مقدار جریان راه اندازی با سافت استارتر و نسبت کاهش آن در مقایسه با راه اندازی ستاره-مثلث چقدر است؟

پیش از این توصیه می شود مقاله روش های اتصال سافت استارتر و موتور کدامند؟ را در این رابطه مطالعه بفرمایید. اگر به طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم باید بگوییم که استفاده از سافت استارترها موجب می شود جریان راه اندازی موتور به طرز قابل توجهی کاهش یابد که این مزایای قابل توجهی دارد و در دراز مدت باعث می شود نیاز به تعمیرات سافت استارتر نیز کاهش یابد.

مقایسه سافت استارتر با روش های دیگر راه اندازی

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که اگر چه تنظیم مقدار جریان راه اندازی دست خودمان است ولی اگر این مقدار کمتر از مقدار نامی جریان موتور باشد در کار موتور اختلال ایجاد می گردد و موتور اصطلاحا زوزه می کشد و راه اندازی نمی شود چون گشتاور راه اندازی به حد استاندارد خود نمی رسد.

اما سوال اساسی این است که این جریان راه اندازی در سافت استارترها را باید چقدر تنظیم کرد و موتور به چه مقدار جریان راه اندازی نیاز دارد. پاسخ به این سوال به صورت دقیق امری سخت است چرا که بسته به شرایط و مشخصات موتور می تواند متفاوت باشد و تعیین آن به تجربه نیاز دارد ولی موتور ها حدودا در لحظه راه اندازی به 3 الی 5 برابر جریان نامی جریان راه اندازی نیاز دارند. (نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر)

 

آیا سافت استارترها قابلیت توقف نرم موتور را دارند؟

از آنجایی که در بعضی استفاده ها در صنعت به عنوان مثال نوار نقاله ها و پمپ ها که اجسام حساسی را جا به جه می کنند نیاز به توقف به صورت آهسته و نرم می باشد پاسخ به این سوال مثبت می باشد و در انواع پیشرفته سافت استارترها این اماکان فراهم شده است. به این صورت که هنگام استپ ولتاژ موتور را خیلی آهسته و کنترل شده کاهش می دهد و موجب توقف نرم موتور می شود  و از صدمات و خسارات احتمالی و همچنین در دراز مدت نیاز به تعمیرات سافت استارتر و موتور را کاهش می دهد

آیا سافت استارتر قابلیت تغییر جهت حرکت موتور را دارد؟

به این حرکت اصطلاحا چپ گرد یا راست گرد می گویند و پاسخ منفی می باشد. چرا که سافت استارترها بر خلاف اینورتر ها این قابلیت را ندارند و برای این کار مجبوریم از دو کنتاکتور برای جابجایی دو فاز ورودی استفاده کنیم. در واقع برای این منظور باید نقشه تک خطی زیر رو ببندیم و کنتاکتورها موقع تغییر جهت جای دو فاز ورودی راعوض خواهند کرد.( نمونه ای از تعمیرات سافت استارتر)

سافت استارتر و تغییر جهت حرکت موتور

بانک های خازنی در صورت استفاده از سافت استارتر چگونه قرار می گیرند؟

اصولا اگر از بانک خازنی به همراه راه انداز های نرم استفاده می کنید بهتر است آن هها را در سمت وردی قرار دهید در صورت استفاده از بانک خازنی بین سافت استارتر و موتور با توجه به ایجاد پدیده رزونانس بین خازن ها و موتور و ایجاد پیک ولتاژی شدید، احتمال صدمه دیدن سافت استارتر خیلی بالا است که قطعا منجر به تعمیرات سافت استارتر و دیگر تجهیزات می شود.

نحوه قرار گیری بانک خازنی بین موتور و سافت استارتر

آیا استفاده از کنتاکتور در ورودی سافت استارتر ضروریست؟

در حالت عادی نیازی به استفاده از کنتاکتور نیاز نیست ولی کارشناسان تعمیرات سافت استارتر اعتقاد دارند برای مصارف زیر  حتما از کنتاکتور در ورودی استفاده کنید:

  • جهت توقف موتور و قطع منبع در مواقع اضطراری با فرمان خارجی دستی یا اتوماتیک
  • استفاده به عنوان قطع کننده برق ورودی دستگاه هنگام وقوع اضافه بار
  • هنگام استفاده نکردن طولانی مدت از سافت استارتر، با قطع کنتاکتور ورودی، دستگاه را از شبکه ایزوله نمایید چرا که تریستورهای دستگاه هنگام خاموش بودن، به ضربات ولتاژی از شبکه بسیار حساس هستند

در بعضی از موارد  نیز می توان از یک MCCB استفاده کرد.

کنتاکتور مناسب  برای سافت استارتر ها کدام است؟

به طور معمول مرسوم است  در تابلو برق های سافت استارتر یک کنتاکتور در ورودی قرار می دهند و در مواردی که مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی نباشد از یک کنتاکتور جهت  بای پس نیز استفاده می شود. (نحوه انتخاب کنتاکتور اصلی و بایپس در راه انداز نرم بر چه مبنایی است؟)

همان طور که قبلا گفتیم این امکان وجود دارد که نیاز به قطع فوری سافت استارتر زیر بار داشته باشیم لذا باید در ورودی کنتاکتور مناسب با بار موتور قفس سنجابی استفاده بشود یعنی کنتاکتور گروه AC-3 . اما برای کنتاکتور بای پس چون قطع و وصل آن زیر بار نیست، کنتاکتورهای گروه AC-1. با کاربری بار اهمی هم کفایت می‌کند

چرا صدور همزمان فرمان به سافت استارتر و کنتاکتور ورودی باعث وقوع خطا می‌شود؟

از آنجایی که کنتاکتور تاخیر عملکرد دارد این کار کاملا غیر اصولی و ناشیانه تلقی می شود. به این معنی که کنتاکتور به دلیل مکانیکی بودن ساختار و عملکردش دیرتر از خود سافت استارتر عمل میکند و حدودا چند میلی ثانیه طول میکشد تا عمل کند. در حالی که نحوه کار سافت استارتر به این صورت است که موقع استارت ابتدا ولتاژ رو بررسی می کند. و در نهایت به همین دلیل چون در لحظات اولیه ولتاژی در ورودی نمی بیند پس چاره‌ای جز دادن ERROR  برایش نمی ماند.

بنابراین باید ابتدا فرمان وصل به کنتاکتور ورودی ارسال شود و سپس با یک تاخیر حدودا 1 ثانیه ای فرمان سافت استارتر را اعمال نمایید.( نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس)

دلیل وجود بای پس در سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر ها عموماً پس از راه‌اندازی موتور از مدار خارج می‌گردند چرا که فقط وظیفه کنترل جریان راه اندازی را دارند و وظایف کنترلی از عهده آنان خارج است. مهم ترین دلیل این کار این است که در صورت بای پس شدن، جریان قدرت از تریستورهای سافت استارتر عبور نمی کند و با این کار تلفات حرارتی آن کم می شود و همین امر باعث می شود که در دراز مدت نیاز به تعمیرات سافت استارتر کاهش می یابد. با استفاده از کنتاکتور بای پس، تولید حرارت سافت استارتر داخل تابلو برق نیز به حد اقل می رسد و دیگر نیازی به نصب فن یا کولر در داخل تابلو نیست.

البته برای نصب کردن یا نکردن فن یا کولر برای تابلوبرق باید گرمای ناشی از سایر تجهیزات داخل تابلو یا حرارت محیط نصب تابلو را مورد توجه قرار داد. در هر حال دمای داخل تابلو نباید از مقدار مجاز فراتر رود .معمولا در سافت استارترهای در رنج های کوچک بای پس بصورت داخلی و در رنج‌های بزرگتر به صورت خارجی صورت می‌گیرد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما می توانید جهت خرید و تعمیرات سافت استارتر و انواع درایو ها با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل کنید.( تعمیرات سافت استارترهای اشنایدر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *