شرکت های تابلو سازی برای صنایع مختلف موجود و بسته به نیاز بازار از جمله حوزه های مواد غذایی و آشامیدنی، آب و فاضلاب ، صنعتی ، نفت و گاز ، بسته بندی و… تابلو برق تولید می کنند. این تابلوها می توانند بسیار متفاوت از یکدیگر باشند و عملکردهای مختلفی را در آن بازارها ارائه دهند، اما مدل های داخلی آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در این مجموعه مقالات قصد داریم شما را با استاندارد ها و نکاتی که باید در این زمینه رعایت شوند آشنا کنیم. همچنین پیش از این در مجموعه مقالات مراحل ساخت تابلو برق به تفصیل طریقه ساخت تابلو برق را برای شما شرح دادیم.

ملاحضات فني پيرامون ساخت و نصب تابلو برق

ملاحظات فیزیکی

عموما ورقه هاي مورد نياز در تابلو برق ها از (ورقه هاي فلزي روغني) به ضخامت 2 میلیمتر ساخته مي شود و ابعاد آن ها متناسب با قطعات نصب شده در داخل آن مي باشد بطوري كه به هنگام كار تکنسین روی تابلو به راحتي امكان دسترسي به تمام قطعات داخلی آن باشد و همچنين در صورت لزوم بتوانيم قطعات جانبی را به مدار وصل كنيم.

ایمنی در مونتاژ تابلو برق

براي ايمني بيشتر افراد در زمان كار، بايد در تابلوبرق ها به جز درب اصلي یک درب براي محافظت شينه ها در نظر گرفته شود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که سلول های تابلو ها با کاربری متفاوت را از هم جدا کنید به عنوان مثال در تابلو برق ها سلول هاي مربوط به روشنايي معابر بايد جدا از سلول هاي توزيع در نظر گرفته شود و اتصال سلولهاي توزيع بايد از شينه هاي مسي يا آلومينيومی باشد و مدار روشنايي معابر اين تابلو بايد توسط (كنتاكتور و از فتوسل) فرمان گيرد اين فتوسل روی ديواره كلاهك نصب می شود.

رنگ آمیزی تابلو برق

در قسمت  رنگ آميزي باید نوع رنگ متناسب با شرايط آب و هوايي انتخاب شود و حتما عمليات چربي زدايي بايد قبل از رنگ آميزي صورت گيرد. نوع ضخامت رنگ استفاده شده هم بايد توجه نمود كه با آگاهي از محل نصب تابلو بين 20-40 ميكرون متغير است. می توانید مقاله مراحل رنگ کاری تابلو برق را در این رابطه مطالعه بفرمایید.

 

شینه های تابلو برق

شينه هاي مورد استفاده در تابلوبرق ها بايد از جنس مس يا آلومينيوم با ضخامت 30*3 میلیمتر مطابق با استاندارد انتخاب شود و محلهاي اتصال پس از سوراخ كاري كاملا تميز شده و توسط پيچ و مهره به همديگر متصل شوند تا حداكثر هدايت الكتريكي به وجود آيد و شينه ها زياد گرم نشود. (تجهیزات و قطعات مورد استفاده در مونتاژ تابلو برق)

کابل های مورد استفاده در تابلو برق

كابل ها در تابلو برق بايد حتما توسط كابلشو به شينه ها متصل شود. براي نصب سيم (ارت) بايد حتما شينه مربوطه روي كفي تابلو محكم شود.

استاندارد کابل ها ر تابلو برق

قطعات مورد استفاده در تابلو برق

قطعات بكار رفته در اين تابلو از قبيل كليد و كنتاكتور ـ فيوز ـ رله ـ فتوسل و غيره بايد به نحوي وصل شود كه براي تعمير به راحتي در دسترس باشد و پیشنهاد ما در این زمینه این است که از مارك هاي داراي استاندارد جهاني استفاده بکنید. به منظور شناسايي محصول بايد نقشه كامل محصول كه شامل مدارات الكتريكي و ساير نكات فني آن است در اختيار متقاضي قرار داده شود تا در هنگام تعمير راحت تر اقدام شود. همچنین با توجه به نوع استفاده و کاربری ما از جمله اندازه محیط مورد نظر و اینکه برق ورودی فشار قوی یا ضعیف  باشد ممکن است به انواع مختلفی از تجهیزات برقی  نیاز داشته باشیم.

استاندارد قطعات مورد استفاده در تابلو برق

در ادامه شما را با تعدادی از استانداردهاي تجهیزات استفاده شده در تابلو برق ها که بر اساس  استاندارد IEC مي باشند آشنا می کنیم (تابلو برق صنعتی چیست؟)

استاندارد قطعات مورد استفاده در تابلو برق

كنتاكتورها

 كنتاكتورها و هادي ها باید به گونه ای انتخاب شوند كه جريان بار نامي را به طور مداوم تحمل كند و آسيب نبيند. در زیر به برخی از این مشخصات اشاره کرده ایم:

  • افزايش درجه حرارت كنتاكتور نبايد از مقدار مشخصي بالاتر برود.
  • كنتاكتور باید از پايداري كافي و مناسب در شرايط كار برخوردار باشد.
  • كنتاكتور بايد علاوه بر تيغه هاي فرمان مجهز به تيغه هاي اصلي نيز باشد.
  • فنرهاي عمل کننده باید عاری از هر گونه زنگ زدگی و خوردگی باشند.

 

كليدهاي اتوماتيك و فيوزهای تابلو برق

  • محفظه كليد باید از فلز يا پلي استر با درجه خلوص بالا انتخاب شود.
  • كليدها و فیوزهای مینیاتوری بايد داراي نشانگرهاي ON و OFF باشد و داراي دستگيره اطمينان باشد و بدون برگرداندن دستگيره امكان وصل كليد نباشد.
  • روي هر كليد بايد مشخصاتي نظير استاندارد ـ ولتاژ اسمي ـ جريان اسمي ـ فركانس ـ نام كشور سازنده و درجه حفاظت و … ذكر شود.

كليد های مينياتوري تابلو برق

  • بايد از نوع حرارتي مغناطيسي باشد و استقامت كافي در برابر جريان نامی داشته باشد.
  • درجه حفاظت كليد با درجه حفاظت تابلو برق هم خواني داشته باشد.
  • بدنه كليد باید به صورتي باشد كه جريان اتصال كوتاه دائم را تحمل كند.
  • مشخصات كليد نیز مانند حالت قبلی باید کامل و به صورت خوانا روي آن مشخص باشد.

شينه های مورد استفاده در تابلو برق

  • ظرفيت الكتريكي شينه فاز نبايد از 150 درصد شدت جريان اسمي كليد اصلي تغذيه كننده تابلو كمتر باشد.
  • شينه باید به ترتيب با رنگ هاي قرمز، زرد و آبي باشد.
  • شينه باید طوري طراحي شود كه تحمل اتصال كوتاه را داشته باشد.

سيم كشی

  • سيم كشی فشار ضعيف و فرمان تابلو نبايد از سيم نمره 2 كمتر باشد.
  • مقدار ولتاژ تحمل سيم ها باید حدود 1000 ولت باشد.
  • کابل های باید مطابق استاندارد شماره 1928 موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی انتخاب گردد

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا می توانند بهترین راه حل را برای شما شما پیشنهاد دهند. همچنین در این زمینه می توانید مقالات تفاوت های اصلی بین تابلو برق های AIS و GIS و ترمینال های مورد استفاده در تابلو برق ها را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *