در این مقاله قصد داریم روش های انتخاب بهینه بین درایو کنترل دور و سافت استارتر را برای شما عزیزان توضیح بدهیم. بدین منظور برای انتخاب سافت استارتر نیاز است نکات زیر را در نظر بگیریم.( آماده سازی فضای اطراف درایو )

مزایای سافت استارتر

  1. نقش سافت استارتر تنها برای راه‌اندازی موتور است و نهایتا جریان را تا ۲٫۵ برابر جریان اسمی موتور می رساند.
  2. در ساختار راه انداز های نرم از کلید های استاتیکی یا SSR ، که در توان‌های پایین از triac و برای توان ‌های بالاتر از دو تریستور موازی و معکوس استفاده می‌شود.
  3. اساس عملکرد سافت استارتر بر مبنای تغییر ولتاژ خروجی است و در این حالت نیز فرکانس خروجی با فرکانس ورودی مساوی خواهد بود.
  4. در صنعت استفاده از سافت استارتر به منظور کنترل دور مرسوم نمی باشد
  5. با استفاده از یک سافت استارتر قادر خواهیم بود تعداد زیادی موتور را مثلا 10 عدد را راه‌اندازی کرد.
  6. ایجاد سرعتی بیشتر از سرعت اسمی موتور با سافت استارتر مقدور نمی باشد.
  7. یکی دیگر از روش های راه اندازی استفاده از مدارات کنتاکتوری و سربندی موتور به روش ستاره مثلث است که خب از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است ولی جریان راه اندازی تا 4 برابر جریان نامی افزایش پیدا می کند.

برای انتخاب درایو نیز باید موارد زیر را در نظر بگیریم.

مزایای درایو کنترل دور

  1. راه اندازی موتور با استفاده از درایو کنترل دور میتواند با بیشترین جریان نامی و به صورت خطی صورت پذیرد و جریان راه‌اندازی کمتر از ۱۰ درصد جریان نامی است.
  2. درایو کنترل دور بهترین راه‌انداز برای موتور است ولی قیمت آن چیزی بیش از ۴ برابر قیمت سافت استارتر است.
  3. وظیفه اصلی درایو کنترل دور، کنترل سرعت و در بعضی مواقع حفاظت از موتور می باشد.
  4. برخلاف سافت استارتها که خروجی آن با تغییر ولتاژ عمل می‌کرد، تغییرات دور موتور در درایو کنترل دور با تغییر فرکانس انجام می‌پذیرد.
  5. در درایو کنترل دور از ترانزیستورهای IGBT برای توان‌ های بالا و از MOSFET برای توان‌های پایین استفاده می‌شود. که سبب افزایش عمر مفید آن ها نسبت به سافت استارت می شود

مقایسه کلی

به طور کلی سافت استارتر تنها در هنگام راه‌اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد حال‌آنکه درایو کنترل دور محدود به زمان راه‌اندازی نیست و در هرلحظه قادر خواهد بود به ‌وسیله سیگنال‌های کنترلی سرعت موتور را کنترل نمود. درایو علاوه بر قابلیت راه‌اندازی نرم، امکان چپ‌گرد راست‌گرد کردن موتور و تغییر دور موتور را نیز داراست. همچنین به علت دارای خاصیت توقف نرم نیز می باشد که موجب کاهش تنش های مکانیکی می گردد. و در نهایت قابلیت بازگردانی انرژی مصرفی به شبکه را نیز به هنگام ترمز های مکانیکی دارند.( ترمزگیری و روش های توقف در درایو کنترل دور)

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *