در بخش اول این مجموعه مقالات به تشریح دلایل استفاده از نمایشگرها در تابلو برق ها پرداختیم اکنون قصد داریم به معرفی تعدادی از آن ها که بیشترین کاربرد را دارند بپردازیم.

استفاده از ولت متر در تابلو برق

همان گونه که از اسم آن مشخص است از نمایشگر ولت متر برای نمایش ولتاژ تابلو برق استفاده می‌شود، کار با این نمایشگر‌ها نسبتا ساده و به دور از پیچیدگی است . برای راه اندازی آن‌ها از ترمینال‌های زیادی که بر روی نمایشگر وجود دارد سردرگرم نشوید.

کافیست با مراجعه به کاتالوگ یا یک سرچ ساده در باره مدل مورد نظر ترمینال‌های تغذیه نمایشگر را توسط برق AC یا DC تنظیم بکنید و سپس به ترمینال‌های L1 , L2 , L سه فاز شبکه یا هر نقطه‌ای از مدار که می‌خواهیم متصل نماییم در نظر داشته باشید که دو ترمینال دیگر ترمینال نول و ارت می‌باشند که پس از وصل نمودن آن‌ها ولت متر شروع به کار می‌نماید. در صورتی که تابلو برق ما فقط یک فاز داشته باشد می توانیم فقط یکی از فاز‌ها را استفاده کنیم و گزینه بعدی استفاده از یک ولت متر تک فاز برای اندازه گیری ولتاژ است.

 

مزیت های استفاده از نمایشگر دیجیتال در تابلو برق

ولت متر‌ها هم به صورت آنالوگ یا عقربه‌ای و هم به صورت دیجیتال در بازار وجود دارند اما آنالوگ ها معمولا بصورت تک فاز هستند و برای نمایش ولتاژ هر سه فاز باید از سه عدد از این نمایشگرها استفاده کنیم. (نکاتی در رابطه با ترمینال های تابلو برق ها)

مقایسه نمایشگر دیجیتال و انالوگ

مزیت دیگری که نمایشگر‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ دارند این است که در بیشتر مدل‌ها قابلیت نمایش ولتاژ هر فاز نسبت به نول، ارت یا فاز دیگر را دارا می‌باشد و معمولا کلیدی بر روی نمایشگر برای تعویض مود اندازه گیری قرار داده شده که می‌توان با فشار دادن آن بین حالت‌های مختلف یاد شده سویچ کرد.

 

استفاده از آمپر متر در تابلو برق

آمپرمتر یا به لاتین Ammeter بنا به تعریف وسیله ای الکتریکی است که برای اندازه گیری جریان مدار استفاده می‌شود. واحد اندازه گیری جریان الکتریکی آمپر (A) می‌باشد. تجهیزاتی که جریان‌های کوچکتر را اندازه گیری می‌کنند با نام میلی آمپرمتر و میکرو آمپرمتر شناخته می‌شوند. (ملاحضات فني پيرامون ساخت و نصب تابلو برق)

مقایسه امپرمتر دیجیتال و انالوگ

در تابلو برق وجود آمپر متر بسیار حیاتی می‌باشد و برای نمایش آمپر مصرفی کل یا بخشی از دستگاه از آن استفاده می‌شود و مانند ولت متر در دو نوع آنالوگ یا عقربه‌ای و دیجیتال ساخته می‌شود. برای استفاده از آمپر متر در مدار باید یک المان دیگری بنام ترانس جریان یا CT نصب گردد برای نصب این ترانس در مدار باید کابلی که قرار است جریان عبوری آن را اندازه گیری نماییم از وسط آن عبور دهیم و سپس دو ترمینالی که بر روی آن قرار دارند را به قسمت مشخص شده بر روی نمایشگر وصل می‌نماییم.

استفاده از نمایشگر وزن در تابلو برق

در یک سیستم اندازه گیری فشار و یا نیروی جسم مورد نظر به لودسل‌ها وارد می‌شود و خروجی لودسل که ولتاژی متغییر است غالبا توسط تجهیزات کنترلی قابل فهم نیست پس در این میان به یک مدولاتور نیاز داریم که ولتاژ خروجی لودسل‌ها را به یک ولتاژ یا جریان خطی در رنج‌های مشخصی که توسط نمایشگر تابلو برق قابل اندازه گیری باشد تبدیل نماید. (نکاتی در رابطه با تابلو برق های صنعتی)

 


این جریان خطی در نمایشگر با توجه به اینکه یک رفتار خطی دارد در نمایشگر می‌توان آن را توسط یک مدار الکترونیکی به صورت دونقطه‌ای کالیبره نمود به صورتی که با خالی شدن ظرف باسکول عدد صفر را برای ما نشان دهد و زمانیکه وزنی روی باسکول قرار گیرد مقدار آن را به نمایش بگذارد. همچنین معمولا در نمایشگر‌ها دو ترمینال خروجی جهت قرار دادن این جریان برای انجام اعمال کنترلی و یا هرگونه پردازشی بر روی سیگنال، تعبیه می‌گردد؛ که معمولا این پردازش‌ها در PLC  و یا هر کنترلر دیگری صورت می گیرد.

استفاده از نمایشگر دما و رطوبت در تابلو برق

یک تابلو برق به نمایشگر دما و رطوبت نیاز دارد با توجه به اینکه قطعات داخل تابلو از لحاظ دما و رطوبت دارای محدوده مجاز مشخصی هستند پس باید دما و رطوبت همیشه مانیتور و کنترل گردد و ترجیحا با از نمایشگری استفاده شود که قابل برنامه ریزی باشد تا در صورت تغییرات دما یا رطوبت، خارج از محدوده قابل قبول یک هشدار یا دستوری را ارسال نماید تا طراح تابلو در سیستم‌های کنترلی خود از آن استفاده نماید مثلا به یک فن خنک تهویه هوا دستور روشن شدن دهند.( هنگام خرید تابلو برق به چه مواردی توجه کنیم؟)

 

استفاده از فرکانس متر در تابلو برق

این وسیله در دو نوع آنالوگ یا دیجیتال در بازار وجود دارد. توجه به محل استفاده و نیز محدوده فرکانس مورد نظر از اهمیت بالایی در انتخاب فرکانس متر مناسب برخوردار است. هر گاه بخواهیم تعداد تکرارها از یک موج کامل الکترومغناطیسی در واحد زمان (به طور معمول، یک ثانیه) را اندازه گیری کنیم از وسیله ای به نام فرکانس متر استفاده می کینم.

به بیان ساده تر به کمک این وسیله می توانیم فرکانس یک سیگنال الکتریکی تناوبی را با توجه به پارامترهای دلخواه مورد ارزیابی قرار دهیم. انواع مختلفی از تجهیزات فرکانس متر وجود دارند. بسیاری از این ابزارها از نوع انحراف، معمولاً برای اندازه گیری فرکانس های پایین استفاده می شوند اما قادر به استفاده در فرکانس های بالا تا 900 هرتز هستند. (تجهیزات حفاظتی و طراحی تابلو برق)

این دستگاه دو نیروی متضاد را با هم در شرایط تعادل قرار می دهد. تغییر در فرکانسی که می خواهیم مورد سنجش قرار گیرد باعث تغییر در این توازن می شود که با استفاده از میزان انحراف  اشاره گر در مقیاس اندازه گیری آنرا محاسبه نمود. این دستگاه دو سیم پیچ دارد که برای فرکانس های متفاوت تنظیم شده است و عقربه ای که توانایی حرکت دارد. یکی دیگر ازکاربردهای فرکانس متر، کالیبره کردن برخی تجهیزات است. مثلا یک مولد سیگنال که فاقد نمایشگردیجیتال است دستگاه فرکانس متر، فرکانس دقیق تولید شده بوسیله مولد را نمایش می دهد.

این‌ها نمونه‌هایی از چند نمایشگر رایج بود، ولی در تابلو‌ ها از نمایشگر‌های دیگری مانند نمایشگر فشار، ضریب توان و … استفاده می‌شود که کاربرد‌های متنوعی دارند. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید جهت خرید انواع تابلو برق با کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک تماس حاصل کنید. و همچنین جهت آشنایی بیشتر توصیه می کنیم مقاله بررسی پدیده قوس الکتریکی در تابلو برق ها  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *