برقگیر چند قطبی (Multipole Surge Arrester) چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1631338175265{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px initial #111111 !important;border-radius: 10px !important;}”]

برای آنکه نیازهای ویژه در سیستم های فتوولتائیک برآورده شود، یک مقاومت عیب مدار Y که شامل سه مسیر حفاظتی واریستور و یک دستگاه قطع و وصل اتصال ترکیبی است، در یک دستگاه واحد ادغام شده است. این هم افزایی باعث می شود که احتمال خرابی برقگیر در صورت عملکرد و حالت خطا که باید در سیستم های فتوولتائیک در نظر گرفته شود، کاهش یابد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

استفاده از برقگیر به دلیل محافظتی که می تواند از تجهیزات الکتریکی ارائه دهد، ضروری است و در نوشته “دلیل استفاده از برقگیر چیست؟” درباره کارکرد این وسیله توضیح داده شد. علاوه بر آن در مقاله “برقگیر چگونه کار می کند؟” گفتیم که چگونه این وسیله می تواند وسایل الکتریکی را در برابر ولتاژهای با اندازه بالا که به آن سرج گفته می شود، حفاظت نماید.

ساختار برقگیر چند قطبی

اگر بخواهیم راجع به ساختار درونی این ابزار سخن بگوییم، اشاره به سه مطلب ضروری است:

  1. این وسیله می تواند با یک ابزار تعویض و سوئیچینگ DC سه مرحله ای که درون آن ساخته شده همراه باشد.
  2. به علاوه در آن از یک ماژول نوع 2 برای حفاظت از ورودی های ششصد ولتی جریان مستقیم در اینورترها استفاده می شود.
  3. برای پیشگیری از آتش سوزی هایی که می تواند در اثر قوس های الکتریکی جریان مستقیم ایجاد شود، و همچنین برای عایق سازی الکتریکی ایمن، این وسیله دارای تابع عملکرد ثابت SCI می باشد.

برقگیر چند قطبی (Multipole Surge Arrester) چیست؟محل نصب برقگیر چند قطبی

لازم است که این وسیله نزدیک به ورودی اینورتر و یا جعبه های ترکیبی نصب شود. و این نکته در استفاده از آن حائز اهمیت است که تنها وقتی می توان از این برقگیر استفاده کرد که فاصله جداسازی از LPS مجهز رعایت شده باشد. LPS مخفف Lightning protection system به معنای سیستم محافظت در برابر رعد و برق می باشد.

استفاده از برقگیر چند قطبی در سیستم های فتوولتائیک

برای آنکه نیازهای ویژه در سیستم های فتوولتائیک برآورده شود، یک مقاومت عیب مدار Y که شامل سه مسیر حفاظتی واریستور و یک دستگاه قطع و وصل اتصال ترکیبی است، در یک دستگاه واحد ادغام شده است. این هم افزایی باعث می شود که احتمال خرابی برقگیر در صورت عملکرد و حالت خطا که باید در سیستم های فتوولتائیک در نظر گرفته شود، کاهش یابد. سیستم های فتوولتائیک به دستگاه هایی گفته می شود که با استفاده از نیمه رساناها انرژی نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

به این ترتیب در چنین سیستم هایی وقتی که اضافه بار به سیستم تحمیل شود، برقگیر می تواند محافظت خوبی را در برابر خطر ارائه کرده و ریسک آتش سوزی برای این سیستم به شدت کاهش می یابد. برقگیر چند قطبی که مخصوص سیستم های فتوولتائیک توسعه یافته است، در مسیر اتصال کوتاه به صورت یکپارچه قرار گرفته اند.

محل نصب برقگیر چند قطبیاین مسئله باعث می شود که در صورتی که دستگاه های محافظ سرج دچار عیب و نقص شوند بتواند عایق الکتریکی ایمن را تامین نماید. این طراحی منحصر به فرد در واقع محافظتی چندگانه را برای ما فراهم می آورد که از قرار زیر است:

  1. محافظت در برابر آتش سوزی
  2. محافظت در برابر سرج
  3. محافظت شخصی

با توجه به این طراحی منحصر به فرد و خلاقانه، می توان از برقگیر چند قطبی در تمام سیستم های فتوولتائیک با عملکرد پایین و متوسط بدون نیاز به فیوز پشتیبان استفاده نمود. برای کسب اطلاع از جزئیات این سیستم می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در تماس باشید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

برقگیر چند قطبی محصولی است که از لحاظ اقتصادی به صرفه است و کارآیی بهینه ای دارد که می توان از آن ها در سیستم های اینورتر تا جریان هزار آمپر بهره مند شد. برای آشنایی بیشتر با گونه های مختلف این محصول می توانید به صفحه برقگیر Fanox لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیر Fanox ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *