در راستای مقاله قبلی و در ادامه بررسی ظاهری OPL-1،  در این مقاله به بررسی عناصر و اتصالات موجود در قسمت پشت OPL-1 می‌پردازیم.

پنل پشتی OPL-1 شامل کلید برق اصلی، فیوز، کانکتورهای ورودی و خروجی سیگنال AF و همچنین کانکتور کواکسیال برای اتصال به خط HF است. همچنین دارای جامپرهایی برای انتخاب امپدانس خط، جامپرهایی برای اتصال بار ساختگی به خط یا ترمینال، تنظیمی برای اتصال یا عدم اتصال محافظ کابل کواکسیال به بدنه و اتصال زمین است.

به جز جامپرها و کلید برق، بقیه عناصر بعد از باز شدن قاب پشتی OPL-1 قابل دسترسی هستند. در شکل زیر یک نمای کلی از صفحه پشتی OPL-1 بدون قاب را مشاهده می‌کنید.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) -صفحه پشتی OPL-1

زمانی که جامپر در موقیعت مربوطه قرار بگیرد، امپدانس خروجی ممکن است ۵۰، ۷۵، ۱۲۵ یا ۱۴۰ اهم باشد.

بار ساختگی را می‌توان با انجام تنظیمات مربوطه از سمت خط یا سمت ترمینال متصل کرد. در شکل زیر اتصال بار ساختگی را مشاهده می‌کنید.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم)- اتصال بار ساختگی

اتصال به خط می‌تواند با توجه به این که محافظ کابل کواکسیال به بدنه متصل است متعادل یا غیر متعادل باشد. به این ترتیب با متصل کردن جامپر J10-J11 خروجی به بدنه ارجاع می‌شود و در مقابل با متصل کردن جامپر J11-J9 خروجی متعادل می‌شود.  در شکل زیر اتصال خط متعادل و غیر متعادل را مشاهده می‌کنید.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم)- اتصال خط متعادل و غیر متعادل

ورودی فرکانس بالای ترمینال با برق‌گیرهای گاز ۲۳۰ ولت محافظت می‌شود. این برق‌گیرها به صورت DSC1 و DSC2 بر روی برد چاپ شده‌اند. برای عملکرد ولتاژ تغذیه DC ، از فیوز ۵ آمپر استفاده می‌شود. همچنین جامپر J15 برای اتصال زمین و بدنه در مواقع لزوم استفاده می‌شود.

در ادامه بحث بررسی ظاهری OPL-1 به بررسی اتصالات خارجی می‌پردازیم.

ورودی و خروجی‌ سیگنال‌ها با استفاده از کانکتورهای واقع در پشت OPL-1 مطابق شکل زیر برقرار می‌شود.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - ورودی و خروجی سیگنال

چینش کابل‌های اتصال باید مطابق شکل زیر انجام بگیرد. یعنی کابل‌های مربوط به آپشن‌ها باید مسیر بالای هیت‌سینک را طی کند و بقیه کابل‌ها باید از مسیر زیر هیت‌سینک عبور کنند و از قسمت مربوطه خارج شوند. ضمن اینکه هر کدام از کابل‌های ارت باید به بدنه متصل شود.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - چینش اتصال کابل ها

کانکتورهای صفحه پشتی OPL-1 به شرح زیر می‌باشد:

منبع تغذیه

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - کانکتور صفحه پشتی

رله‌ها

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - رله ها

سیگنال‌های ورودی و خروجی باند اصلی کانال ۱ و ۲

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - سیگنال های ورودی و خروجی

آپشن‌های Speech

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم)- آپشن

 

آپشن‌های Modem

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم) - مودم

اتصال به خط

با توجه به این که محافظ کابل کواکسیال به بدنه متصل است یا نه، اتصال به خط می‌تواند متعادل یا غیر متعادل باشد. به این ترتیب با متصل کردن جامپر J10-J11 خروجی به بدنه ارجاع می‌شود و در مقابل با متصل کردن جامپر J11-J9 خروجی متعادل می‌شود.

شماتیک اتصالات متعادل و غیر متعادل در زیر آمده است.

بررسی ظاهری OPL-1(بخش دوم)- شماتیک اتصالات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *