استفاده از اینورتر ها در آسانسورها

با گذشت زمان ظهور اینورتر های کنترل دور در صنعت بق و همچنین آشنایی مهندسان این حوزه با قابلیت های آن ها و همچنین مشکلات تابلو فرمان های دوسرعته که قبلا در آسانسور ها استفاده میشد باعث شد که این وسیله به عنوان کنترل کننده سرعت جایگزین مدارهای کنتاکتوری گردد.

به طور کلی عملکرد آن ها به این صورت است که با تغییر فرکانس توانایی کنترل سرعت موتور را از صفر تا سرعت نامی دارد و این تغییرات به صورت پیوسته با شیب ملایمی صورت می گیرد که بسیاری از مشکلات مدار فرمان های دو سرعته را برطرف می کند. برای اطلاعات و درک بهتر این موضوع می توانید به مقالات اینورتر چیست؟ و نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن رجوع کنید

طریقه عملکرد اینورتر و در آسانسور

  •  در مرحله اول  با صدور فرمان استارت، اینورتر در یک بازه زمانی معین همانطور که در شکل بالا می بینید سرعت را با شیب ملایم از صفر به حداکثر میرساند و به این ترتیب  اتاقک دچار شوک و لرزش نمی شود.
  • اتاقک با سرعت تند حرکت می کند تا جایی که به طبقه مورد نظر نزدیک شود.( تست و تعمیر بخش های ورودی اینورتر(دیود ها و لینک DC))
  • در این مرحله نیز سرعت آسانسور توسط سنسور ها با شیب ملایمی مطابق شکل از سرعت تند به کند تغییر می کند. این تغییر آرام نیز از ایجاد تنش و لرزش به اتاقک آسانسور  جلوگیری می کند و آسانسور با سرعت کند حرکت می کند تا به نزدیکی نقطه توقف برسد.
  • و در نهایت به وسیله حسگرهای توقف درایو کنترل سرعت را از کند به صورت آرام و نرم به صفر می رساند و بعد از آن اتاقک به وسیله ترمز مکانیکی متوقف می شود. از آنجایی که فرمان توقف کامل توسط ترمز مکانیکی بعد از صفر شدن سرعت توسط اینورتر صادر می شود لذا ضمن عدم تحمل تنش و شوک به بدنه  توقف با دقت بالا نیز صورت می گیرد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، شما می توانید جهت خرید انواع درایو ها و سافت استارترها و تعمیرات اینورتر با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک تماس حاصل کنید و مشورت بگیرید. همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل تست و تعمیر بخش خروجی اینورتر(IGBT ها) را مطالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *