استفاده از ترمینال در مونتاژ تابلو برق

در مقاله ترمینال های مورد استفاده در تابلو برق بخش اول به معرفی انواع ترمینال ها پرداختیم اکنون قصد داریم جزئیات دیگری در رابطه با ترمینال ها را برای شما تشریح کنیم.

سا‌‎‎یز ترمینال تابلو برق

سایز یا به اصطلاح نمره ترمینال های تابلو برق در واقع نشان دهنده سایز و قطر کابلی است که قرار است وارد ترمینال شود. این سایز بر اساس استانداردهای موجود در بازار می تواند 2.5 – 4 – 6 – 10 – … میلی متر و یا بالاتر باشد.

از موارد کاربرد این سایز ها مثلا می توان به سایز 2.5 اشاره کرد که معمولا برای سیگنال ها و سیم های کنترلی استفاده می شود  و برای بقیه مصارف باید به توان مصرفی آن المان دقت کرد. به عنوان مثال برای سیم های متصل به یک موتور باید این مسئله را که موتور چند کیلو وات است و چه جریانی را می کشد در نظر بگیریم.

رنگ ترمینال تابلو برق

 

رنگ بندی فاز ها در ترمینال تابلو برق

همان طور که قبلا اشاره کردیم رنگ ترمینال ارت سبز و زرد است. برای بقیه استاندارد خاصی وجود ندارد ولی معمولا سیم های سه فاز را به صورت ریگ  (Red,Yellow,Green)یا ریب  (Red,Yellow,Blue)  استفاده می کنند. که به ترتیب منظور فاز های R و سپس S و در نهایت T می باشند. دقت داشته باشید که در حالت ریگ، برای نول از رنگ آبی و در حالت ریب، برای نول از رنگ سبز استفاده می شود.

اتصال سیم به ترمینال تابلو برق‌

دو روش کلی  برای اتصال سیم به ترمینال وجود دارد، روش پیچی و روش فنری  که روش پیچی رایج تر بوده و معمولا از این روش استفاده می شود. در شکل زیر تصویر آن را می بینید.

در پوش و جامپر ترمینال تابلو برق

درپوش که لایه ای محافظ است که در کنار آخرین ترمینال بر روی ریل نصب می شود تا از ورود اجسام خارجی و گرد و غبار به آن جلوگیری شود. اما جامپر وسیله ای است که از آن برای اتصال کردن چندین بخش ترمینال استفاده می شود .اصطلاحا با جامپ کردن چندین ترمینال بهم، همه آنها را یک اتصال واحد می کنیم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقالات تابلو برق صنعتی چیست؟ قسمت اول و دوم را در این زمینه مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *