سافت استارتر درایو

به طور کلی برای راه اندازی موتورهای روتور قفسه ای دو گزینه ی سافت استارترها و درایوها بهترین انتخاب های ممکن هستند. اما سوال مهم این است که هر دستگاه در کدام شرایط عملکرد بهتری دارد. لازمه ی انتخاب دستگاه مناسب از دو جهت دارای اهمیت است. دلیل اول این است که ما نیازهای متنوعی از لحاظ فنی در صنعت نیاز داریم که لازم است انتخاب تجهیزات مناسبی جهت رفع این نیازها داشته باشیم. دلیل دوم بحث هزینه های موجود در دستگاه ها است. به عنوان مثال هزینه تعمیرات سافت استارتر و درایو در برخی از موارد بسیار سنگین است و از این رو انتخاب دستگاه مناسب در این حالت دارای اهمیت فراوان است. در این مقاله با شرایط گوناگونی که استفاده از سافت استارتر یا درایو مناسب است بیشتر آشنا می شویم.

 

سافت استارتر

 

مزایای سافت استارتر

راه اندازی کامل سیستم :

اگر قصد دارید موتور سیستم با بار کامل راه اندازی شود، سافت استارتر اصلا انتخاب مناسبی نیست. زیرا در سافت استارتر موتور با ولتاژ کامل راه اندازی نمی شود و در نتیجه گشتاور راه اندازی موتور کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال در دستگاه های سنگ شکن که موتور  با گشتاور بالایی راه اندازی می شود و یا در بالابرها که نیاز به گشتاور زیادی راه اندازی دارند، نمی توان از سافت استارتر استفاده کرد. استفاده از سافت استارتر در این شرایط علاوه بر افت عملکرد ممکن است موجب خرابی دستگاه بشود و نیاز به تعمیرات سافت استارتر را به هزینه ها اضافه نماید.

موتور سه فاز با سرعت بالا :

اگر در سیستم برای موتور سه فاز، تغییر سرعت های زیاد و یا سرعت های بالا را نیاز دارید، استفاده از درایو بهترین انتخاب خواهد بود. به عنوان مثال در صنایع ریسندگی و چله کشی که کشیدن نخ ها و چرخاندن قرقره ها جهت جمع کردن نخ مورد نظر است، باید سرعت معقول جمع کردن توسط درایو تعیین شود. در صورت استفاده از سافت استارتر در این سیستم ها نیز نیاز به تعمیرات سافت استارتر و افزایش هزینه ها محتمل خواهد بود.

سافت استارتر درایوموتور سه فاز با شتاب ملایم :

اگر قصد راه اندازی موتور سه فاز با شتاب ملایم و با گشتاوری در حدود ۵۰ درصد گشتاور بار کامل را دارید بهترین انتخاب سافت استارتر خواهد بود.

به عنوان مثال برای نوارهای نقاله ها به خصوص در حالتی که بر روی نوار نقاله ابزارهای حساس به لرزش شدید وجود دارد، بهترین انتخاب سافت استارتر است.

البته از درایو هم می توانید در این سیستم ها استفاده کنید تا استارت های نرمی به موتور وارد شود ولی باید توجه داشته باشید که در توان خاصی از موتور، این ترفند مقرون به صرفه باشد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تابلو برق، مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، ، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری، آشنایی با تفاوت های اینورتر و سافت استارتر و … می باشد را مطالعه نمایید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر ، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *