رله های جریانی فنوکس، هوشمند و قابل اطمینان

در میان تولید کنندگان محصولات کنترلی و حفاظتی در جهان، شرکت فنوکس اسپانیا یک برند معروف و شناخته شده می باشد. شرکت فنوکس اسپانیا از سال 1992 فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات حفاطتی، کنترلی، اندازه گیری، و ارتباطی آغاز نموده و در حال حاضر به تولید محصولات مختلفی در این زمینه ها می پردازد. یکی از پرطرفدارترین محصولات تولیدی فنوکس در سرتاسر جهان، رله های حفاظتی ثانویه فشار متوسط تولیدی این کمپانی می باشد. ( معرفی فنوکس ) این رله ها را می توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

  1. رله های حفاظتی ثانویه اضافه جریان و خطای زمینSIAF و SILA
  2. رله های دوال پاور اضافه جریان و خطای زمین با قابلیت تغذیه از جریان خط SIAB
  3. رله های مولتی فانکشن جریانی ولتاژی حفاظت از فیدر ژنراتور SILG

در ادامه به بررسی هر کدام از این رله های حفاظتی ثانویه می پردازیم و ویژگی ها و مشخصات رله های فنوکس را بیان خواهیم کرد.

رله های SIAF و SILA ، سادگی به همراه پیشرفته بودن

آخرین نسل از رله های اضافه جریان و خطای زمین تولیدی توسط شرکت فنوکس اسپانیا، رله های SIAF و SILA می باشند. این رله ها از ساده ترین رله های حفاطتی سطح فشار متوسط شرکت فنوکس به شمار می روند که با توجه به نیازهای شبکه توزیع ایران طراحی و تولید شده اند و به جرات می توان گفت که تمامی نیازهای شبکه توزیع ایران را تا سال های آینده پوشش خواهند داد.

شرکت فنوکس در طی سال های گذشته مشغول به بازطراحی و بهبود رله های جریانی تولیدی خود بوده است که نتیجه آن یک رله حفاظتی ثانویه ساده، کاربرپسند، و با فناوری روز دنیا می باشد. رله های حفاظتی ثانویه SILA و SIAF به راحتی قابل نصب و راه اندازی هستند و با یک صفحه نمایش ساده و کاربرپسند، به راحتی جای خود را در میان رله های حفاظتی ثانویه پرمصرف در بازار ایران باز کرده است. اگر به دنبال یک رله حفاظتی ثانویه قدرتمند با دقت بالا و قیمت مناسب هستید قطعا فنوکس بهترین گزینه برای انتخاب می باشد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این رله ها بهبود زمان عملکرد فانکشن های حفاظتی به صفر می باشد. در واقع رله های حفاظتی ثانویه SILA و SIAF فنوکس اسپانیا قابلیت عملکرد به صورت آنی و قطع شبکه و جلوگیری از گسترش خطا در کوتاه ترین زمان ممکن را دارند. این ویژگی علاوه بر این که قابلیت اطمینان رله های حفاظتی فنوکس را افزایش میدهد، باعث حفاظت قوی تر از تجهیزات بکار رفته در شبکه قدرت نیز می گردد. ( رله حفاظتی SILA و SIAF فنوکس )

 

رله دوال پاور SIAB ، بدون نیاز به تغذیه!

در ابتدا به بررسی رله های دوال پاور می پردازیم و تفاوت های آن ها را با رله های دیگر بررسی می نماییم. کلمه دوال پاور        (Dual Power) به صورت لغوی به معنی تغذیه دوگانه است و رله های دوال پاور، رله هایی هستند که هم از طریق تغذیه جانبی، و هم از طریق جریان عبوری از ورودی های آنالوگ رله ( ورودی های ترانسفورماتورهای جریان ) قابلیت تغذیه را دارند. تغذیه جانبی رله های SIAB به صورت مولتی رنج می باشد، یعنی این رله ها قادر هستند تا با دریافت ولتاژ از 24 ولت تا 230 ولت به صورت AC و DC روشن شوند و عمل حفاظت را انجام دهند.

اما همانطور که می دانیم، در تمامی رله های حفاظتی ثانویه، میزان جریان ابتدا توسط ترانسفورماتورهای جریان (CT) کاهش پیدا می کند و جریان کاهش یافته، که همان ثانویه CT می باشد به رله تزریق می شود. رله های حفاظتی ثانویه با اندازه گیری داخلی این جریان های ثانویه، عمل حفاظت را انجام می دهند. ویژگی دوال پاور بودن، به توانایی رله در استفاده از این جریان ورودی به عنوان تغذیه اطلاق می گردد. رله های حفاظتی ثانویه SIAB فنوکس اسپانیا، این قابلیت را دارند که با عبور جریان مشخصی از خط، از همین جریان تغذیه کنند و عمل حفاظت را انجام دهند.

این ویژگی برای شرایطی که استفاده از تغذیه جانبی به هر دلیلی غیر ممکن می باشد بسیار کاربردی و مهم است. در رله های حفاظتی ثانویه SIAB فنوکس، علاوه بر دوال پاور بودن به ویژگی های منحصر به فرد دیگری همچون LED های حافظه دار، قابلیت تامین توان تریپ دژنکتور از طریق TCM، و طراحی کمپکت و فشره می توان اشاره کرد. همین طراحی فشرده در کنار عدم نیاز به تغذیه جانبی و تغذیه دوال پاور، رله حفاظتی ثانویه دوال پاور SIAB فنوکس را به یک گزینه بسیار مناسب برای پست های کمپکت و GIS تبدیل نموده است. ( رله حفاظتی ثانویه دوال پاور SIAB فنوکس )

رله ححفاظتی

رله های مولتی فانکشن SILG ، هر آنچه که از یک رله فشار متوسط انتظار دارید!

SILG پیشرفته ترین رله حفاظتی ثانویه تولیدی شرکت فنوکس اسپانیا می باشد. این رله های حفاظتی ثانویه شرکت فنوکس علاوه بر ورودی های جریانی، ورودی های ولتاژی را نیز دریافت می کنند. بدین معنی که ولتاژ اولیه خط، باید توسط ترانفسفورماتورهای ولتاژ (PT) کاهش داده شوند و مقدار ثانویه PT ها برای اندازه گیری وارد رله می شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که رله حفاظتی ثانویه SILG قابلیت اندازه گیری ولتاژ تا 1000 ولت به صورت مستقیم و بدون اتصال به ترانسفورماتور ولتاژ را دارند.

اندازه گیری ولتاژ به رله های حفاظتی ثانویه SILG این امکان را می دهد که حفاظت های پیشرفته تری مانند اضافه ولتاژ، کاهش ولتاژ، اضافه جریان های جهت دار، حفاظت های فرکانسی، و سنکرون چک را پوشش دهند. وجود این فانکشن های حفاظتی سبب می شود که بتوان از رله حفاظتی ثانویه SILG برای کاربرهای مختلفی از جمله حفاظت از فیدر و ژنراتور، جزیره ای سازی، کوپلینگ و نقطه اتصال DG ها به شبکه استفاده نمود.

همانطور که می دانیم، یکی از الزامات اتصال دو نقطه در شبکه برق، یکسان بودن مقدار ولتاژ این دو نقطه است. رله های حفاظتی ثانویه SILG علاوه بر اندازه گیری ولتاژهای سه فاز به همراه نول، یک ورودی ولتاژی مخصوص اندازه گیری ولتاژ سمت خط شبکه را نیز دارند. این ویژگی به رله کمک می کند که در هنگام اتصال DG به شبکه، بتواند ولتاژ دو سمت مدارشکن را اندازه گیری نماید و در صورت برابری میزان ولتاژها، دستور وصل را صادر نماید. در غیر اینصورت، رله اجازه وصل مدار و سنکرون شدن DG با شبکه را نمی دهد. در حقیقت این رله قادر است تا عمل سنکرون چک (Synchro check) را انجام دهد. ( رله های حفاظتی مولتی فانکشن SILG )

امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در ارتباط با رله های فشار متوسط فنوکس، و همچنین سایر محصولات حفاظتی و کنترلی فنوکس به سایت لیان الکتریک ویرا مراجعه فرمایید و یا با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *