تشریح عملکرد رله

پیش از شروع می توانید مقاله مفاهیم کاربردی درباره رله های حفاظتی را جهت آشنایی با مفاهیم حفاظتی مطالعه بفرمایید.مشخصات الکتریکی رله به طور کلی به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

رنج جریان در رله

این پارامتر در واقع به مقدار جریانی است که رله روی آن مقدار تنظیم می شود اتلاق می گردد. و این مقدار برای اینکه relay فرمان قطع دهد باید با در نظر گرفتن جریان بار کامل موتور تنظیم گردد.

اطلاعات تریپ در رله

کلمه تریپ در واقع برای توصیف فعالیت توقف مدار توسط رله های اضافه بار و قطع کننده های مدار استفاده می شود. انواع حرارتی ممکن است شامل چندین مشخصه در خصوص این عملکرد باشند.

1- رنج تریپ دمایی

این تنظیمات عموما برای مشخصه ای از رله ها استفاده می شود که به جای اندازه گیری جریان برای اندازه گیری دما طراحی شده اند به عنوان مثال انواع حالت جامد و  کنترل دما.

رنج تریپ دمایی

2-  کلاس تریپ

به معنی ماکزیمم زمانی است که یک رله می تواند چیزی درحدود 6 برابر جریان نامی را پیش از فرمان تریپ یا قطع تحمل کند. برای مثال کلاس 10 به این معنی است که این رله می تواند 600 درصد جریان نامی را به مدت 10 ثانیه تا زمانی که فرمان قطع دهد تحمل کند. واژه کلاس تریپ یک مشخصه مهم در تنظیمات آن ها است زیرا هنگام استارت موتور گاها جریان راه اندازی می تواند تا ده برابر حتی بیشتر از جریان نامی موتور نیز تجاوز کند لذا استفاده از یک مدل با کلاس تریپ مناسب امری ضروری است. هر رله اضافه بار باید بتواند این جریان بالا را مدیریت کند بدون اینکه تریپ دهد. کلاس تریپ موجب می شود که بتواند بین جریان های استارت نرمال و جریان های اضافه بار غیر نرمال تمایز قائل شود.

ولتاژ کنترل در رله

این ترکیب ولتاژ کنترل نیز یک مشخصه مهم در رله ها می باشد زیرا ولتاژ مدار کنترل بیشتر مواقع با ولتاژ نامی موتور تفاوت دارد. که به عنوان یک فاکتور کنترلی جدا در نظر گرفته می شود. ولتاژ کنترل عموما کمتر از ولتاژ موتور در نظر گرفته می شود و relay اضافه بار مورد نظر را باید بر اساس این مشخصه انتخاب کنیم.(رله اضافه بار و انواع آن کدامند؟)

overload relay

 

چند نکته در مورد رله ها:

  • تغذیه مدار فرمان باید به گونه ای باشد که بتواند ولتاژ راه انداز تحریک رله (سیم پیچ) را تامین کند.
  • جریان قابل تحمل تیغه های رله بیشتر از جریان مورد نظر در خروجی باشد.
  • از رله ای با تعداد کنتاکت های مناسب استفاده شود.
  • در مدارهایی که تعداد دفعات قطع و وصل زیاد است از ترانزیستور ها استفاده شود.

 

تشریح عملکرد رله

در تصویر زیر هنگامی که به ورودی سیم پیچ رله ولتاژی اعمال نشده مسیر پایه مشترک به پایه بالایی (پایه (NC  به دلیل کشش فنر وصل است. اما با اتصال برق به ورودی سیم پیچ ، این مسیر قطع شده و پایه مشترک به پایه پایین (پایه ( NO به دلیل آهن ربا شدن شفت درون سیم پیچ و جذب تیغه آهنی ، وصل می شود.

تشریح عملکرد رله

منظور از پایه NC و پایه NO در رله چیست ؟

این نام گذاری بر پایه وضعیت دو پایه NC و NO نسبت به پایه مشترک در زمانی که رله تحریک نشده است ( ولتاژ اعمال شده به بوبین آن قطع است) تعریف شده است.

  • NC  یعنی در حالت نرمال به پایه مشترک وصل است.
  • NO یعنی در حالت نرمال به پایه مشترک قطع است.

 

امیدواریم که مظالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید جهت مشاوره برای خرید و تعمیرات انواع تجهیزات الکترونیکی با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.همچنین می توانید مقالات حفاظت بانک های خازنی  (بخش اول) و تنظیم رله اضافه بار موتور چگونه است؟  را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *