنگام شروع و توقف آسانسور
  2. متحمل شدن تنش و فشار های مکانیکی و الکتریکی توسط موتور
  3. خطای توقف اتاقک در طبقه ها
  4. مصرف انرژی خیلی زیاد

 

نمودار حرکتی آسانسور

  1. مرحله اول که آسانسور در حال توقف است و با شروع فرمان حرکت در لحظه استارت به دلیل اینکه موتور در یک لحظه و به سرعت به صورت آنی زیاد می شود و از صفر به بالاترین حد خودش می رسد اتاقک دچار شوک و لرزش می شود
  2. مرحله دوم اتاقک با سرعت تند به نزدیکی طبقه وارتفاع مورد می رسد.
  3. در این مرحله سرعت آسانسور توسط سنسور ها دوباره به صورت آنی ولی این بار از تند به کند تغییر می کند که این کاهش سرعت لحظه ای شوک را به اتاقک و متعاقبا سرنشینان به همراه دارد  و با همین سرعت به حرکت ادامه می دهد تا به نزدیکی نقطه مورد نظر برسد.
  4. در نهایت توسط کنتاکتور توقف تغذیه موتور سه فاز قطع می شود و اتاقک به وسیله یک ترمز مکانیکی متوقف می شود. که این توقف ناگهانی نیز موجب شوک می شود  و همچنین استاپ به سورت کامل و دقیق در طبقات به دلیل عملکرد ترمز مکانیکی و مسائلی مانند اصطکاک ، اینرسی با دقت بالا صورت نمی گیرد.

با گذشت زمان ظهور درایو های کنترل دور در صنعت برق و همچنین آشنایی مهندسان این حوزه با قابلیت های آن ها و همچنین مشکلات تابلو فرمان های دوسرعته که در بالا ذکر شد باعث شد که این وسیله به عنوان کنترل کننده سرعت جایگزین مدارهای رله – کنتاکتوری گردد. به طور کلی عملکرد درایوهای کنترل دور به این صورت است که با تغییر فرکانس توانایی کنترل سرعت موتور را از صفر تا سرعت نامی دارد و این تغییرات به صورت پیوسته با شیب ملایمی صورت می گیرد که بسیاری از مشکلات مدار فرمان های دو سرعته را برطرف می کند. برای اطلاعات و درک بهتر این موضوع می توانید به مقالات درایو کنترل دور چیست؟ و نحوه عملکرد درایو کنترل دور رجوع کنید

کاربرد درایو کنترل دور در آسانسور

نمودار حرکتی آسانسور

 

  1.  در مرحله اول  با صدور فرمان استارت درایو کنترل دور در یک بازه زمانی معین همانطور که در شکل بالا می بینید سرعت را با شیب ملایم از صفر به حداکثر میرساند و به این ترتیب  اتاقک دچار شوک و لرزش نمی شود.
  2. اتاقک با سرعت تند حرکت می کند تا جایی که به طبقه مورد نظر نزدیک شود.
  3. در این مرحله نیز سرعت آسانسور توسط سنسور ها با شیب ملایمی مطابق شکل از سرعت تند به کند تغییر می کند. این تغییر آرام نیز از ایجاد تنش و لرزش به اتاقک آسانسور  جلوگیری می کند و آسانسور با سرعت کند حرکت می کند تا به نزدیکی نقطه توقف برسد.
  4. و در نهایت به وسیله حسگرهای توقف درایو کنترل سرعت را از کند به صورت آرام و نرم به صفر می رساند و بعد از آن اتاقک به وسیله ترمز مکانیکی متوقف می شود. از آنجایی که فرمان توقف کامل توسط ترمز مکانیکی بعد از صفر شدن سرعت توسط درایو کنترل دور صادر می شود لذا ضمن عدم تحمل تنش و شوک به بدنه  توقف با دقت بالا نیز صورت می گیرد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل:  مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی،  و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *